۷ راه آسان برای کمک به افراد مبتلا به زوال عقل-قسمت دوم

مهرناز زاوه
متاسفانه، کم آبی بدن یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در بین افراد مبتلا به زوال عقل حاد است. بر اساس مطالعات انجمن آلزایمر در نیویورک، تشویق بیماران مبتلا به زوال عقل به نوشیدن آب بیشتر در طول روز بهترین کار ممکن خواهد بود.

در ادامه‌ی قسمت اول شما را با روش‌های آسان برای کمک به بیماران مبتلا به زوال عقل آشنا می‌سازیم.
از او بخواهید پیانو بنوازد
اگر او در گذشته از نواختن پیانو لذت می‎‌برده، از او بخواهید دوباره برایتان پیانو بزند. مطالعه محققان روی نزدیک به ۲۰۰ ساکن مراکز مراقبت‌های بهداشتی در سال ۲۰۱۵ نشان می‌دهد افراد سالخورده‌ای که در فعالیت‌های کمتری شرکت دارند، از کیفیت زندگی پایین‌تری برخوردارند. به زعم محققان، این نتیجه چندان هم دور از ذهن نیست. در واقع، عدم مشارکت در فعالیت‌های روزانه، کمکی به تقویت توانایی‌های شناختی بیماران نخواهد کرد. وندی مویل، مدیر مرکز بهداشت و سلامت در دانشگاه گریفیث در استرالیا می‌گوید: «ما در بررسی‌های خود متوجه شدیم که عمده فعالیت‌های ارائه شده در مراکز مراقبت‌های بهداشتی به جای آنکه در راستای نیازهای مبتلایان به زوال عقل باشد، به نفع کارکنان مرکز است. این فعالیت‌ها معمولا شامل امور کلیشه‌ای رایج در خانه‌های سالمندان است؛ بازی، تماشای فیلم، آرایش ناخن و مانیکور از جمله رایج‌ترین فعالیت‌های ارائه شده در این مراکز هستند.
از میان شرکت‌کنندگان در مطالعه، کسانی بودند که دوست داشتند پیانو بزنند، اما انگیزه‌ای برای این کار نداشتند. چون تصور می‌کردند از ظرفیت شناختی لازم برای انجام این کار برخوردار نیستند. کارکنان مرکز و اعضای خانواده بیمار هم تلاشی برای به چالش کشیدن این فرضیه نکردند. این در حالی است که شرکت در سرگرمی‌ها و فعالیت‌هایی که فرد قبلا از انجام آنها لذت می‌برده، نقش قابل‌توجهی در بهبود وضع معاشرت و جایگاه اجتماعی آنها خواهد داشت. واداشتن فرد مبتلا به زوال عقل به انتخاب یک فعالیت مشخص کمک می‌کند که او به عنوان یک عضو فعال در جامعه حضور پیدا کرده و در نتیجه، احساس مفید بودن کند.
او را به نوشیدن مایعات تشویق کنید
متاسفانه، کم آبی بدن یکی از علل اصلی مرگ‌ومیر در بین افراد مبتلا به زوال عقل حاد است. سطح تشنگی به طور طبیعی با افزایش سن کاهش می‌یابد. به علاوه، افراد مبتلا به زوال عقل اغلب فراموش می‌کنند آب بنوشند. همچنین ممکن است به دلیل فقدان مهارت‌های ارتباطی قادر به درخواست یک لیوان آب نباشند یا به دلیل داشتن یک مشکل فیزیکی، نتوانند آب بنوشند. بر اساس مطالعات انجمن آلزایمر در نیویورک، تشویق بیماران مبتلا به زوال عقل به نوشیدن آب بیشتر در طول روز بهترین کار ممکن خواهد بود. شاید یک نوشیدنی طعم‌دار مانند سودای ورزشی یا آب‌میوه جالب‌تر باشد. حتی سوپ یا خوراکی‌های حاوی آب زیاد مانند خیار و هندوانه نیز از کم آبی بدن جلوگیری خواهند کرد.
کمی موسیقی پخش کنید
همانطور که گوش دادن به آهنگ مورد علاقه‌تان به شما کمک می‌کند که از احساسات منفی دور شوید، پخش کردن موسیقی برای افراد مبتلا به زوال عقل نیز موثر است. با توجه به یافته‌های انجمن آلزایمر امریکا، پخش کردن موسیقی به بیماران عصبی کمک می‌کند، خلق و خوی  آرام‌تری پیدا کنند و آنها را با نوع موسیقی هماهنگ می‌سازد. چون موتور مرکزی مغز انسان به طور خودکار به صدا و موسیقی واکنش نشان می‌دهد. درست مثل خوردن یک غذای مورد علاقه؛ پخش کردن موسیقی مورد علاقه بیمار در ایام جوانی به یادآوری خاطرات مبهم گذشته کمک می‌‌کند و او را به واکنش وامی‌دارد. اگر به چیزی نیاز دارید که قانع شوید، می‌توانید به تماشای مستند «زندگی درون» بنشینید. در این مستند، هنری، یک بیمار مبتلا به زوال عقل است که با گوش دادن به آهنگ‌های مورد علاقه خود به زندگی عادی‌اش باز می‌گردد.
او را در باغ خود به گردش ببرید
وقت‌گذرانی در دل طبیعت باعث می‎‌شود که احساس آرامش کنیم؛ این امر در مورد بیماران مبتلا به زوال عقل نیز صدق می‌کند. مطالعه محققان در سال ۲۰۱۴ نشان می‌دهد که وقت‌گذرانی در طبیعت به بیماران مبتلا به زوال عقل کمک می‌کند که سطح تحریک‌پذیری خود را کاهش دهند. «طبیعت خاصیت درمانی قابل‌توجهی دارد؛ چون به افراد کمک می‌کند که با محیط پیرامون خود بیشتر خو بگیرند.» این را ربکا وییر، از اعضای تیم تحقیقاتی سنت لوک در دانشگاه اکستر در انگلستان می‌گوید که نویسنده اصلی این مطالعه نیز به شمار می‌رود. بیماران به بوی گل یا بوی خاک واکنش نشان می‌دهند. حتی ممکن است یاد دورانی بیافتند که از باغ شخصی خود مراقبت می‌کردند. اگر باغ شخصی ندارید، جایی را در اطراف محل زندگی‌تان پیدا کنید. پارک‌ها و فضای سبز جای خوبی برای وقت‌گذرانی هستند.
منبع: prevention 

روش‌های موثر برای تقویت حافظه

تاثیر طبیعت بر افراد مبتلا به زوال عقل

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ