تقویت باروری با متدهای درمانی طبیعی و مکمل-قسمت اول

مهرناز زاوه
پزشکان غربی در زمینه تقویت تخمک‌گذاری، بارور کردن تخمک‌ها و رشد جنین به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند. اما وقتی صحبت از افزایش شانس لقاح به روش‌های طبیعی به میان می‌آید، شرق نمود بیشتری پیدا می‌کند.

پزشکان غربی در زمینه تقویت تخمک‌گذاری، بارور کردن تخمک‌ها و رشد جنین به پیشرفت‌های قابل‌توجهی دست یافته‌اند. اما وقتی صحبت از افزایش شانس لقاح به روش‌های طبیعی به میان می‌آید، شرق نمود بیشتری پیدا می‌کند. در کشورهای شرقی از روش‌های سنتی مثل طب سوزنی برای تقویت باروری استفاده می‌شود.
طب سوزنی
طب سوزنی یک بخش جدایی‌ناپذیر از طب چینی است که بر اساس آن گفته می‌شود انرژی بدن از طریق مسیرهای نامرئی موسوم به گذرگاه در جریان است. در طول درمان، متخصص طب سوزنی برخی از نواحی را در امتداد گذرگاه‌ها تحریک می‌کند تا انرژی با قدرت بیشتری جریان یابد.
طب سوزنی می‌تواند جریان خون را در مسیر تخمدان‌ها بهبود ببخشد، مخاط رحم را ضخیم‌تر کرده و شانس بارداری را افزایش دهد. این را برندون هورن، استاد پزشکی دانشگاه UCLA و پزشک بالینی در بیمارستان کودکان لس‌آنجلس می‌گوید. این متد درمانی همچنین می‌تواند از تخمدان محافظت کند و نرخ مرگ سلولی در این عضو را به حداقل برساند.
با انتشار مطالعه محققان آلمانی بر روی ۱۶۰ خانمی که تحت درمان IVF بودند، مشخص شد آنهایی که قبل و بعد از انتقال جنین از متد طب سوزنی استفاده کردند، به میزان ۵۰ درصد از کسانی که این متد را بکه ار نگرفتند، موفق‌تر بودند. در حال حاضر، بسیاری از متخصصان غدد تناسلی به مراجعین خود توصیه می‌کنند که قبل و بعد از انتقال جنین در پروسه IVF از طب سوزنی استفاده کنند. با این حال، تمام مطالعات در یک جهت نیستند. دکتر دومار و همکارانش به تازگی به تکرار آزمایش محققان آلمانی پرداخته و دریافتند که طب سوزنی تاثیری بر افزایش شانس بارداری ندارد.
حتی اگر طب سوزنی کمکی به افزایش شانس لقاح نکند، مطالعات نشان می‌دهند که این متد سنتی موجب کاهش استرس، اضطراب و افسردگی می‌شود. در بدترین حالت، می‌توان گفت که بیماران احساس بهتری خواهند و داشتن این احساس قبل از شروع درمان باروری یک موفقیت بزرگ است.
تصویرسازی هدایت‌شده
وقتی تصور می‌کنید به آرامی در حال مکیدن یک لیموی ترش هستید، آب دهان‌تان سرازیر می‌شود، اینطور نیست؟ در واقع، ذهن و بدن انسان در این شرایط با هم عمل می‌کنند. اگر می‌توانید بدن‌تان را به صورت ذهنی به ترشح بزاق وادار کنید، پس حتما می‌توانید هورمون‌های بدن‌تان را هم به صورت ذهنی کنترل کنید. حین انجام متد تصویرسازی ذهنی، درمانگر آموزش‌دیده شما را از طریق تجسم به اعمال تغییرات فیزیولوژیکی در بدن‌تان وادار می‌کند. به عنوان مثال، ممکن است جایی را تصور کنید که دوستش دارید. بسیاری از درمانگران از متد تصویرسازی ذهنی جهت تقویت شانس باروری استفاده می‌کنند.
متاسفانه، بسیاری از خانم‌هایی که از ناباروری رنج می‌برند، نگاه چندان مثبتی به آینده ندارند. اما اگر خود را برای بدترین چیز ممکن آماده کنید، می‌توانید با شرایط پیش‌رو بهتر کنار بیایید. هر چند ممکن است در هر صورت ناامید شوید. اما می‌توانید در تصورات فانتزی خود همیشه پیروز باشید!
داروهای گیاهی
در طب گیاهی از گیاهان یا بخشی از آنها (ریشه، ساقه، گل، پوسته و یا دانه) به منظور بهبود کیفیت تخمک‌گذاری، تنظیم چرخه قاعدگی، افزایش تعداد اسپرم‌ها و تقویت اندام‌ تناسلی استفاده می‌شود. در این روش از گیاهان به اشکال مختلف از جمله عصاره، کپسول، قرص و پماد استفاده می‌شود. درست است که این داروها طبیعی‌اند، اما از آنجایی که حاوی ترکیبات قدرتمندی هستند، نباید بدون تجویز پزشک مصرف شوند.
گیاهان دارویی یکی از عناصر لاینفک درمان برای بسیاری از متخصصان طب سوزنی هستند. این ترکیبات قدرت درمانی بالایی دارند و اگر از آنها درست استفاده نکنید، ممکن است با عوارض جانبی متعددی روبرو شوید. به عنوان مثال، گیاهانی که باعث تحریک پروژسترون می‌شوند، به عنوان یک داروی کنترل بارداری عمل می‌کنند. این گیاهان می‌توانند در روند تولید استروژن در بدن دخالت کنند. بنابراین، مصرف خودسرانه از این گیاهان با هدف بهره‌مندی از مزایای آنها فکر چندان خوبی نیست. برخی متخصصان معتقدند گیاهان داروی بیش از فوایدی که دارند، به بیمار آسیب می‌رسانند.
منبع: parenting 

غذاهای مناسب برای افزایش قدرت باروری مردان

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ