فقط سری قلیان عوض کردن کافی نیست! بیماری خطرناک با شلنگ مشترک!

faateme1366
رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران نسبت به رواج قلیان در بین نوجوانان هشدار داد و گفت:استفاده مشترک از شیلنگ قلیان سبب ابتلا مصرف کنندگان به بیماری‌ های عفونی مانند هپاتیت B می شوند.

دکتر سید جواد میراسماعیل در گفت و گو با خبرنگارعلمی با اشاره به اینکه مصرف قلیان در جامعه افزایش یافته است،افزود:سن شروع مصرف دخانیات در بین جوانان و نوجوانان در 2 سال اخیر به 13 سال کاهش یافته است.

وی ادامه داد:براساس آخرین مطالعات صورت گرفته، حدود 37 درصد از نوجوانان و جوانان کشور قلیان استعمال می کنند و متاسفانه قبح مصرف قلیان در جامعه شکسته شده است.

میراسماعیل افزود: با اشاره به اینکه شواهدی مبنی بر تاثیر قلیان برمیزان و طول عمر اسپرم دارد، افزود:قلیان حاوی فلزات سنگین مانند آرسنیک، کروم و سرب است که می تواند سبب کاهش تولید اسپرم ‌وعوارض جبران ناپذیری بر باروری داشته باشد.

وی بیان کرد: قلیان کشیدن دیگر چندان به عنوان یک ضدارزش در جامعه تلقی نمی شود و به همین دلیل در تلاش هستیم با اجرای برنامه های مناسب اجتماعی از جمله پویش «قلیان‌هایمان را گلدان کنیم» گامی موثر در این مسیر برداریم.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران به باورهای نادرست در خصوص مصرف قلیان اشاره کرد و گفت: یکسری باورهای نادرست در باره مصرف قلیان وجود دارد که سبب افزایش مصرف آن شده است.

وی با اشاره به اینکه دود استفاده از قلیان بر روی تمام افراد خانواده تاثیر می گذارد، گفت: در صورتی که کودکی در محل کشیدن قلیان حضور داشته باشد، احتمال ایجاد عفونت ‌های ریوی، آسم و سندرم مرگ ناگهانی در آنان افزایش می ‌یابد.

رییس دانشگاه علوم پزشکی ایران گفت: حجم دودی که در اثر مصرف قلیان وارد بدن می‌ شود، 10 تا 20 برابر دود ناشی از مصرف سیگار است و این موضوع خیلی نگران کننده است.

منبع: ایرنا

ممنوعیت عرضه قلیان‌های میوه‌ای از اول مهر

مواد حشره کش و ترکیبات بنزن در قلیان!

قلیان تلفنی از 10 تا 100 هزار تومان درب منزل!/زنان مشتریان ثابت قلیان تلفنی!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ