روزه داری متناوب چگونه می تواند باعث چربی سوزی شود؟

mousavi
دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی: روزه داری متناوب رویکردی است به کاهش وزن که در آن، فرد چرخه ای از دو دوره روزه داری و غذا خوردن را می گذراند. اگر این کار درست انجام شود.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

مطلبی که مطالعه می فرمایید ترجمه ای است از مقاله ناتان وایب استراتژیست سبک زندگی و سلامت، و بنیان گذار بلاگ Eat.Exercise.Live.Differently .

هر چند وقت یکبار این فکر به سرمان می زند که چند کیلویی کم کنیم. باورها و فرهنگ جامعه مجبورمان می کند خوردن را متوقف کنیم و روی تردمیل بپریم و کیلومترها بدویم. چنین برنامه ریزی وحشتناک و ناسالم است، سطح انرژی تان را کاهش می دهد و آماده شکستتان می کند. خوشبختانه روش بهتری برای سرعت بخشیدن به کاهش وزن وجود دارد: روزه داری متناوب.

روزه داری متناوب رویکردی است به کاهش وزن که در آن، فرد چرخه ای از دو دوره روزه داری و غذا خوردن را می گذراند. اگر این کار درست انجام شود، در طول روزه داری با کمترین کمبود انرژی مواجه خواهید شد و مشکلی هم برای سوخت و ساز بدن به وجود نخواهد آمد.

بنابراین، چگونه انجامش دهیم؟ بهترین روش برنامه ریزی مناسب برای وعده ها و استفاده از غذاهایی با بالاترین مقدار مواد مغذی است. روزه داری روی باکتری های خوب روده تاثیر مثبت دارد و همچنین باعث افزایش هورمون آدیپونکتین در بدن می شود، که این هورمون یکی از موارد کلیدی در چربی سوزی بدن به حساب می آید.

بسیار خب حالا که قرار است بیشتر از نصف روز غذا نخوریم، مزایایش چیست؟ در ادامه به شما خواهیم گفت که روزه داری چگونه می تواند چربی سوزی را سرعت ببخشد.

۱افزایش حالت روزه طبیعی بدن

وقتی به خواب می روید بدن وارد حالت روزه می شود جایی که بدن شروع به چربی سوزی می کند. این یعنی بدون انجام کاری ( به جز دراز کشیدن در رختخواب و نفس کشیدن ) بدنتان در حال سوزاندن کالری از چربی ها است. همان دقیقه ای که از خواب بیدار می شوید و اولین غذای خود را می خورید بدن شروع به تولید انسولین می کند، هورمونی که برای ذخیره سازی چربی است، بنابراین حالت روزه داری که در آن قرار داشتید از بین می رود. با روزه داری متناوب می توانید این مرحله را برای چند ساعت بیشتر نگهدارید، بنابراین چربی بیشتری خواهید سوزاند.

۲به کنترل اشتها کمک می کند

از آنجا که بدن بسیار تطبیق پذیر است، خود را با روتین روزه داری هماهنگ می کند، همین که این اتفاق رخ دهد شاهد خواهید بود که کنترلتان روی اشتها و پیشگیری از هوس های غذایی چقدر بهتر می شود. بدن به خود می آموزد که چگونه می تواند با استفاده از چربی های خود بهتر کار کند و از آنها به عنوان منبع دیگری از انرژی استفاده کند.

۳سطح انرژی تان را تثبیت می کند

همین که بدنتان موفق شد بیشتر از چربی ها به عنوان سوخت دوم استفاده کند، انرژی تان در طول روز ثبات بیشتری پیدا می کند. داشتن سطح انرژی ثابت کلید اراده است برای جلوگیری از هوس های غذایی و پرخوری های بی مورد.

۴قابلیت بدن برای ترمیم و سم زدایی را افزایش می دهد

فرآیند گوارش غذا بیشترین توجه و انرژی بدن را معطوف به خودش می کند. وقتی مرتب در حال خوردن و گوارش باشید، بدنتان زمان و منابع برای نگهداری و ترمیم کم می آورد. وقتی روزه می گیرید، به بدنتان این فرصت را می دهید که روی دیگر فرآیندها تمرکز کند، این یعنی بر اثر روزه تولید هورمون های رشد انسان می تواند افزایش پیدا کند. بدنی که سالم باشد و به درستی کار کند، کاهش وزن یا تثبیت وزن سالم برایش خیلی ساده تر می شود.

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص تغذیه و رژیم درمانی:

دکتر محمد صادق کرمانی متخصص درمان چاقی و لاغری در سال 1345 در دانشکده پزشکی پذیرفته شد و در سال 1352 از دانشکده پزشکی مدرک دکترای پزشکی‌ دریافت کرد. دکتر محمد صدق کرمانی از سال 1352 تا 1358 در بغداد مشغول طبابت بود. سال 1358 بعد از اقدام صدام به اعدام تعدادی از پزشکان متعهد، به سوریه هجرت کرد. چند ماه پس از اقامت در سوریه، به جمهوری اسلامی ایران بازگشت. او ‌پس از پایان جنگ مطب شخصی دایر کرد و به طبابت پرداخت. دکتر محمد صادق کرمانی در درمان چاقی و لاغری تبحر ویژ‌‌ای دارد.

شما عزیزان برای ارتباط با مطب دکتر محمدصادق کرمانی با شماره ذیل تماس حاصل فرمائید:

02188371326  

وب سایت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ