به این ۱۰ دلیل باید بیشتر ماهی بخورید

مهرناز زاوه
زیاد ماهی نمی‌خورید؟ باید بدانید که تنها نیستید. تقریبا نیمی از ما کمتر از دو وعده در هفته ماهی مصرف می‌کنیم. در اینجا به برخی از امتیازهای مصرف ماهی می‌پردازیم.

زیاد ماهی نمی‌خورید؟ باید بدانید که تنها نیستید. تقریبا نیمی از ما کمتر از دو وعده در هفته ماهی مصرف می‌کنیم. در اینجا به برخی از امتیازهای مصرف ماهی می‌پردازیم.
۱.ماهی یک داروی ضدافسردگی طبیعی است
اسیدهای چرب امگا۳ ضروری که در ماهی‌های چرب مانند سالمون، ماکرل و ماهی تن یافت می‌شود برای سلامت عملکرد مغز بسیار حیاتی هستند. تحقیقات نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی مدیترانه‌ای‌شان سرشار از ماهی است نسبت به افرادی که از این رژیم استفاده نمی‌کنند، به مراتب شادتر بوده و کمتر استرس دارند. مشکل اینجاست که عموما میزان مصرف ماهی افراد نسبت به ۶۰ سال قبل بسیار کاهش یافته است.
۲.مصرف ماهی می‌تواند خطر سرطان روده را کاهش دهد
تحقیقاتی که اخیرا در دانشگاه لوما لیندای کالیفرنیا انجام شده نشان می‌دهد افرادی که رژیم غذایی‌شان شامل ماهی و سبزیجات است– اما گوشت نمی‌خورند – ۴۳ درصد کمتر دچار سرطان روده می‌شوند.
یکی از بارزترین عواملی که باید به آن اشاره کرد نبودِ گوشت است: خوردن زیاد گوشت قرمز یا گوشت‌های فرآوری‌شده، عامل اصلی خطرزا برای این بیماری محسوب می‌شود. با این حال، افرادی که ماهی می‌خورند در مقایسه با افرادی که رژیم غذایی‌شان شامل سبزیجات و گیاهان است، از مزایای بیشتری بهره‌مند می‌شوند. 
۳.ماهی، دشمن رماتیسم مفاصل است
طی تحقیقاتی که روی ۳۲۰۰۰ زن در سال ۲۰۱۳ صورت گرفت مشخص شد خوردن حداقل یک وعده ماهی چرب در هفته خطر رماتیسم مفاصل را به نصف می‌رساند. گفته می‌شود که شاخص‌ترین ویژگی محافظت‌کننده ماهی ناشی از اسیدهای چرب امگا۳ آن بوده که دارای تأثیرات ضدالتهابی است.
۴.ماهی می‌تواند از بروز مشکلات شنوایی پیشگیری کند
افرادی که حداقل دوبار در هفته ماهی می‌خورند حدود ۲۰ درصد خطر بروز کم‌شنوایی در آنها کمتر است. در واقع مصرف هر نوع ماهی – اعم از ماهی تن، ماهی سیاه، ماهی روشن و یا صدف‌ماهی –باعث کاهش این خطر می‌شود. یافته‌های تحقیقات انجام‌شده در این زمینه نشان می‌دهد که رژیم غذایی در پیشگیری از بروز کم‌شنوایی نقش مهمی ایفا می‌کند.
۵.ماهی، باعث افزایش قدرت حافظه‌تان می‌‌شود
تحقیقات انجام شده در دانشگاه آلاباما نشان می‌دهد اگر رژیم غذایی‌تان، رژیم غذایی مدیترانه‌ای سرشار از ماهی باشد، در سال‌های آتی زندگی تا ۱۹ درصد خطر مشکلات حافظه در شما کاهش خواهد یافت. طی تحقیقی دیگر در همین زمینه محققان دریافتند افراد مسن‌تری که ماهی مصرف می‌کنند و مشکلات حافظه دارند، علائم این مشکل در آنها به مرور کمتر می‌شود.
۶.ماهی باعث دور ماندن خطر سکته مغزی می‌شود
آیا به دلیل دیگری برای خوردن هفته‌ای دو وعده ماهی نیاز دارید؟ پس بهتر است بدانید طی تحقیقی که در سال ۲۰۱۲ روی رژیم غذایی ۸۰۰ هزار نفر در سرتاسر دنیا صورت گرفت مشخص شد مصرف ماهی به طور چشمگیر و شاخصی باعث کاهش خطر سکته مغزی می‌شود.
۷.مصرف ماهی باعث توقف انواع سردردها می‌شود
تحقیقات زیادی نشان می‌دهد که مصرف بیشتر ماهی باعث کاهش شدت و تعداد دفعات بروز سردردهای میگرنی می‌شود. برای مثال طی تحقیقی که محققان دانشگاه سینسیناتی انجام دادند مشخص شد از هر ۱۵ نفری که دچار سردردهای میگرنی هستند، ۹ نفر به خاطر مصرف مکمل‌های روغن ماهی علائم سردردشان کاهش یافت.
۸.ماهی باعث تقویت و محکم شدن استخوان‌هایتان می‌شود
ماهی چرب یکی از بهترین منابع ویتامین D است که برای سلامت دندان‌ها و استخوان‌ها لازم و ضروری است. اما سعی کنید با آگاهی کامل ماهی مورد نظرتان را انتخاب کنید.  مثلا در هر ۱۰۰ گرم شاه‌ماهی خام، حدود ۱۹ میکروگرم ویتامین D وجود دارد، این در حالی است که در ساردین‌های کنسروی به ازای هر ۱۰۰ گرم، تنها ۴.۶ میکروگرم ویتامین D هست. طی تحقیقی که در سال ۲۰۰۷ در این زمینه صورت گرفت مشخص شد نیمی از افراد بزرگسال در بریتانیا دچار کمبود ویتامین D هستند.
۹.مصرف ماهی در برابر نور خورشید از شما محافظت می‌کند
بر اساس تحقیقات انجام‌شده در سال ۲۰۱۳ روی ۷۹ فرد داوطلب در دانشگاه منچستر، محققان دریافتند مصرف متعادل روغن‌های ماهی باعث افزایش ایمنی پوست نسبت به نور خورشید می‌شود. در این تحقیق مشخص شد امگا۳ ماده‌ای مغذی برای محافظت از پوست در برابر سرطان است.
۱۰.ماهی برای سلامت چشم‌هایتان بسیار مفید است
بر اساس تحقیقات انجام‌شده در دانشگاه جان هاپکینزِ بالتیمور روی بیش از ۲۵۰۰ نفر مشخص شد خوردن حداقل یک وعده ماهی در هفته تا ۶۰ درصد خطر تباهی جسم زرد چشم را به خاطر بالا رفتن سن کاهش خواهد داد؛ این بیماری یکی از دلایل شایع نابینایی است.
منبع: health 

ماهی قزل آلا مثل چیپس برای قلب ضرر دارد!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ