کثیف‌ترین موقعیت‌هایی که کودک در آن قرار می‌گیرد-قسمت اول

مهرناز زاوه
آیا کودک‌تان داخل وانِ حمام خراب‌کاری می‌کند، یا پستانک‌اش را از روی زمین کثیف برداشته‌اید؟ ما در این رابطه و سایر شرایط آغشته به میکروب و کثیفی از متخصصان سؤالاتی پرسیده‌ایم تا ببینیم در این مواقع چه کار باید کرد.

آیا کودک‌تان داخل وانِ حمام خراب‌کاری می‌کند، یا پستانک‌اش را از روی زمین کثیف برداشته‌اید؟ ما در این رابطه و سایر شرایط آغشته به میکروب و کثیفی از متخصصان سؤالاتی پرسیده‌ایم تا ببینیم در این مواقع چه کار باید کرد.
۱.وقتی کودک داخل وان حمام ادرار یا مدفوع می‌کند
هیچ نوع باکتری‌ای داخل ادرار وجود ندارد. بنابراین ادرار ساده در وان حمام مشکلی به همراه نخواهد داشت. با اینکه مدفوع حاوی موجودات زنده‌ای است که همواره در روده زندگی می‌‌کنند، اما اصلا جای نگرانی نیست که بخواهد مسبب عفونت در بچه شود. در واقع بهتر است نسبت به مدفوع دیگران این نگرانی را داشته باشید.
چه وقت باید نگران بود؟
زمانی که بچه دچار زخم یا جراحت باز باشد (مثل اگزما یا آبله‌مرغان)، مدفوع می‌تواند عفونی شود. و اگر کس دیگری مقداری از آن را به دهان ببرد (مثلا خواهر یا برادری که با او در وان حمام بازی می‌کند) ممکن است به خاطر هر نوع باکتری یا ویروس موجود در آن دچار اسهال شوند.
چه کار می‌توانید بکنید؟
در این مواقع بهتر است با یک قاشق بزرگ، مدفوع را بردارید، آب وان را خالی کرده و آن را سریعا با‌ آب و صابون بشویید و بعد کار حمام کردن بچه را تمام کنید.
۲.وقتی نوشیدنی‌ چند روز در فنجان‌ دردار او می‌ماند
اگر این نوشیدنی را در یخچال نگهداری کنید، احتمال مریضی کودک‌تان کاهش می‌‌یابد.
چه وقت باید نگران بود؟
اصلا فکر خوبی نیست که بگذارید شیر در یک ظرف دردار بماند؛ چرا که پیش از آنکه شانس آن را داشته باشید که بخواهید آن را داخل یخچال بگذارید، ترش و فاسد شده است. به علاوه دست‌تان می‌تواند ناقل باکتری به هر نوع مایعاتی باشد که درنتیجه رشد خواهد کرد و کودک‌تان را مریض می‌کند.
چه کار می‌توانید بکنید؟
برای آنکه خیال‌تان از این بابت راحت باشد سعی کنید شیر یا هر نوع نوشیدنی دیگر یا آب را بیش از ۲۴ ساعت در فضای باز نگذارید. تا مبادا باعث شوید که باکتری‌ها دوباره زاد و ولد کنند. سعی کنید بین هر بار نوشیدن، لیوان کودک را داخل یخچال بگذارید.
۳.وقتی پستانک نوزاد روی زمین می‌افتد و آن را با دهان خود تمیز می‌کنید
این مسئله اصلا خوشایند نیست. ممکن است باکتری‌هایی در دهان شما وجود داشته باشد که بتواند به کودک هم منتقل شود، اما چرا گفته می‌شود وقتی پستانک بر زمین افتاد اگر آن را لیس بزنید مشکلی نخواهد داشت؟ گفته می‌شود که افراد بزرگسال میزان باکتری‌های موجود در دهانشان که منجر به تولید بزاق می‌شود بیشتر بوده و این باکتری‌ها اصلا به دهان نوزاد انتقال نمی‌یابد.
چه وقت باید نگران بود؟
همیشه. وقتی پستانک کودک‌تان روی زمین می‌افتد، باید آن را تمیز کنید.
چه کار می‌توانید بکنید؟
پستانک را با آب بشویید و برای از بین رفتن میکروب‌ها، آن را با صابون بسابید. اگر جایی هستید که دسترسی به شیر آب ندارید،‌ همیشه سعی کنید یک پستانک دیگر با خود داشته باشید. مهم نیست که پستانک چند بار به زمین می‌افتد، توصیه می‌شود که هر بار بعد از این مسئله آن را در ظرفشویی بشویید.
۴.وقتی کودک‌تان پابرهنه به زیر دوش کلاس شنا می‌رود
اگر توانستید بعد از این مسئله پاهای او را حسابی خشک کنید، مشکل چندانی پیش نخواهد آمد.
چه وقت باید نگران بود؟
قارچ (مانند عاملی که مسبب بیماری عفونت قارچی پا می‌شود) و رطوبت معمولا ارتباط نزدیکی با هم دارند مثل کره بادام زمینی و ژله. بنابراین احتمال آنکه هم شما و هم کودک‌تان دچار آن شوید زیاد است، چرا که اغلب از طریق دوش آب گرم حمام در باشگاه انتقال می‌یابد.
چه کار می‌توانید بکنید؟
کمترین کاری که می‌توانید انجام دهید این است که بعد از حمام در باشگاه یا استخر، پاهایتان را حسابی خشک کنید. برای احتیاط بیشتر، دمپایی بپوشید یا از کفش‌های مخصوص استفاده کنید.
منبع: parenting 

چطور در ۳ روز به کودک یاد بدهیم به توالت برود

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ