نشانه‌های عجیب و غریب اضطراب

مهرناز زاوه
عرق کردن کف دست، لرزیدن پاها، تنگی نفس و احساس بالا آوردن از جمله علائم رایج اضطراب هستند. اما چند نشانه عجیب و غریب هم وجود دارد که قطعا از ارتباط آنها با اضطراب شگف‌زده خواهید شد.

اضطراب و نگرانی به اشکال مختلفی نمود پیدا می‌کنند؛ عرق کردن کف دست، لرزیدن پاها، تنگی نفس و احساس بالا آوردن از جمله علائم رایج اضطراب هستند. اما چند نشانه عجیب و غریب هم وجود دارد که قطعا از ارتباط آنها با اضطراب شگف‌زده خواهید شد. در ادامه، به بررسی ۶ نشانه عجیب و غریب اضطراب می‌پردازیم.
گاز معده
احتمال بیرون کردن گاز معده یا آروغ زدن در ملاء‌عام می‌‌تواند در لیست نگرانی‌های شما باشد. دو مورد در این رابطه مورد سرزنش قرار می‌گیرند: خوردن و نوشیدن سریع به خاطر اعصاب ناآرام و روده بیش از حد فعال. گاز معده زمانی ایجاد می‌شود که سطح اسید معده به علت اضطراب به هم می‌خورد. این را ماری آلبانو، پزشک و استادیار روانشناسی پزشکی در مرکز پزشکی دانشگاه کلمبیا می‌گوید.
یخ کردن دست و پا
آب و هوای سرد و گردش خون ضعیف می‌تواند به یخ کردن انگشتان دست و پای شما منجر شوند. اما اگر احساس ناخوشی به روده‌های‌تان هم سرایت کرده، احتمال دارد که اضطراب علت مشکل باشد. وقتی مضطرب هستید، جریان خون از بخش انتهایی اندام‌ها به سمت اندام‌های بزرگ‌تر در نیم‌تنه بدن منتقل می‌شود. این پایه و اساس مبازره بدن برای محافظت از قلب و ارگان‌های حیاتی دیگر است. متاسفانه، بدن شما قادر به تشخیص تفاوت‌ها نیست و نمی‌تواند فرار کردن از دست یک خرس گریزلی را از دیر کردن برای ملاقات با آقای رئیس تشخیص دهد. بنابراین، حتی زمانی که زندگی شما طبق روال پیش نمی‌رود، بدن‌تان به این وضعیت واکنش نشان می‌دهد.
جوش‌های عجیب و غریب
پوست و احساسات شما با هم در ارتباطند. به عنوان مثال، وقتی مورد تمجید قرار می‌گیرید، سرخ می‌شوید. اما اضطراب می‌‌تواند به سایر اختلالات پوستی مانند اگزما و سایر حساسیت‌های پوستی نیز منجر شود. در شرایط پر استرس، کورتیزول اضافی وارد جریان خون شده و سیستم دفاعی بدن شما را کند می‌سازد و باعث می‌شود پوست شما آن حالت ابریشمی و تحریک‌شده را به خود بگیرد.
خمیازه‌های مکرر
معمولا زمانی خمیازه می‌کشیم که خیلی خسته یا بی‌حوصله باشیم، اما وقتی بیش از حد عصبی هستیم، باز هم خمیازه می‎کشیم. افرادی که از اختلال اضطراب یا هراس رنج می‌برند، در مقایسه با یک فرد معمولی بیشتر خمیازه می‌کشند. تنفس سریع باعث می‌شود مغزتان فکر کند که اکسیژن کافی به شما نمی‌رسد. بنابراین، شما را به کشیدن نفس‌های عمیق‌تر وادار می‌کند.
سیر کردن در فضا
وقتی اضطراب دارید، احساسات فانتزی شما رنگ و بوی واقعیت می‌گیرند. شاید بدترین (اما خوشبختانه، نادرترین) نشانه اضطراب، احساس عدم واقعیت باشد؛ یا این احساس که محیط اطراف‌تان واقعیت ندارد. تقریبا مثل این است که سر تا پای‌تان را می‌بینید و کارهایتان را با حرکت دادن دست و پا انجام می‌دهید، اما احساس می‌کنید که کنترل آنها از دست‌تان خارج است.
شنیدن ارتعاشات فانتوم
آیا تا به حال شده احساس کنید یک پیام تلفنی دارید، اما بعد با صفحه خالی گوشی‌تان مواجه شده باشید؟ محققان این پدیده را «اضطراب زنگ» یا «ارتعاشات فانتوم» می‌نامند. بر اساس مطالعه منتشر شده در مجله روانشناسی مجازی رفتار و شبکه‌های اجتماعی، افرادی که اضطراب دلبستگی بیشتری دارند -مثلا دائم به این فکر می‌کنند که آیا شریک زندگی‌شان هم به اندازه آنها به رابطه پایبند است یا نه- بیشتر از همه در معرض مواجهه با این پدیده مخوف قرار دارند. این مطالعه که روی ۱۶۸ دانشجوی مقطع کارشناسی انجام گرفته است، نشان می‌دهد کسانی که اضطراب دلبستگی شدید دارند، در مقایسه با سایر شرکت‌کنندگان حاضر در مطالعه، بیشتر با پدیده اضطراب زنگ یا ارتعاشات فانتوم روبه‌رو می‌شوند، مخصوصا اگر انتظار یک تماس یا پیام مهم را داشته باشند.
منبع: prevention 

۳ تمرین ساده برای تسکین تشویش ذهنی تنها در ۲ دقیقه

روش‌های طبیعی برای کنترل اضطراب

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ