وقتی به موسیقی غمگین گوش می‌دهید، شاد می‌شوید یا ناراحت؟

مهرناز زاوه
طی تحقیقی عده‌ای از موسیقی‌شناسان، تجربه‌های احساسی مرتبط با شنیدن موسیقی غمگین ۲۴۳۶ نفر را طی سه آمار با معیارهای گسترده در بریتانیا و فنلاند مورد بررسی قرار دادند.

تحقیقات نشان داده که پاسخ به این سؤال هم «بله» است و هم «خیر» و به سه نوع تجربه برمی‌گردد: لذت، آرامش و درد. طی تحقیقی عده‌ای از موسیقی‌شناسان، تجربه‌های احساسی مرتبط با شنیدن موسیقی غمگین ۲۴۳۶ نفر را طی سه آمار با معیارهای گسترده در بریتانیا و فنلاند مورد بررسی قرار دادند. محققان می‌گویند که اکثر افراد این آمار، تأکید بیشتری روی ماهیت چنین تجربه‌هایی داشتند که در کل به ارتقای سطح خلق و خو و روحیه آنها انجامید. یافته‌ها نشان می‌دهد گوش کردن به موسیقی غمگین برای برخی به احساس لذت منتهی می‌شود که مرتبط با سرخوشی در افراد دیگر است، یا حتی احساس آرامش در شرایطی که این نوع موسیقی باعث برانگیختن خاطرات غمناک در برخی دیگر از افراد می‌شود.
با این حال، بخش شاخصی از افراد هم تجربه‌های دردناکی از گوش کردن به موسیقی غمگین داشته‌اند که به شکل متغیری به تجربه‌های شخصی مانند مرگِ یکی از عزیزان، طلاق، جدایی یا سایر مصیبت‌های زندگی مربوط می‌شد.
تحقیقات قبلی در این زمینه در حوزه روانشناسی موسیقی و تحقیقات فیلم بر روی لذتِ مبهمی اشاره داشته که افراد زمانی که درگیر یک هنر تراژیک می‌شوند آن را تجربه می‌کنند. با این حال، افرادی هم هستند که کاملا از موسیقی‌هایی که حال و هوای غمناک دارد متنفرند و از گوش دادن به آن پرهیز می‌کنند. 
در این تحقیق، محققان بر آن بودند تا این طیف وسیع از تجربه‌هایی را که افراد نسبت به موسیقی غمناک دارند شناسایی کنند و دلایلی را برای گوش دادن به آن و پرهیز از شنیدن این نوع موسیقی بیایند. در واقع این نتایج کمک می‌کند تا بتوانیم راه‌هایی را مشخص کنیم که افراد می‌توانند طی آن، خلق و خو و روحیه خود را به کمک موسیقی کنترل کرده و نیز این مسئله تعیین می‌شود که چگونه توانبخشی و موسیقی‌درمانی می‌تواند به احساساتی مانند آرامش، تسکین و لذت کمک کند.
منبع: medicaldaily    

تاثیر گوش کردن به موسیقی بر سلامت بدن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ