اثرات منفی مصرف زیاد هندوانه

a.mahammadi
هندوانه جزو بهترین میوه های فصل تابستان و دارای خواص فراوانی است. با این حال همانند دیگر مواد غذایی در صورت افراط در مصرف، می‌تواند اثرات منفی روی بدن بگذارد

هندوانه سرشار از ویتامین‌های A،C،B6, ،لیکوپن،سیترولین و پتاسیم است اما مصرف بیش‌ازحد هندوانه می‌تواند به اعصاب  آسیب برساند، مشکلات قلبی  و اختلالات گوارشی به وجود بیاورد؛ بنابراین خوردن روزانه آن به میزان زیاد توصیه نمی‌شود.اما ترکیبات این میوه:
لیکوپن:میزان لیکوپن در هندوانه از گوجه‌فرنگی نیز بیشتر است.یک و نیم لیوان  هندوانه حاوی 9-13 میلی گرم لیکوپن است.لیکوپن رنگدانه‌ای است که به این میوه و گوجه‌فرنگی رنگ می‌دهد.لیکوپن مانند آنتی اکسیدان عمل می‌کند که سموم اضافه و رادیکال‌های آزاد را در بدن از بین می‌برد تا از خطر بیماری و سرطان کاسته شود.
اما مصرف بیش‌ازحد لیکوپن باعث مشکلات گوارشی  مانند حالت تهوع،اسهال ،سوءهاضمه و نفخ می‌شود.
سیترولین:فیتوکمیکال دیگر موجود در این میوه به آرژنین تبدیل می شود.آرژنین نوعی اسیدآمینه است که زمینه تولید بیشتر پروتئین را فراهم می‌کند.این فیتوکمیکال برای سلامت قلب و گردش خون لازم و مهم است.اما مصرف بیش‌ازحد این ماده باعث نازایی، اختلال در نعوظ و کاهش خون رسانی به قسمت تناسلی می‌شود.
پتاسیم: بدن برای عملکرد درست به این ماده معدنی نیاز دارد.همچنین باعث می‌شود عضو و بافت‌ها درست عمل کند.هر فرد بزرگسال روزانه به 2000 میلی گرم پتاسیم نیاز دارد. افراط در مصرف مواد غذایی سرشار از پتاسیم باعث هیپرکالمی ( افزایش سطح خونی یون پتاسیم )در بدن می شود که می‌تواند مشکلات قلبی و عروقی مانند ضربان ضعیف،ضربان نامنظم قلب،   سکته و مشکلات کلیوی ایجاد کند. بهتر است  هر بار مصرف هندوانه را به سه پیمانه متوسط محدود کنید.

منبع: روزنامه خراسان

این هندوانه را نخورید!هشدار جدی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ