راهنمای از بین بردن موهای زائد

مهرناز زاوه
پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و بوی بد از جمله عوارض جانبی ناشی از برداشتن موهای زائد هستند. اما در فصل تابستان نمی‌توان بیخیال این کار شد.

پوسته‌پوسته شدن، قرمزی و بوی بد از جمله عوارض جانبی ناشی از برداشتن موهای زائد هستند. اما در فصل تابستان نمی‌توان بیخیال این کار شد. پیشرفت‌های اخیر در زمینه برداشتن موهای زائد باعث شده که این کار نه تنها آسان‌تر شود، بلکه با پوست‌تان ملایم‌تر رفتار شود. در گذشته توجه چندانی به پوست نمی‌شد و هدف صرفا از بین بردن موهای زائد بود. اما شما می‌توانید موهای زائد خود را از بین ببرید، بدون آنکه به پوست‌تان آسیب برسانید.
تکنیک: اصلاح با تیغ
تیغ‌های ریش‌تراش جدید با تیغه‌های صابونی تولید می‌شوند و موهای شما را بدون ایجاد حساسیت می‌تراشند. تیغ‌های ونوس و الای حاوی گلیسیرین و وازلین هستند، ترکیباتی که در تهیه لوسیون‌های بدن نیز یافت می‌شوند. این ترکیبات بافت پوست شما را تغییر نمی‌دهند و پس از اصلاح احساس بهتری به شما می‌بخشند. تیغ‌های شیک هایدرو سیلک نیز با استفاده از سرم جلبک دریایی تولید می‌شوند که پوست شما را مرطوب نگه می‌دارد و آثار ضد التهابی دارد.
اصلاح با این تیغ یک روز دوام دارد و بعد از آن، ته‌ریش مزاحم رشد می‌کند.
بهترین جا برای اصلاح با این تیغ‌ها پاها هستند که کاملا تحت پوشش قرار می‌گیرند.
پوست شما باید به مدت ۷ دقیقه مرطوب بماند تا موهای صورت نرم شوند. در غیر این صورت، ممکن است جوش بزنید و نتوانید اصلاح دلخواه‌تان را انجام دهید.
تکنیک: اپیلاسیون
موم‌های قدیمی چندان برای پوست مناسب نبودند. آنها خاصیت مرطوب‌کنندگی داشتند اما چسبنده بودند. هرقدر موم بیشتر روی پوست باقی بماند، پوست بیشتر تحریک و قرمز می‌شود. موم‌های سخت و رزین‌مانند برای این کار بهترند. آنها صرفا مو را بر می‌دارند و کاری با پوست حساس شما ندارند. به علاوه، برخی از آنها حاوی عصاره سنبل و آزولن هستند که پوست شما را نرم و لطیف نگه می‌دارند.
اثر اصلاح با موم به مدت ۴ تا ۶ هفته باقی می‌ماند.
بهترین جا برای اصلاح با موم خطوط بیکینی و زیر بغل است. رسیدن به سن بلوغ باعث می‌شود که موهای شما در این نواحی ضخیم و درشت رشد نمایند. به علاوه، بعضی تار موها داخل پوست شروع به رشد می‌کنند. از این رو، وقتی تارهای مو را از ریشه بیرون می‌کشید، بر خلاف زمانی که از تیغ استفاده می‌کنید، باعث می‌شوید که موهای زائد دوباره با ضخامت بیشتری رشد کنند. حتی ممکن است مو زیر پوست پیچ و تاب بخورد و موجب بروز برآمدگی‌هایی بر سطح پوست شود.
از یک هفته مانده به روز اصلاح با موم، از به‌کارگیری لایه‌بردار‌های ساینده و اسیدهای موبر (هیدروکسی آلفا، گلیکولیک لاکتیک و سالیسیلیک اسید) خودداری کنید. در غیر این صورت، ممکن است پوست‌تان را اذیت کنید. چون مواد لایه‌برداری پوست شما را شکننده و حساس می‌کنند. شدت درد اپیلاسیون در دوران قاعدگی بیشتر است؛ بنابراین قبل از اصلاح ناپروکسن مصرف کنید تا کمتر احساس درد کنید.
تکنیک: داروهای موبر
موبرهای قدیمی نوعی ماسک بودند که معمولا بوی بدی داشتند؛ اما موبرهای امروزی عطر و بوی بهتری دارند. برای این کار، مولکول‌های ویژه‌ای به تیوگلیکولات متصل می‌شوند تا بوی بد موبر از بین برود. بهتر است از کرم‌های موبر با خاصیت ضد التهابی استفاده کنید که معمولا حاوی ویتامین E و آلوئه‌ورا نیز هستند و از تحریک و قرمزی پوست جلوگیری می‌کنند.
اثر اصلاح با موبر در حدود ۳ تا ۵ روز باقی می‌ماند.
بهترین جاها برای اصلاح با موبر، نقاط حساس بدن هستند. تیغ ریش‌تراش ممکن است پوست نازک این نواحی را ببرد، اما موبر چنین تاثیری ندارد.
از موبرهایی استفاده کنید که حاوی کلسیم -نه پتاسیم- تیوگلیکولات باشند؛ با اینکه کرم‌های کلسیم تیوگلیکولات دیرتر عمل می‌کنند، اما با پوست ملایم‌تر رفتار می‌کنند.
تکنیک: لیزر
متدهای لیزردرمانی کاملا بی‌درد نیستند، اما در دستگاه‌های جدید از یک اسپری خنک‌کننده استفاده می‌شود که پوست شما را بی‌حس می‌کند. لیزرهای کاندلا انرژی بالایی دارند و در کسری از ثانیه یک بخش بزرگ را اصلاح می‌کنند. از این رو، زمان درمان به حداقل می‌رسد. اما برای رسیدن به نتیجه دلخواه به ۶ ماه زمان نیاز خواهید داشت.
اثر اصلاح با لیزر حدودا یک سال باقی می‌ماند و بعد از آن باید دوباره لیزر کنید.
بهترین جا برای اصلاح با لیزر بخش‌هایی هستند که موی تیره دارند. لیزر تنها موهای مشکی شما را هدف قرار می‌دهد. بنابراین، اگر موی قرمز یا بلوند دارید، قادر به لیزردرمانی نخواهید بود. برخی از لیزرهای جدید قادرند تمام موهای تیره شما را در هر قسمتی که شده از بین ببرند. اما متخصصان بر این باورند که لیزر بیشتر روی پوست‌های روشن و موهای تیره جواب می‌دهد.
کافی است هر ۴ هفته یک بار لیزر کنید تا با کاهش ۱۵ درصدی موهای زائدتان مواجه شوید. همچنین می‌توانید از کرم‌های وانیک استفاده کنید تا سرعت رویش موهای زائد به حداقل برسد. کرم‌های وانیک با سایر متدهای برداشت موهای زائد سازگارند، اما تحقیقات نشان می‌دهد که لیزر به تنهایی تاثیر بیشتری دارد.
منبع: health 

بهترین و بی‌دردسرترین راه از بین بردن موهای زائد صورت

از بین بردن دائمی موهای زائد با روش‌های خانگی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ