۱۰ کاری که باید جلوی چشم فرزندتان انجام دهید

مهرناز زاوه
مدل‌‌سازی از رفتارهایی که می‌خواهید فرزندتان در بزرگسالی داشته باشد، بهترین راه بزرگ کردن یک فرزند شاد و بالغ است.

مدل‌‌سازی از رفتارهایی که می‌خواهید فرزندتان در بزرگسالی داشته باشد، بهترین راه بزرگ کردن یک فرزند شاد و بالغ است. بسیاری از حرکات و رفتارهای ما به عنوان پدر و مادر، به درک کودک از پدیده نرمال بودن سمت‌وسو می‌دهد. از این رو، متخصصان بر این باورند که والدین نه وظیفه بزرگ کردن یک کودک، که وظیفه بزرگ کردن یک فرد بالغ را بر عهده دارند.
مواردی که در ادامه مطرح می‌شوند، از جمله اموری هستند که هر پدر و مادری باید جلوی چشم فرزندشان انجام‌ دهند.
۱. گریه کنید
بسیاری از کودکان فکر می‌کنند گریه کردن آنها را بچه، ضعیف و آسیب‌پذیر جلوه می‌دهد. از این رو، احساسات منفی و غم و اندوه درونی خود را نادیده می‌گیرند و وقتی این احساسات بروز پیدا می‌کنند، به شیوه‌های ناسالمی با آن مقابله می‌کنند. انسان یک ماشین احساسی است. اگر والدین جلوی فرزندان خود اشک بریزند و احساسات درونی خود را بروز دهند، به آنها کمک خواهند کرد که در آینده با غم و اندوه خود بهتر کنار بیایند.
۲. مبارزه کنید
کودکان با دیدن تلاش و کشمکش‌های پدر و مادرشان یاد می‌گیرند که اینها جزء لاینفک زندگی هستند. در این شرایط، اگر با سختی و دشواری خاصی مواجه شوند، می‌دانند که باید در برابر آن ایستادگی کنند. توصیه می‌شود که والدین حین کار کردن کمی منعطف‌تر باشند تا کودکان از آنها یاد بگیرند. بگذارید فرزندتان شما را حین تلاش و مبارزه با مشکلات ببیند و از واکنش‌های شما درس بگیرد.
۳. به همسرتان محبت کنید
برخی از ازدواج‌ها پس از تولد فرزند به یک رابطه ساده بدل می‌شوند، اما اگر می‌خواهید مدل درستی از عشق و دوست داشتن را به فرزندتان بیاموزید، باید راه و روش دوست داشتن را به او نشان دهید. مشاهده رابطه عاشقانه والدین حین خوردن شام، وقت خواباندن بچه‌ها و در طول سفر به کودکان نشان می‌دهد که عشق و دوست داشتن چیست.
۴. ورزش کنید
ورزش کردن نه تنها سلامت جسمانی شما را تضمین می‌کند، بلکه آرامشی روحی و روانی‌تان را نیز تامین می‌کند. اگر به بچه‌ها نشان دهیم که ورزش نکردن و عدم جنب و جوش یک امر غیرطبیعی است، می‌توانیم فعالیت‌های بدنی آنها را به یک عادت همیشگی بدل کنیم.
۵. برای بودجه ماهانه خود برنامه‌ریزی کنید 
بسیاری از والدین دوست دارند از فرزندان خود در برابر مسائل مالی محافظت کنند. اما توصیه می‌شود پدر و مادر به کودک اجازه دهند درگیر مسائل مالی شود تا یاد بگیرد چقدر پول دارد و چطور باید از آن استفاده کند.
۶. به معنویات بپردازید
کودکان ذاتا معنوی هستند. آنها دوست دارند زندگی را درک کنند و بدانند برای چه زندگی می‌کنند. بسیاری از والدین از پاسخ دادن به سوالات کودکان طفره می‌روند، چون جواب مناسبی برای آنها ندارند. اما گاهی اوقات ساده‌ترین پاسخ همان رفتار والدین است. اجازه دهید کودک با رفتارهای شخصی‌تان در خلوت آشنا شود. این رفتارها می‌توانند شامل نماز خواندن، مراقبه یا سایر فعالیت‌های معنوی باشند.
۷. در امور داوطلبانه شرکت کنید
وقتی کودکان می‌بینند که پدر و مادرشان در یک کار داوطلبانه شرکت می‌کنند، از آن درس می‌گیرند. این لزوما به این معنی نیست که برای کمک به خیریه داوطلب شوید. کمک کردن به پیرزن همسایه هم می‌تواند سودبخش باشد. مثلا، وقتی حال همسایه خوش نیست، می‌توانید سر راه برایش از سوپرمارکت خرید کنید.
۸. یاد بگیرید
آموزش یک هدف اصلی و ضروری در زندگی است، به خصوص اگر می‌خواهید به شیوه‌ای عملی زندگی کنید. زمانی می‌رسد که بچه‌ها می‌خواهند رشته درسی و یا کارشان را عوض کنند، پس باید بدانند چطور با آن مواجه شوند و چگونه از پس آن بر بیایند. بهترین روش برای یاد دادن به آنها این است که خودمان دست به کار شویم و عمل کنیم.
۹. خلاق باشید
اینکه بچه‌ها ببینند والدین در دنیای سه بعدی امروز چقدر شاد و سرخوش زندگی می‌کنند، از اهمیت بسیاری برخوردار است. به این منظور، می‌توانید از راهبردهایی استفاده کنید که هنرمندانه‌تر و خلاقانه‌تر باشند. پیانو زدن، نقاشی کشیدن، اسکیس زدن، نوشتن، آشپزی کردن و گوش دادن به موسیقی از جمله رایج‌ترین راهبردهای موجود است. با این حال، لزومی ندارد در این امور استاد باشید.
۱۰. با خودتان مهربان باشید
والدین بیشتر از همه به خود سخت می‌گیرند. آنها در پایان روز خود را مقصر اتفاقات بد می‌دانند. مثلا ممکن است بگویند: «از اندامم بدم می‌آید» یا «نمی‌توانم باور کنم که تا این حد چاق شده‌ام» یا اینکه «امروز احمقانه‌ترین حرف ممکن را زدم!». کودکان در مواجهه با این رفتارها یاد می‌گیرند که چگونه با خود برخورد کنند. آنها به سرعت از این رفتارها تقلید کرده و فکر می‌کنند همه بزرگسالان با خود چنین برخوردی دارند.
منبع: parenting 

۶ اشتباه تربیتی که والدین مرتکب می‌شوند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ