مزایای سیر برای سلامتی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
سیر را نباید همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف کرد.

در ادامه‌ی قسمت اول به پاره‌ای از یافته‌ها در ارتباط با مزایای سیر برای سلامت اشاره می‌کنیم.
ترکیبات ضدباکتریایی
در سال ۱۸۵۸ لویی پاستور کشف کرد که سیر دارای تأثیرات دینامیک بر روی باکتری است. وقتی او برای سرکوب باکتری از سیر استفاده کرد متوجه شد که سلول‌های باکتریایی خشک شده و از بین رفتند و نمی‌توانند در مقابل ترکیبات شیمیایی موجود در سیر مقاومت کنند. همچنین مزایای سیر در مقابل قارچ‌های روده‌ای و عفونت‌های قارچی هم بسیار مؤثر است. سیر وقتی همراه سایر آنتی‌بیوتیک‌ها مصرف شود تأثیر فوق‌العاده‌ای دارد. اما واقعا سیر چگونه این تأثیر را به جا می‌گذارد؟ تحقیقات نشان می‌دهد که سیر باعث تحریک سلول‌های T می‌شود. سلول‌های T به گروهی از گلبول‌های سفید، یعنی به نخستین سد دفاعی بدن هنگام مبارزه با عفونت تعلق دارد.
نکاتی درباره احتیاط در مصرف سیر
در شرایطی که مزایای سیر برای سلامتی بسیار فراوان‌اند، در این میان یک سری نکات را هم باید رعایت کرد. البته یکی از بزرگ‌ترین ایرادهای سیر این است که باعث بوی بد دهان و بدن می‌شود. برخی از افراد می‌گویند که سیر باعث بر هم خوردن هاضمه آنها شده و یا منجر به حالت تهوع می‌شود. سیر را نباید همراه با داروهای رقیق‌کننده خون مانند وارفارین مصرف کرد.
سیر می‌تواند مسمومیت بوتولیسم را هم به همراه داشته باشد، خصوصا سیری که در روغن خوابانده شده باشد. از آنجایی که بوتولیسم در خاک به عمل آمده و رشد می‌کند و خاک محیط بسیار خوبی برای آن است، بنابراین می‌تواند به سیر انتقال یابد. سیری که به خوبی در روغن خوابانده نشده باشد می‌تواند منجر به مسمومیت غذایی شود.
معمولا سیر برای زنان باردار بسیار مفید است. طی تحقیقاتی که در بیمارستانی در لندن صورت گرفت مشخص شد که سیر برای بچه‌هایی که در معرض خطر کمبود وزن حین زایمان مواجه‌اند می‌تواند تأثیرات بسزایی به همراه داشته باشد. از سوی دیگر، خواص رقیق‌کننده خونِ سیر ممکن است باعث شود که مادر در معرض خطر خونریزی زیاد و احتمالا سقط جنین قرار بگیرد. برای انجام هر کاری در این زمینه، بهتر است پیش از مصرف حتما با پزشک مربوطه مشورت کنید.
هرچند تحقیقات زیادی مزایای سیر را برای سلامتی ثابت کرده است، اما هنوز سند و مدرکی از سوی سازمان دارو و غذای آمریکا در این زمینه ثبت نشده است. 
برخلاف خواص ضدباکتریاییِ سیر، سیر خام را هرگز نباید مستقیما روی پوست استفاده کرد. برخی از افراد گفته‌اند که طی درمان آکنه‌های پوستی دچار سوزش شدیدی شده‌اند. 
هرچند سیر می‌تواند بسیار سالم و مفید باشد، برخی از افراد نمی‌توانند مزه یا بوی تند آن را تحمل کنند. بسیاری از محصولاتی که در بازار وجود دارد و حاوی سیر هستند، مزه یا بوی بد آن را در خود ندارد. متأسفانه تحقیقات نشان می‌دهد که تأثیر سیر در قالب قرص به اندازه خوردن یک حبه سیر خام نیست. بسیاری از منابع نشان می‌دهد که برای بهره‌مند شدن از مزایای سیر بهترین راه مصرف آن به شکل خام است چرا که وقتی سیر پخته شده یا طی فرآیند تبدیل به قرص فرآوری می‌شود، بسیاری از ترکیبات مهم آن از بین می‌رود. در این میان داشتن یک رژیم غذایی کامل و سرشار از میوه و سبزیجات و انجام ورزش به طور منظم و عوامل ژنتیکی را هم باید مد نظر قرار داد. 
در وهله اول همیشه با پزشک مشورت کنید
اگرچه مشورت و صحبت با دوستان هم می‌تواند یکی از راه‌های کسب اطلاعات در زمینه سلامتی باشد، اما پیش از امتحان کردن هر راهکار جدید یا تغییر رژیم غذایی بهتر است اول با پزشکتان مشورت کنید. سازمان دارو و غذای آمریکا به طور مستقیم میزان مقاومت، خالص بودن و امنیت گیاهان و مکمل‌ها را زیر نظر ندارد. بنابراین همیشه سعی کنید برچسب روی این محصولات را بخوانید. اگر دچار بیماری هستید، یا از سایر داروها، گیاهان یا مکمل‌ها استفاده می‌کنید، پیش از انجام هر نوع اقدام دارویی یا تغییر برنامه سلامت خود حتما باید با پزشک مشورت کنید. 
منبع: lifescript 

درمان خانگی خارش گوش با سیر و نعناع

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ