چه نوع قابلمه ای سالمتر است؟!/مقایسه 10 نوع قابلمه+عکس

faateme1366
ظروف پخت‌وپز انواع فراوانی دارند که می‌توانند افراد را در انتخاب و استفاده از آنها سرگردان کنند؛ از اینکه چه جنسی برای چه کاربردی مناسب است گرفته تا چه وسایلی برای چه نوع پخت‌وپزی بهترین کاربرد را دارد. در اینجا 10 جنس ظرف مختلف، همراه با نکات مثبت و منفی و نظرات موافق و مخالف و همچنین بهترین موارد کاربرد آن به‌طور خلاصه آمده است:

چدن: یکی از مواد پخت‌وپز چندمنظوره است که آن را بادوام و با هدایت بسیار خوب حرارت می‌سازد و تقریبا در همه‌جا (از اجاق‌گاز، فر و کباب‌پز) می‌توان از آن استفاده کرد.

     چدن لعاب‌دار: بسیاری از مزایای چدن معمولی را دارد بدون آنکه دردسرهای زمان‌بندی دقیق چدن را داشته باشد؛ علاوه بر اینکه جذاب‌تر است و مدل‌ها و رنگ‌بندی‌های بیشتری در بازار دارد، البته هزینه آن نیز به‌شدت گران است.

     استیل: ظروف استیل غیرواکنشی، بادوام، امن در ماشین‌های ظرف‌شویی و مقاوم در برابر زنگ‌زدگی، خوردگی، خراش و به‌اصطلاح لب‌پر شدن هستند، علاوه بر آنکه به چشم هم زیبا به نظر می‌رسند. اما نکته مهم این است که استیل به‌شدت رسانای حرارت است. کلید یافتن ظروف استیل خوب این است که مدلی را انتخاب کنید که بخش درونی آن از فلز دیگری مانند مس، آلومینیوم انتخاب‌شده و به‌این‌ترتیب بهتر می‌تواند گرما را از خود عبور دهد.

     مس: مس هدایتگرعالی برای حرارت به‌حساب می‌آید و به همین دلیل است که آن را به یکی از گران‌ترین ظروف پخت‌وپز در مقایسه با سایر ظروف تبدیل می‌کند. مس به‌سرعت در برابر حرارت واکنش نشان می‌دهد و کنترل پخت غذا و یکنواختی حرارت را آسان می‌کند.

     آلومینیوم: این ماده به علت نرم بودن و واکنش نشان دادن بیش‌ازحد باید با روش‌هایی برای استفاده نهایی آماده شود. در آلومینیوم آنودایز شده که در بسیاری از ظروف خانه به‌کار می‌رود، از طریق یک فرآیند شیمیایی آلومینیم به یک فلز سخت و غیرواکنشی بدل شده است.

     نچسب‌ها: اگرچه نچسب‌ها به درد هر کاری نمی‌خورند اما آنها هم جایگاه خودشان را دارند. آنها به شما اجازه می‌دهند با کمترین میزان روغن به پخت‌وپز بپردازید و پاک کردن آنها نیز در مقایسه با سایر ظروف فلزی راحت‌تر است. تابه‌های نچسب از نوعی فلز (استیل، آلومینیوم و مس) ساخته‌شده‌اند. تنها تفاوت آنها این است که لایه‌ای از مواد نچسب سطوح پخت‌وپز را گرفته است.

     شیشه: ظروف شیشه‌ای معمولا به درد همه کاری می‌خورند و بودن آنها در هر آشپزخانه‌ای ارزش‌افزوده خودش را به آن اضافه می‌کند. شیشه خاصیت هدایت حرارت خوبی دارد و با مواد غذایی واکنش نشان نمی‌دهد. درحالی‌که این‌یک ویژگی فوق‌العاده برای آهسته‌پز کردن گوشت خوش‌طعم، پنیر قهوه‌ای یا نودل یا رسیدن به یک کیک خوشمزه است اما غذاهایی با میزان بالای شکر به‌سرعت در آن کاراملی و قهوه‌ای می‌شوند. ظروف پخت‌وپز شیشه‌ای همچنین برای برشته کردن سبزی‌ها و گوشت‌ها مناسب هستند.

     سرامیک: ظروف پخت‌وپز سرامیکی در شکل‌ها و اندازه‌های فراوانی در بازار به فروش می‌رسند. سرامیک‌ها به‌تدریج گرم می‌شوند بنابراین برای غذاهایی که به گرمای ملایم احتیاج دارند بسیار مناسب هستند، به‌عنوان نمونه برای درست‌کردن کاستارد یا لازانیا بسیار مناسب هستند. سرامیک‌ها با مواد غذایی واکنش نشان نمی‌دهند، بنابراین برای پختن غذاهای اسیدی و همچنین غذاهای قلیایی بسیار مناسب هستند، علاوه بر آن‌که نگهداری غذا بعد از پخت‌وپز در همان غذا نیز ساده است.

     سیلیکون: در سال‌ها اخیر انواع و اقسام محصولات پخت‌وپز روانه بازار شده‌اند، از تابه‌های باریک گرفته تا قالب‌های مافین و کیک؛ اما ظرفی که باید در هر آشپزخانه‌ای وجود داشته باشند، تابه‌های خطی است. این تابه‌ها به شما اجازه پخت مناسب کیک، کلوچه و پیتزا را می‌دهند.

منبع: هفته نامه سلامت

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ