سازمان FDA به واکسن آزمایشی زیکا برای آزمایش روی انسان‌ مجوز داد

پانته آ توتونپیان
سازمان غذا و داروی آمریکا واکسن آزمایشی زیکا به نام GLS-5700 را برای آزمایش روی انسان‌ها تایید کرد

 این اولین بار است که یک روش درمانی برای زیکا رسما مورد تایید این سازمان قرار می‌گیرد. در مراحل اولیه‌ای آزمایش این دارو، ۴۰ نفر فرد سالم در هفته‌های آینده این دارو را دریافت می‌کنند. اگر همه‌چیز خوب پیش برود، نتایج اولیه‌ی این واکسن اواخر سال میلادی جاری منتشر می‌شود.

باید این نکته را در نظر داشته باشیم که هدف از این آزمایش این است که بی‌خطر بودن آن برای انسان مشخص و دوز مناسب آن تایید شود. اگر مرحله‌ی اول آزمایش نتایج خوب و ارزشمندی داشته باشد، در آزمایش‌های بعدی این واکسن به افرادی که واقعا به زیکا مبتلا شده‌اند، تزریق می‌شود. در حال حاضر، نمی‌توانیم بگوییم این واکسن تا چه حد موثر است، اما سازندگان این واکسن می‌گویند تا کنون این درمان آزمایشی پادتن‌های قدرتمندی در جانوران کوچک و بزرگ تولید کرده است. این نشانه‌ی نویدبخشی برای مبارزه با زیکا در انسان‌ها است.

سازمان غذا و داروی آمریکا اخیرا مجوز اورژانسی به یک داروی آزمایشی دیگر هم داده است. این دارو توسط شرکت Hologix ساخته شده است. هیچ داروی آزمایشی زیکا تاییدیه‌ی کامل FDA را دریافت نکرده، اما این تاییدیه‌ی اورژانسی به آزمایشگاه‌ها این امکان را می‌دهد که در صورت اعلام رسمی شیوع بیماری زیکا، آزمایش‌هایشان را انجام دهند. به این ترتیب، در حال حاضر دو داروی آزمایشی وجود دارد. داروی آزمایشی دیگر را شرکت Quest Diagnostics ساخته تا در وضعیت‌های بحرانی که نیاز فوری به تشخیص بیماری وجود دارد، از آن استفاده شود.

منبع : دیجی مگ 

محققان برزیلی ژنوم ویروس زیکا را کشف کردند.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ