به این دلایل بهتر است خام‌خوار شوید-قسمت اول

مهرناز زاوه
میوه‌ها و سبزیجات تازه پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم هستند. اما آنچه ممکن است از آن بی‌خبر باشید، این است که مواد غذایی در حالت طبیعی، خام و بدون نمک، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند.

تا به حال اسم مواد غذایی زنده به گوش‌تان خورده؟ این یک رژیم غذایی خاص است که در واقع فراتر از یک سبک زندگی است و حتی از استانداردهای گیاه‌خواری هم یک قدم جلوتر است. مواد غذایی زنده اساسا به فرم فرآوری‌نشده و خام گیاهان اشاره دارند. غذایی که می‌خورید، با سلامت و تناسب اندام‌تان در ارتباط است. میوه‌ها و سبزیجات تازه پایه و اساس یک رژیم غذایی سالم هستند. اما آنچه ممکن است از آن بی‌خبر باشید، این است که مواد غذایی در حالت طبیعی، خام و بدون نمک، حاوی مواد مغذی بیشتری هستند. داشتن یک سبک زندگی سالم بر اساس اصول رژیم‌های غذایی خام‌خواری فواید زیادی برای سلامت شما خواهد داشت.
شما آن چیزی هستید که می‌خورید
این گفته یکی از حقایق غیرقابل انکار زندگی است؛ مردم برای زنده ماندن باید غذا بخورند. اما مسائلی از این دست که کدام مواد غذایی برای جسم و روح‌تان مفیدترند، جای بحث و تبادل نظر دارد. تحقیقات بسیاری درباره پیدا کردن بهترین رژیم غذایی برای کاهش وزن و بهترین رژیم غذایی برای سلامت قلب شکل گرفته است. برخی از رژیم‌های غذایی کم‌کربوهیدرات هستند. در این رژیم‌ها، پروتئین لازم برای بدن عمدتا از طریق مصرف گوشت و سبزیجات تامین می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهند که یک رژیم غذایی حاوی غلات کامل و سبزیجات که گوشت کمی داشته باشد، گزینه مناسبی برای شروع خواهد بود. هنوز افرادی هستند که فواید گوشت را انکار می‌کنند و معتقدند که کارخانه‌های تولید غذاهای گوشتی در حال تخریب محیط‌ زیست هستند. علی‌رغم تمام بحث و جدل‌هایی که در این رابطه وجود دارد، یک واقعیت غیرقابل انکار وجود دارد: سبزیجات برای سلامت شما مفیدند.
با خوردن غذاهای زنده لاغر بمانید
غذای زنده، خام و فرآوری‌نشده است و خواص زیادی دارد که آن را به یک غذای مغذی تبدیل می‌کند. یک برنامه تغذیه کامل باید شامل میوه، سبزیجات، آجیل، دانه‌ها، غلات و آب‌میوه باشد. علاوه‌براین، غذاهای خام حاوی آنزیم هستند؛ پروتئین‌هایی که واکنش‌های شیمیایی بدن را کاتالیز کرده و به پردازش و هضم مواد غذایی در بدن کمک می‌کنند.
رژیم‌های غذایی خام‌خواری مشابه رژیم‌های غذایی گیاهخواری هستند، اما محدودیت‌های بیشتری دارند. گیاهخواران از رژیم‌های غذایی گیاهی پیروی می‌کنند، اما از برخی غذاهای پختنی و فرآوری‌شده مانند پاستا هم استفاده می‌کنند. با این حال، اغلب این افراد به خوردن غذاهای خام، بدون نمک و فرآوری‌نشده معتقد هستند.
بیشتر خوراکی‌هایی که در فروشگاه‌‌های مواد غذایی عرضه می‌شوند، به نوعی فرآوری‌شده هستند. اگر کنسروی یا بسته‌بندی‌شده باشند، قطعا حاوی مواد افزودنی، مواد نگهدارنده، رنگ، شکر و نمک خواهند بود. میوه‌ها و سبزیجاتی هم که در بخش تولید مواد غذایی استفاده می‌شوند، اغلب سم‌پاشی شده هستند. ایده پشت رژیم‌های خام‌خواری این است که غذاهای مغذی بخورید و از مصرف خوراکی‌های شیمیایی و فرآوری‌شده که حالت طبیعی ندارند، خودداری کنید.
روی شعله مستقیم کباب کنید
سوالی که مطرح می‌شود این است که چرا گیاه‌خواران غذاهای پختنی نمی‎‌خورند؟ وقتی میوه‌ها و سبزیجات پخته می‌شوند، آنزیم‌ها، ویتامین‌ها و مواد آلی موجود در آنها از بین می‌رود. بدون وجود آنزیم‌های طبیعی، بدن باید از آنزیم‌های متابولیک برای پردازش مواد غذایی پخته‌شده استفاده کند. مصرف انرژی اضافی و به‌کارگیری آنزیم‌هایی متابولیک برای هضم غذا باعث می‌شود که فرد احساس بی‌حالی و تنبلی کند. با توجه به سبک و سیاق زندگی‌های امروزی، شما به تمام انرژی خود نیاز دارید و قطعا نمی‌خواهید بخشی از آن را برای هضم غذا هدر دهید. علاوه‌براین، حرارت دادن میوه و سبزیجات باعث می‌شود که مواد مغذی آنها از بین برود. از نظر آنها خوردن میوه و سبزیجاتی که فاقد ویتامین و مواد آلی باشد، یک کار غیرمنطقی است.
ماهی‌تابه را دور بیندازید
تصمیم‌گیری برای خام‌خواری می‌تواند دلهره‌آور باشد. دقیقا چطور می‌توان با این رژیم غذایی زندگی کرد؟ اولین و ساده‎ترین راه خوردن میوه و سبزیجات است. ترجیحا، تمام خوراکی‌ها‎ باید ارگانیک باشند. میوه و سبزیجات باید کامل و نپخته باشند. روش استفاده: بشورید، بخورید و لذت ببرید! حبوبات و دانه‌ها می‌بایست جوانه‌دار باشند. وجود جوانه باعث فعال شدن آنزیم‌های نهفته در دل دانه‌ها می‌شود و شما را از مزایای یک خوراکی زنده بهره‌مند می‌کند.
قطعا یک مسئله مهم دیگر این است که از چه نوشیدنی سردی پس از صرف غذا استفاده کنید. از آنجایی که آب‌میوه، سودا، قهوه و بسیاری از نوشیدنی‌های دیگر فرآوری‌شده هستند، نوشیدنی‌های مجاز در رژیم‌های غذایی خام‌خواری به آب تصفیه‌شده و آب‌میوه‌های تازه محدود شده است. چای نیز یک نوشیدنی قابل قبول است، اما به دلیل اینکه اکثر چای‌های عرضه شده در فروشگاه‌ها فرآوری‌شده هستند، بهتر است از چای خشک خانگی استفاده کنید. همچنین آبی که برای دم کردن چای استفاده می‌شود نباید جوش آورده شود.
منبع: lifescript 

قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید

مزایا و معایب رژیم گیاه‌خواری برای زنان مبتلا به دیابت بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ