تاثیر روزه بر بیماریهای مختلف

faateme1366
یک کارشناس تغذیه گفت: پیروی از برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

مریم اسدی  با اشاره به نقش موثر روزه‌ در بهبود بیماری‌های مختلف، اظهار کرد: در اغلب بیماری‌هایی که عادات غلط غذایی، چاقی و افزایش وزن در بروز آنها دخالت دارند، روزه‌داری مفید است.

وی، روزه را بر طبق مطالعات انجام شده برای مبتلایان به چربی خون بالا بسیار مفید دانست و افزود: روزه‌داری میزان چربی‌های نامطلوب موجود در خون را تنظیم می‌کند و موجب افزایش میزان چربی‌های مفید خون می‌شود.

اسدی خاطرنشان کرد: در طول روزه‌داری دستگاه گوارش برای چندین ساعت خالی می‌ماند و در واقع دستگاه‌هایی که به نحوی در هضم و جذب مواد غذایی دخالت دارند، استراحت می‌کنند و بعد از روزه‌داری به نحو بهتری اعمال خود را به انجام می‌رسانند. در مجموع پیروی از یک برنامه غذایی صحیح در ایام ماه مبارک رمضان از اهمیت ویژه‌ای برخوردار است تا هم بتوان عادات غذایی غلط را اصلاح کرد و هم از برکات معنوی این ماه بهره برد.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان اینکه در ماه مبارک رمضان پیروی از برنامه غذایی متنوع و متعادل شامل پنج گروه اصلی غذایی(نان و غلات، میوه و سبزیجات، گوشت و تخم مرغ، شیر و لبنیات و حبوبات) ضروری است، گفت: با رعایت تنوع و تعادل در مصرف غذا، نیازهای تغذیه‌ای شامل آب، املاح، ویتامین‌ها، پروتئین و انرژی مورد نیاز بدن تامین می‌شود. بهتر است غذاهای مصرفی در وعده سحری خصوصیات و ویژگی وعده ناهار را داشته باشند تا از ایجاد گرسنگی در طول روز پیشگیری شود.

وی با تاکید بر اینکه مصرف غذاهای چرب در سحر موجب تشنگی شدید و بروز مشکلات بسیاری می‌شود، ابراز کرد: مصرف مواد قندی به مقدار زیاد در هنگام سحر باعث افزایش ناگهانی هورمون انسولین در خون می‌شود.

اسدی، مصرف غذاهای کم‌چرب و پرفیبر مانند میوه و سبزیجات را در وعده سحر مهم خواند و گفت: مواد غذایی پر فیبر، آب زیادی را در خود جذب می‌کنند و بدن می‌تواند آن را به آهستگی جذب کرده و احساس تشنگی دیرتر عارض شود.

وی ادامه داد: از طرفی فیبرها سرعت حرکت مواد غذایی را کاهش می‌دهند و در نتیجه فرد روزه‌دار دیرتر احساس گرسنکی می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا با بیان اینکه مصرف آب آشامیدنی، آب میوه، شیر کم چرب، دوغ بدون نمک در فاصله پس از افطار تا هنگام خوابیدن کمک می‌کند تا تعادل آب و الکترولیت‌های بدن در هنگام روزه‌داری حفظ شود، گفت: در هنگام افطار مصرف غذاهای سبک و مختصر شامل گروه‌های غذایی شیر و لبنیات، میوه، سبزیجات، نان و غلات، شیر گرم و فرنی توصیه می‌شود.

وی مصرف سبزی و میوه‌ها در هنگام افطار و در فاصله افطار تا سحر را به دلیل اینکه منبع خوبی از فیبر هستند، برای دستگاه گوارش مفید دانست و عنوان کرد: سبزی‌ها با دارا بودن مواد مغذی مختلف و آب، علاوه بر تامین ویتامین‌ها و املاح مورد نیاز بدن، از تشنگی فرد در طول روز جلوگیری می‌کنند.

اسدی با بیان اینکه مصرف مواد غذایی شیرین در وعده سحر توصیه نمی‌شود، افزود: مصرف مواد غذایی شیرین و حاوی قندهای ساده در وعده سحر موجب می‌شود شخص زودتر گرسنه شود.

وی با اشاره به اینکه یکی از عادات غلط غذایی روزه‌داران مصرف آب سرد، شربت و نوشابه در هنگام شروع افطار است، افزود: بهتر است افطار خود را با کمی آب گرم یا چای آغاز کنیم و پس از آن می‌توان از کشمش و خرما استفاده کرد؛ چرا که این دو سبب کنترل اشتها می‌شوند و از بیش‌خواری به هنگام افطار ممانعت می‌کند.

کارشناس تغذیه مرکز بهداشت صومعه‌سرا در پایان اظهار کرد: کاهش حجم غذای دریافتی در وعده سحری، پرهیز از مصرف نمک و ادویه زیاد، کله‌پاچه و سیرابی و شیردان، غذاهای سرخ کرده و چرب، غذاهای کنسروی، تخم مرغ آب‌پز، تن ماهی، گوشت زیاد، پرهیز از مصرف قهوه، کاکائو، چای پر رنگ، آب یخ در وعده سحری، پرهیز از ورزش‌های شدید، حمام در ساعات گرم، مصرف میوه‌هایی مانند آلوها، انگور، هندوانه، طالبی، زردآلو، سیب، مصرف متعادل سبزی‌ها، استفاده از شربت آبلیمو، ماءالشعیر، آب سیب، آب آلبالو از راهکارهای کاهش احساس تشنگی در ماه مبارک رمضان است.

منبع: تابناک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ