شما هم به بهانه چاقی قصد جراحی متابولیک دارید؟ +افراد دربرگیرنده

jalalvand
این روزها یکی از روش‌های درمان اختلالات متابولیکی، جراحی متابولیک است که می‌تواند اندام افراد را متناسب کند، اما آیا این جراحی برای همه افراد چاق قابل تجویز است؟

در صورت بر هم خوردن روند متابولیسم بدن یعنی ایجاد اختلال در فرآیند تامین سوخت سلولی یا قند و چربی، تناسب طبیعی بدن نیز با بروز چاقی و اضافه وزن شدید به هم می‌خورد.
چنین اختلالاتی متاسفانه زمینه‌ساز بروز بسیاری از بیماری‌های عروقی و قلبی است. به همین دلیل، بسیاری از پزشکان را بر آن داشته است روشی برای پیشگیری از عوارض شدید و خطرناک متابولیکی در افراد بسیار چاق بیابند . به این ترتیب، اصلاح این اختلالات به شیوه جراحی متابولیکی (چاقی)به افرادی که توده بدنی آنها بالای 35 است (افراد بسیار چاق ) پیشنهاد شده است.

دکتر کرم‌الله طولابی، جراح عمومی و عضو هیات علمی دانشگاه تهران در گفت‌وگو با جام‌جم می‌گوید: اصلی ترین عارضه ناشی از چاقی، دیابت است . البته در اینجا منظور از بیماری قند، دیابت نوع دو است که تقریبا 90 درصد دیابتی‌ها را شامل می‌شود .در واقع چاقی به بروز مقاومت به انسولین و ابتلا به دیابت نوع دو منجر می‌شود.

بنیانگذار لاپاروسکوپی پیشرفته در ایران می‌افزاید: در واقع برای بیمارانی که از چاقی مفرط( شاخص توده بدنی بالای 35 ) رنج می‌برند و قادر به لاغر کردن خود با رژیم غذایی و ورزش در کوتاه مدت نیستند جراحی متابولیک که شامل جراحی‌های چاقی هم می‌شود جنبه پیشگیرانه نسبت به اختلالات متابولیکی خطرناکی چون دیابت دارد.

بعد از دیابت، نوبت چربی و فشار خون

دومین شاخص اختلالات متابولیکی مربوط به افزایش چربی‌های مضر خون می‌شود.دکتر طولابی در این باره می‌گوید: منظور از چربی خون مضر همان تری‌گلیسیرید یا کلسترول است که زیر سایه چربی‌های مضر افزایش می‌یابد و وقتی نسبت آن نسبت به چربی‌های مفید خون بیشتر شود، کیفیت چربی خون را دچار اختلال خواهد کرد.

 

این جراح عمومی می‌افزاید: سومین شاخص اختلالات متابولیکی شامل اختلالات قلبی و عروقی می‌شود که با عنوان پرفشاری خون شناخته می‌شود.

حال اگر چنین افرادی از طریق دارو بسرعت درمان نشود باید از طریق عمل جراحی چاقی ( متابولیک ) وزن شان را پایین بیاورند تا کمتر در معرض آسیب ناشی از این اختلالات قرار بگیرند.

اگر وزن افراد چاق پایین بیاید

اگر افراد بسیار چاق بتوانند از طریق جراحی متابولیک، وزن شان را پایین بیاورند، اختلالات متابولیکی نیز در آنها اصلاح خواهد شد. دکتر طولابی با تائید این مساله تاکید می‌کند: دقیقا به همین دلیل است که جراحی متابولیک فقط برای مقابله با افزایش وزن نیست، بلکه صرفا با جراحی معده و روده وزن شان نیز کاهش می‌یابد و هر دو هدف یعنی رسیدن به وزن متناسب و جلوگیری از عوارض ناشی از اختلالات متابولیکی حاصل می‌شود . جالب است بدانید در 90 درصد افراد چاق مبتلا به اختلالات متابولیکی، انجام این نوع جراحی با نتیجه مثبت همراه است.

جراحی متابولیک برای شما ممنوع!

کسانی که مبتلا به دیابت نوع یک هستند هرگز نباید تحت جراحی متابولیک قرار بگیرند و به گفته این جراح عمومی این دسته از بیماران نباید فریب ادعاهای تبلیغاتی ماهواره‌ای را بخورند. البته پیوند پانکراس شاید بتواند در مورد این دسته از بیماران با اثرات درمانی خوبی همراه باشد.

این عضو هیات علمی دانشگاه تاکید می‌کند: مبتلایان به دیابت نوع دو که وزن خیلی بالایی ندارند و بارژیم غذایی و مصرف دارو می‌توانند قند خود را کنترل کنند نیز به هیچ عنوان کاندیدای مناسبی برای این نوع جراحی به شمار نمی‌روند .البته افراد چاقی که توده بدنی پایین 35 دارند، ولی قندشان با دارو و رژیم غذایی کنترل نمی‌شود نیز می‌توانند با تائید کمیسیون پزشکی برای جلوگیری از بروز عوارض خطرناک بیماری قند، تحت جراحی متابولیک قرار بگیرند.

دکتر طولابی همچنین افرادی را که مبتلا به بیماری‌های قلب و عروق پیشرفته یا بیماری‌های تنفسی جدی هستند از انجام این نوع جراحی منع و اظهار می‌کند: فراموش نکنید همه چیز با جراحی چاقی اصلاح نمی‌شود، بلکه رعایت رژیم غذایی که در آن از حداقل مواد قندی ساده چون شکر، شکلات،فست فود، چیپس، پفک و نوشابه بهره گرفته شود و بیشتر حاوی ترکیبات پروتئینی مناسب چون ماهی، مرغ، کربوهیدرات کم چرب و سبزیجات باشد در کنار داشتن برنامه تحرکی منظم روزانه (حداقل یک ساعت پیاده روی روزانه) به تثبیت آثار این نوع جراحی بر سلامت افراد بسیار موثر است.

جراحی چاقی چیست ؟

جراحی چاقی نوعی روش جراحی است که برای کاهش وزن در افراد مبتلا به چاقی خطرناک به کار برده می‌شود. کاهش وزن معمولاً با کوچک کردن اندازه معده از طریق کاشتن حلقه معده، برداشتن بخشی از معده یا بای پس معده صورت می‌گیرد.

در واقع روش بای پس معده برای کاهش ورود مواد غذایی به بدن طراحی شده است و احتمال از دست دادن وزن در افرادی که از چاقی مفرط رنج می‌برند، با استفاده از این روش بسیار بالا خواهد بود. این روش جراحی به صورت لاپاروسکوپی و تحت بیهوشی عمومی انجام می‌شود و عمل یک تا چهار ساعت طول می‌کشد.

منبع: جام جم سرا

لینک مرتبط: سندرم متابولیک خطرات قلبی عروقی را افزایش می دهد.

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ