چگونه برای همیشه از شر مورچه‌ها خلاص شویم؟

مهرناز زاوه
مورچه‌ها حشرات مزاحمی هستند، اما برای مبارزه با این مزاحمان خانگی نیازی به مواد شیمیایی ندارید.

مورچه‌ها حشرات مزاحمی هستند، اما برای مبارزه با این مزاحمان خانگی نیازی به مواد شیمیایی ندارید. مورچه‌ها مخلوقات باهوشی هستند و اگر یکی از آنها یک خرده غذایی در آشپزخانه شما پیدا کند، بقیه مورچه‌ها را هم به دنبال خود تا آنجا می‌کشاند. علی‌رغم علاقه‌ای که ممکن است به حیات وحش داشته باشید، به احتمال زیاد اشتیاق چندانی به برگزاری پیک‌نیک برای مورچه‌ها در آشپزخانه‌تان نخواهید داشت. بنابراین بهتر است کاری کنید که اصلا وارد آشپزخانه نشوند. اما اگر نتوانستید مانع از ورودشان شوید، بهتر است آنها را متقاعد کنید که جای دیگری بروند. در ادامه شما را با ۵ روش مناسب برای خلاص شدن از شر مورچه‌ها آشنا می‌کنیم.
تمیز کردن آشپزخانه
ساده‌ترین راه برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها به خانه این است که محیط آشپزخانه را به طور مرتب پاکسازی کرده و خرده‌های غذا را با جارو جمع کنید، ضایعات مواد غذایی و زباله‌ها را در کسیه‌های جداگانه نگه دارید، ظروف کثیف را در ماشین ظرفشویی بگذارید، مواد قابل بازیافت را آبکشی کنید و کیسه زباله آشپزخانه را به طور مرتب تعویض کنید. این کار، روش خوبی برای جلوگیری از ورود مورچه‌ها در وهله اول است و باعث می‌شود که آشپزخانه شما تا حد زیادی از وجود این حشرات پاکسازی شود.
در را ببندید
اگر با یک صف طولانی از مورچه‌ها روبرو شدید، مسیر آنها را دنبال کنید تا به منبع برسید. وقتی راه ورودشان را پیدا کردید، آنجا را مهر و موم کنید و هر شکاف دیگری را ببندید تا دیگر وارد خانه نشوند. بتون‌های سیلیکونی گزینه خوبی برای مهر و موم کردن شکاف‌ها هستند و دوام زیادی دارند. اگر مورچه‌ها از شکاف زیر در وارد خانه می‌شوند، آن فاصله را با یک درزگیر انعطاف‌پذیر پوشش دهید تا بتوانید به راحتی در را باز و بسته کنید. برخی از درزگیرها به لبه پایینی در چسبانده می‌شوند و برخی دیگر به سادگی بر روی لبه نصب می‌گردند. آب‌بندی کردن شکاف‌ها و درزها به کاهش جریان هوا کمک کرده و همچنین موجب صرفه‌جویی در هزینه‌های مربوط به انرژی می‌شود.
آنها را به کمک یک بوی خاص دفع کنید
مورچه‌ها با گذاشتن یک رد شیمیایی به سایر همتایان خود نشان می‌دهند که مسیر غذا در کجای خانه است. سایر مورچه‌ها می‌توانند این رد شیمیایی را استشمام کنند. شما می‌توانید از آب و صابون یا سرکه در مسیر حرکت مورچه‌ها استفاده کنید تا پیغام آنها به سایر همتایان‌شان نرسد.
محیط خانه را برای آنها ناخوشایند بسازید
بستن تمام درزها و شکاف‌ها در خانه کار سختی است. اما حتی اگر مورچه‌ها هنوز راه خانه شما را پیدا نکرده‌اند، می‌توانید از یک راهبرد دفاعی خوب در خانه استفاده کنید. مثلا می‌توانید چند حشره‌کش بی‌خطر بخرید یا از موادی استفاده کنید که مورچه‌ها علاقه چندانی به آنها ندارند. لیمو و آب‌لیمو، روغن پوست پرتقال یا پوست خشک‎شده سایر مرکبات، دارچین، روغن دارچین، برگ نعناع خشک، روغن نعناع، قهوه خشک، سیر، پودر سیر خشک، سنبل خشک شده، روغن سنبل و پودر فلفل قرمز گزینه‌های مناسبی هستند.
برای کسب بهترین نتیجه، این مواد را در مسیر مورچه‌ها بریزید یا از اسپری استفاده کنید. مورچه‌ها از بوی خاک، پودر گچ و پودر بچه هم خوششان نمی‌آید. بنابراین، از این مواد در مسیر حرکت مورچه‌ها استفاده کنید یا آنها را جلوی شکاف ورودی مورچه‌ها بریزید. می‌توانید مطمئن باشید که هیچ مورچه‌ای از سد آنها سالم عبور نخواهد کرد.
یک وعده غذایی کشنده برای‌شان تدارک ببینید
اگر از روش‌های دیگر نتیجه نگرفتید، بهتر است یک طعمه اسیدی برای مورچه‌ها بگذارید تا کل امپراطوری آنها را در عرض چند روز یا هفته از بین ببرید. مورچه‌های کارگر طعمه را به لانه می‌برند. در نتیجه، سایر مورچه‌ها با تغذیه از طعمه جانشان را از دست خواهند داد. اسید بوریک مورچه‌ها را می‌کشد، اما برای انسان و حیوانات خانگی بی‌ضرر است. برندهای تجاری زیادی وجود دارد، اما بهتر است از پودر اسید بوریک یا بوراکس استفاده کنید.
اگر مورچه‌های خانه شما به غذاهای شیرین بیشتر جذب می‌شوند، بوراکس یا اسید بوریک را با آب و شکر یا عسل مخلوط کنید و آنها را در یک قوطی قابل بازیافت بریزید. اگر با مورچه‌هایی سر و کار دارید که به نظر می‌رسد به غذاهای پروتئینی و یا چرب علاقه دارند، اسید بوریک را با کره بادام زمینی و شکر مخلوط کنید. آنقدر این کار را ادامه دهید تا دیگر اثری از مورچه‌ها مشاهده نکنید.
منبع: prevention 

درمان گزش انواع حشرات

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ