راهکارهایی برای زوج‌هایی که می‌خواهند با هم رژیم بگیرند

مهرناز زاوه
تحقیقات اخیری که توسط نشریه آنلاین تندرستی منتشر شده نشان می‌دهد اگر در رابطه زناشویی، تنها یکی از طرفین بخواهد برای لاغری رژیم بگیرد، آن زوج دچار مشکلاتی خواهند شد.

تحقیقات اخیری که توسط نشریه آنلاین تندرستی منتشر شده نشان می‌دهد اگر در رابطه زناشویی، تنها یکی از طرفین بخواهد برای لاغری رژیم بگیرد، آن زوج دچار مشکلاتی خواهند شد. گزارش مربوط به شرکت‌کنندگان در این تحقیق نشان می‌دهد که کم کردن وزن یکی از طرفین باعث شد طرف مقابل نسبت به او احساس حسادت یا عدم امنیت پیدا کند. از سوی دیگر خوشبختانه برخی از زوج‌ها بعد از اینکه یکی از طرفین ظرف ۲ سال یا کمتر توانست به طور متوسط حدود ۳۰ کیلو از وزنش را کم کند، متوجه بهبود رابطه زناشویی‌شان شدند. برخی دیگر حتی تشویق شدند که خودشان هم رژیم بگیرند. اگر شما و همسر‌تان دوست دارید با هم تغییرات مفیدی را در شیوه زندگی‌تان ایجاد کنید، پس این نکات حتما برایتان جالب خواهد بود.
۱.خارج از دید، خارج از ذهن
وقتی در قالب یک زوج در تلاشید که تغییرات سالم  مفیدی در زندگی خود ایجاد کنید، برای هر دوی شما این نکته حائز اهمیت است که مصرف غذاهای ناسالم مانند چیپس، شیرینی، سودا و غیره را کاهش دهید. اگر این نوع غذاها کمتر در دیدتان باشد یا اصلا نباشد باعث می‌شود کمتر بابت خرید آنها پول خرج کنید و راحت‌تر به اهداف‌تان در این زمینه برسید. روش‌های زیادی برای جایگزین کردن این اسنک‌های ناسالم با گزینه‌هایی بهتر وجود دارد. مثلا ذرت بوداده گزینه جایگزین خوبی برای چیپس است و میوه‌های خشک‌ بدون شکر هم جایگزین خوبی برای انواع شیرینی‌ها و شکلات‌ها هستند. 
۲.برای خودتان یک لیست خرید و برنامه‌غذایی درست کنید
داشتن غذاهای سالم در خانه در واقع اساس تغذیه سالم است. برای آنکه از این مسئله مطمئن شوید که غذاهای سالم در دسترستان است، هر هفته زمانی را اختصاص دهید تا با یکدیگر، لیست خرید سوپرمارکتی خود را تنظیم کنید. این کار باعث می‌شود تا زمان لازم را برای آماده کردن غذاهای سالم هفته بعد اختصاص دهید. لیست خرید باید شامل محصولاتی باشد که هر دوی شما از خرید آن لذت ببرید، چیزهای مثل پروتئین کم‌چرب و غلات کامل. 
۳.قرار شبانه تازه‌ای با هم بگذارید
در قالب یک زوج، غذا خوردن در رستوران می‌تواند به یک قرار شبانه بسیار زیبا برایتان تبدیل شود. مشکل اینجاست که اغلب نمی‌توان فهمید که میزان کالری غذاهای رستوران چقدر است و این‌که به هر حال غذاهای آنها در ظرف‌های بزرگ سرو می‌شود. راه‌حل خوب برای این مسئله این است که هنگام آشپزی در خانه خودتان خلاقیت به خرج دهید. در واقع آشپزی در خانه به شما این امکان را می‌دهد که بتوانید ترکیباتی را که می‌خواهید استفاده کنید تحت کنترل‌تان باشد، و چربی و نمک اضافی هم استفاده نکنید. از طرفی به جای رفتن به رستوران، می‌توانید جاهای دیگری بروید، مثلا به باشگاه بولینگ یا به پیاده‌روی بروید یا بنشینید و با هم فیلم ببینید.
۴.موقع غذا خوردن تلویزیون را خاموش کنید
لذت بردن از خوردت ذرت بو‌داده هنگام تماشای فیلم یا نشستن مقابل تلویزیون هنگام خوردن شام کاری بسیار ساده است، اما این عادت‌ها اصلا عادت‌های مفید و سالمی نیست. وقتی هنگام غذا خوردن مشغول تماشای تلویزیون باشید، اغلب دچار آشفتگی خواهید شد. این مسئله منجر به پُرخوری‌تان می‌شود چرا که متوجه نخواهید شد چه زمانی سیر شده‌اید، مگر آنکه ببینید غذای بشقابتان تمام شده است. سعی کنید بدون هیچ نوع آشفتگی یا حواس‌پرتی، از شام خوردن با یکدیگر پای یک میز لذت ببرید.
۵.حجم غذایتان را کنترل کنید
زندگی در کنار یکدیگر در برخی مواقع میزان جدی بودن و خشک بودن فضا را به مراتب کمتر خواهد کرد. شما می‌توانید مستقیما دستتان را داخل قابلمه غذا بکنید و مقداری از آن را ناخنک بزنید یا وقتی بیرون از خانه هستید و مثلا به پیک نیک رفته‌اید تکه‌ای از آن را بخورید. حواستان باشد که چه میزان می‌خورید، حتی اگر قرار است یک اسنک بخورید. وقتی میزان غذایی که قرار است بخورید دستتان باشد، بهتر می‌توانید حجم غذایی را که می‌خورید ارزیابی کنید. سعی کنید نصف بشقابتان سبزیجات باشد. این سبزیجات سرشار از فیبر باعث می‌شود اشباع شوید بی‌آنکه میزان کالری‌تان زیاده از حد شود.
۶.احساس شکست نکنید
اگر بیش از حد ولخرجی می‌کنید و برای غذا پول خرج می‌کنید، فقط به خاطر داشته باشید که می‌توانید در وعده غذایی بعدی جبران کرده و غذای سالم و مفیدی بخورید. اگر هر دوی شما با انگیزه در تلاش برای داشتن یک رژیم غذایی خوب و ایجاد تغییر هستید، همواره به یکدیگر یادآور شوید که چرا دوست دارید یک شیوه زندگی سالم داشته باشید. شما برای حمایت، یکدیگر را دارید و این راز موفقیت است. 
منبع: shape 

دلایل عمده افزایش وزن مجدد پس از یک دوره کاهش وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ