۷ نوع جوش و برآمدگی که هرگز نباید بترکانید!

مهرناز زاوه
متخصصان معتقدند زمانی که صحبت از برآمدگی‌های پوستی و جوش‌های صورت به میان می‌آید، دست نزدن به آنها رویکرد بهتری است.

وقتی در آینه به خود نگاه می‌کنید یا به دنبال آرایش کردن هستید ممکن است متوجه جوش‌ یا برآمدگی‌هایی روی صورت‌تان شوید و بخواهید آنها را با دست فشار دهید تا محتوای درون‌شان خارج شود و فرآیند بهبود سریع‌تر به سرانجام برسد. متخصصان معتقدند زمانی که صحبت از برآمدگی‌های پوستی و جوش‌های صورت به میان می‌آید، دست نزدن به آنها رویکرد بهتری است. فشار دادن هر چیزی باعث می‌شود پوست‌تان آسیب ببیند و التهاب آن را نیز تسریع می‌کند. دکتر دندی انگلمن، متخصص پوست و عضو هیئت‌مدیره مرکز زیبایی پوست منهتن در نیویورک در این باره می‌گوید: «همانطور که می‌دانید، التهاب مشکل بزرگی است و درمان آن ممکن است به زمان زیادی نیاز داشته باشد. بنابراین برای اینکه آسیبی به عروق خونی وارد نشود بهتر است جوش‌های صورت و برآمدگی‌های آن را لمس نکنید و تا حد امکان فشارشان ندهید.»
۱. موهایی که درون برآمدگی‌ها یا جوش‌ها رشد می‌کنند
آیا از موهایی که درون برآمدگی‌ها یا جوش‌ها رشد می‌کنند خسته شده‌اید؟ شاید فکر کنید برداشتن آنها ارزشش را دارد، حتی اگر درد زیادی را تحمل کنید. اما این کار به هیچ عنوان توصیه نمی‌شود. جوئل اشلسینگر، متخصص پوست در مرکز RealSelf  در این باره می‌گوید: «زمانی مو درون برآمدگی‌ها و جوش‌های صورت رشد می‌کند که شفت مو در زیر پوست به دام می‌افتد. این برآمدگی‌ها معمولا قرمز، ملتهب و اذیت‌کننده هستند، اما بهترین کار این است که به آن دست نزنید. استفاده از قیچی یا برداشتن با دست نیز اصلا ایده خوبی نیست. در حقیقت انجام این کار باعث می‌شود پوست شما بشکند و همین امر نیز موجب عفونت و التهاب می‌شود و عوارض بسیار سختی همچون عفونت استاف یا سپسیس را به دنبال خواهد داشت. فشار دادن اینگونه موها تنها باعث ایجاد التهاب و خارش می‌شود. در عوض، شما می‌توانید کمی هیدروکورتیزون روی پوست‌تان بمالید تا قرمزی، خارش و التهاب آن کمتر شود. برای این کار باید ناحیه مورد نظر را با یک پاک‌کننده و لایه‌بردار پوست بشویید تا مو به سطح پوست برگردد و رشد آن متوقف شود.»
۲. تبخال
سعی کنید این زخم را هرگز لمس نکنید. در عوض می‌توانید از روش‌های درمان خانگی برای تسکین علائم آن استفاده کنید. فشار دادن تبخال می‌تواند به راحتی باعث تشکیل زخم دیگری شود. همچنین فشار دادن آن منجر به آزاد شدن محتوای مایع تاول-مانند درون آن می‌شود که حاوی برخی از ویروس‌ها است و می‌تواند به آسانی به سایر نقاط بدن نیز منتقل شود. این تاول‌ها توسط ویروس هرپس سیمپلکس ایجاد می‌شوند که می‌تواند در اثر فشار یا لمس از یک نقطه به نقطه دیگر بدن منتقل شود. این زخم‌های کوچک ممکن است بر اثر درمان‌های موضعی بهبود یابند، اما اگر متوجه تبخالی شدید که در حال گسترش است، بهتر است به یک پزشک متخصص مراجعه کنید تا هرچه سریع‌تر درمان آغاز شود. در این حالت بهتر است از روبوسی با دیگران خودداری کنید.
۳. میلیا یا جوش‌های سفید زیرپوستی
اگر متوجه جوش‌ سفید زیرپوستی که به عنوان میلیا شناخته می‌شود، شدید، اصلا به آن دست نزنید. بهتر است بدانید که اینگونه جوش‌ها با فشار دادن بهبود نمی‌یابند. این برآمدگی‌ها سخت و سفید هستند و زیر سطح پوست قرار گرفته‌اند. دست زدن یا فشار دادن آن‌ها نتیجه مطلوبی به همراه نخواهد داشت. پس بهتر است بیهوده سعی نکنید. فشار دادن میلیا ممکن است باعث قرمز شدن پوست، خارش و التهاب شود. اگر این برآمدگی‌ها شما را اذیت می‌کنند، بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید و راه درمان آن را یاد بگیرید.
۴. کراتوز پیلاریس
این عارضه اغلب به عنوان بیماری پوست مرغی شناخته می‌شود. کراتوز پیلاریس شرایطی است که به واسطه تجمع کراتین (پروتئینی که از پوست، مو و ناخن در برابر عفونت و سایر سموم محیطی مراقبت می‌کند) ایجاد می‌شود. در نتیجه‌ی این تجمع، موانعی تشکیل می‌شود که ورودی فولیکول‌های مو را مسدود می‌کند. فشار دادن این برآمدگی‌ها باعث بدتر شدن شرایط آن می‌شود و ممکن است عوارض بدتری همچون قرمزی و خارش را به همراه داشته باشد. به جای اینکه دست خود را کثیف کنید بهتر است از یک لایه‌بردار شیمیایی استفاده کنید که حاوی اسید سالیسیلیک یا گلیکولیک اسید برای آرام کردن التهاب باشد. اگر این مورد موثر نبود، باید به یک پزشک متخصص پوست مراجعه کنید.
۵. جوش‌های سرسیاه
حتما شما هم خوشحالید که این جوش‌های سر سیاه، قرمز و ملتهب نیستند؛ اما باید به این نکته توجه کنید که هنوز می‌توانند به چهره زیبای شما آسیب وارد کنند. مخصوصا اگر در دسته‌های دوتایی، سه تایی یا چهارتایی بروز پیدا کنند. جوش‌های سر سیاه حاوی موادی هستند که در جوش‌های سرسفید هم یافت می‌شوند. در اینگونه موارد منافذ صورت با چربی مسدود می‌شوند. در مورد جوش‌های سرسیاه، چربی بعد از قرار گرفتن در معرض هوا اکسید می‌شود و حالت سیاه رنگ به خود می‌گیرد. اگرچه فشار دادن آن به نظر راه حل آسانی است، اما این کار می‌تواند به پوست‌تان آسیب بزند. فشار دادن این جوش‌ها باعث می‌شود باکتری‌ها به عمق بیشتری نفوذ کنند. برای اینکه چربی پوست خود را بگیرید بهتر است از یک لایه‌بردار پوست استفاده کنید. لایه‌برداری باعث می‌شود که جوش‌های سرسیاه به سطح پوست بیایند و در عرض چند روز محو شوند. به این ترتیب، در یک مدت کوتاه پوستی تازه و باطراوت خواهید داشت.
۶. آکنه کیستیک
این نوع برآمدگی در عمق بیشتری از پوست رخ می دهد و باعث تشکیل یک گره قرمز می‌شود، که نه تنها دردناک است، بلکه درمان آن هم بسیار دشوار است. التهابی که به همراه آکنه کیستیک رخ می‌دهد، می‌تواند روند درمان را سخت‌تر کند و اغلب منجر به ایجاد زخمی می‌شود که برداشتن آن غیرممکن است. فشار دادن این جوش‌ها موثر نخواهد بود. کیست در قسمت‌های زیرین پوست رخ می‌دهد و اصلا نزدیک محل فشار دادن هم نیست، بنابراین فشار دادن آن تنها باعث ایجاد مکان زخمی و خون آلود می‌شود. به جای فشار دادن آکنه کیستیک بهتر است با یک متخصص پوست مشورت کنید تا شما را از آسیب‌های احتمالی پوست در امان نگه دارد.
۷. جوش‌های سرسفید
دانستن اینکه به راحتی می‌توانید با دو انگشت خود از شر جوش‌های سرسفید خلاص شوید، تحمل کردن این جوش‌ها را روی صورت غیرممکن می‌سازد. اما اگر می‌خواهید زمان باقی ماندن این جوش‌ها را به حداقل برسانید، بهتر است به آنها توجه نکنید. جوش‌های سرسفید باکتری‌ها را در یک مکان نگه می‌دارند. بنابراین زمانی که آن را فشار می‌دهید باکتری‌ها آزاد می‌شوند و می‌توانند به قسمت‌های دیگر پوست نیز آسیب برسانند. همچنین، فشار دادن این‌گونه جوش‌ها باعث می‌شود باکتری به عمق بیشتری نفوذ کند و درمان آن نیز سخت‌تر شود. زمانی که باکتری به اعماق پوست نفوذ می‌کند، به بافت‌های زیرین هم آسیب وارد می‌کند و زخم‌ در همان‌جا باقی می‌ماند. پس بهتر است اجازه دهید آکنه خود به خود درمان شود، چون بدن شما به خوبی می‌داند چه زمانی باید کلاژن تولید کند و از پوست محافظت کند.
منبع: webmd 

روش‌های ساده برای جلوگیری از جوش بزرگسالی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ