۱۰ غذای عالی برای سندرم روده تحریک‌پذیر-قسمت اول

مهرناز زاوه
غذاهای زیادی وجود دارد که نباید در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر مصرف کنید. از این رو، آنچه می‌خورید ممکن است شما را با یک چالش بزرگ مواجه کند!

درد سندروم روده تحریک‌پذیر چیز کمی نیست. برای بسیاری از افراد مبتلا به این بیماری، درد ناشی از آن فلج‌کننده است. توصیفی که آنها از وضعیتشان می‌کنند این است که انگار یک نیروی قوی روده‌هایشان را در هم می‌پیچاند. غذاهای زیادی وجود دارد که نباید در صورت ابتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر مصرف کنید. از این رو، آنچه می‌خورید ممکن است شما را با یک چالش بزرگ مواجه کند! تجربه نشان می‌دهد افرادی که به سندرم روده تحریک‌پذیر مبتلا هستند، معمولا غذاهایی می‌خورند که بیماری‌شان بدتر نشود. اما آنچه نادیده گرفته می‌شود این است که مصرف چه غذاهایی باعث بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر خواهد شد.
متاسفانه، تحقیقات بسیار کمی در رابطه با نقش مواد غذایی در بهبود سندرم روده تحریک‌پذیر وجود دارد. مواد غذایی ارائه شده در این مقاله با توجه به تاثیر مثبتی که بر دستگاه گوارش شما دارند انتخاب شده‌اند. از این رو می‌توانید بدون آنکه نگران تشدید سندرم روده تحریک‌پذیر خود باشید، از این مواد غذایی استفاده کنید.
۱. گوشت بدون چربی
گوشت بدون چربی عمدتا از پروتئین تشکیل شده است. پروتئین به راحتی هضم شده و توسط باکتری‌‌های روده تخمیر نمی‌شود. از این رو، باعث افزایش باد معده نمی‌شود! بنابراین می‌توانید با خیال راحت هر یک از مواد غذایی زیر را میل کنید:
گوشت مرغ
گوشت بوقلمون
گوشت گاو
تکه‌های چرب گوشت ممکن است التهاب‌آور باشد یا سموم ناسالم داشته باشد. بنابراین از خوردن گوشت تیره مرغ یا بوقلمون بپرهیزید و مصرف گوشت گاو را به حداقل برسانید. تنها استثنائاتی که در این زمینه وجود دارد، گوشت حیوانات علف‌خوار و ماکیان محلی است. از آنجایی که این حیوانات تحت شرایط مطلوب و بهینه رشد کرده‌اند، گفته می‌شود که چربی آنها حاوی باکتری‌هایی است که سلامت روده را افزایش می‌دهند.
۲. تخم مرغ
به طور کلی، تخم مرغ به راحتی هضم می‌شود؛ در نتیجه برای افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر گزینه خوبی محسوب می‌شود. تخم مرغ در دو حالت پخته و یا عسلی سرو می‌شود. شما می‌توانید از املت تخم مرغ برای وعده صبحانه، ناهار یا شام خود استفاده کنید یا حتی آن را در رستوران سفارش دهید.
با این حال، بدن هر فرد به مواد غذایی مصرفی به شکل متفاوتی واکنش نشان می‌دهد. بعضی از افراد به پروتئین موجود در سفیده تخم مرغ حساسیت دارند، در حالیکه ممکن است بعضی‌ها به محتوای چرب زرده تخم مرغ حساسیت داشته باشند. شما می‌توانید از طریق آزمون و خطا به یک انتخاب مناسب برسید.
۳. ماهی قزل‌آلا و سایر ماهی‌های حاوی امگا۳
اسیدهای چرب امگا۳ در بدن نقش ضد التهابی دارند. التهاب بر علائم سندرم روده تحریک‌پذیر اثر می‌گذارد، اما شما می‌توانید با افزایش مصرف امگا۳ از تشدید علائم جلوگیری کنید. ماهی‌هایی که حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هستند عبارتند از:
سالمون
کاد سیاه
شاه ماهی
خال مخالی
قزل‌آلای رنگین کمانی
ساردین
قزل‌آلای وحشی
ماهی سفید
۴. صیفی‌جات دارای فودمپ (FODMAP) پایین
بر اساس تجربیات گذشته، افراد مبتلا به سندرم روده تحریک‌پذیر، از خوردن صیفی‌جات اجتناب می‌کنند؛ چون تصور می‌کنند که خوردن صیفی‌جات باعث تشدید علائم این عارضه می‌شود. با این حال، صیفی‌جات برای دستگاه گوارش مفیدند. از این رو، ممکن است به کاهش علائم سندرم روده تحریک‌پذیر نیز کمک کنند.
برای بهره‌مندی از فواید این مواد غذایی بهتر است به تدریج مصرف صیفی‌جات را که باعث افزایش باد معده و نفخ نمی‌شوند، افزایش دهید. محققان دانشگاه موناش در استرالیا مطالعات زیادی در این زمینه انجام داده‌اند و به این نتیجه رسیده‌اند که برخی صیفی‌جات برای سلامت کلی بدن مفید هستند. در بهترین حالت، شما می‌توانید با مصرف صیفی‌جات لیست‌شده در ادامه مقاله شروع کنید و به تدریج دایره صیفی‌جات مصرفی خود را گسترش دهید.
علاوه ‌بر این، بهتر است پس از انتخاب صیفی‌جات مورد علاقه خود ببینید آنها را در چه حالتی بیشتر می‌پسندید. شما می‌توانید صیفی‌جات را به صورت پخته یا خام مصرف کنید.
بامبو
فلفل دلمه‌ای
کلم بروکلی
هویج
ذرت
بادمجان
رازیانه
لوبیا سبز
جعفری
هویج 
سیب‌زمینی
پیازچه (قسمت‌های سبز رنگ)
کدو
سیب‌زمینی شیرین
گوجه فرنگی
شلغم
شاه بلوط
کدوی سبز
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

ارتباط کمبود ویتامین D با سندروم روده تحریک‌پذیر

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ