آیا مبتلایان به زخم های گوارشی می توانند روزه بگیرند؟

jalalvand
اگر شما هم دچار بیماری های گوارشی هستید و یا در عزیزانتان افرادی با این مشکلات هستند حتما این مطلب را بخوانید!

روزه‌داری در افراد مبتلا به زخم‌های گوارشی فعال چگونه باید باشد؟

بیماران مبتلا به زخم‌های گوارشی فعال که زخم حاد دارند و درمان آنها نباید عقب بیفتد و گرسنگی باعث تشدید بیماریشان می‌شود، نباید روزه بگیرند. همچنین افراد مبتلا به هلیکوباکتر پیلوری که زخم حاد هم دارند باید درمان شوند و بعد از بهبود، روزه بگیرند.

اما اگر فرد میکروب هلیکوباکتر پیلوری در بدن دارد و زخم گوارشی ندارد چون مشکل حاد نیست، می‌تواند درمان را به بعد از ماه مبارک رمضان موکول کند و روزه بگیرد. افرادی که گاستروآتریت حاد و استفراغ‌های حاد یا مسمومیت‌های غذایی دارند، طبیعی است در فاز حاد بیماری که دو تا سه روز طول می‌کشد روزه نگیرند؛ چرا که این افراد توان روزه گرفتن ندارند و بعد از طی کردن دوره حاد بیماری می‌توانند روزه بگیرند.

آیا روزه‌داری در افراد مبتلا به کولیت عصبی باید قطع شود؟

برای کسی که کولیت عصبی (سندرم روده تحریک‌پذیر) تثبیت شده دارد، چون این بیماری‌ها مزمن هستند و نیاز به مصرف دارو دارند اگر زمان مصرف دارو را با مشورت پزشک خود در زمان سحر و افطار موکول کنند می‌توانند روزه بگیرند چون این افراد در فاز حاد بیماری نیستند.

افراد مبتلا به شقاق یا هموروئید در چه شرایطی باید روزه خود را قطع کنند؟

افرادی که شقاق یا هموروئید دارند، اگر عامل شقاق آنها یبوست است یا یبوست، شقاق را تشدید می‌کند یا قبلا شقاق داشته و خوب شده‌اند و الان بیماریشان عود کرده، بهتر است دو سه روز، روزه نگیرند و در آن فاز حاد، مایعات و مواد غذایی فیبردار مصرف کنند تا مشکل‌شان حل شود. بعد از حل شدن مشکل می‌توانند روزه بگیرند.

این افراد باید میوه‌های خام و رسیده مصرف کنند سبزیجات، کاهو و حبوبات بخورند و ورزش هم بکنند. البته همراه اینها آب و مایعات مصرف کنند. در این بین پزشک همزمان در فازهای اول درمان ممکن است دارو تجویز کند. تجویز داروها هم بهتر است به افطار و سحر موکول شود، اما اگر این افراد با این همه اقدامات دچار خونریزی و سایر علائم شدند، می‌توانند در این فاز روزه‌داری را قطع کنند.

آیا افراد مبتلا به کرون یا کولیت زخمی مجاز به روزه‌داری هستند؟

در مورد روزه‌داری افراد مبتلا به کولیت زخمی یا کرون باید بگوییم اگر بیماری این افراد فعال است و اسهال و آبسه دارند، نمی‌توانند روزه بگیرند؛ اما اگر بیمار در فاز کنترل نگهداری شده باشد می‌تواند روزه‌ بگیرد. البته کسی که آبسه فعال داشته و به آنتی بیوتیک درمانی منظم نیاز دارد هم نمی‌تواند روزه بگیرد.

برای افرادی که احساس سنگینی و تهوع بعد از صرف افطار دارند، چه توصیه‌ای می‌کنید؟

برای این افراد توصیه می‌شود با سرعت غذا نخورند. همچنین حجم غذای مصرفی را کاهش دهند، غذاهای سرد، گرم و داغ پشت سر هم نخورند. از آنجاکه اینها غذاها را تند و با حجم زیاد می‌خورند و تنوع غذایشان زیاد است، احساس می‌کنند با روزه‌داری دچار مشکل شده‌اند، اما اگر این نکات را رعایت کنند دچار مشکل نمی‌شوند.

منبع: جام جم سرا

لینک مرتبط: افراد روزه برای دل دردهای بعد از افطار این چای را بنوشند! +طرز تهیه

درباره تأثیر روزه بر بیماری های گوارشی توضیح می دهید؟ من مبتلا به ریفلاکس هستم و مادرم هم زخم گوارشی دارد آیا می توانیم روزه بگیریم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ