۱۲ راهکار خانگی موثر برای درمان آفتاب‌سوختگی-قسمت دوم

مهرناز زاوه
به گفته‌ی دکتر گوسل، نوشیدن آب فراوان برای خنثی کردن تاثیر آفتاب‌سوختگی ایده خوبی است. آب‌میوه‌ها نیز همین تاثیر را دارند.

در ادامه‌ی قسمت اول به راهکارهای خانگی کارشناسان برای تسکین مشکلات ناشی از پرتوهای روزمره اشاره می‌کنیم.
۶. محصولات مراقبت از پوست را درست انتخاب کنید
تمام داروخانه‌ها را برای یافتن این شفادهنده‌های کلیدی جستجو کنید.
تسکین با هیدروکورتیزون: دکتر باسلر می‌گوید سوزش و التهاب پوست با کرم موضعی، اسپری و یا پمادهای هیدروکورتیزون ۱٪ مانند کورتید یا کورتیزون۱۰ تسکین می‌یابد.
تسکین با آلوئه‌ورا: دکتر باسلر می‌گوید شواهد زیادی دال بر بهبود زخم ناشی از آفتاب‌سوختگی با آلوئه‌ورا وجود دارد. برگ آن را قطع کنید و آب آن را بگیرید. اما ابتدا در قسمت کوچکی امتحان کنید تا مطمئن شوید به آلوئه‌ورا حساسیت ندارید.
محافظت در برابر عفونت: به گفته‌ دکتر اسکرایبر، اگر عفونت دارید یا نگرانید عفونتی به وجود آید، بهتر است از پمادهای ضد باکتریایی مانند پلیسپورین یا نئوسپورین استفاده کنید.
بی‌حسی با داروی بیهوشی: به‌ گفته‌ دکتر گوسل، اگر سوختگی خفیف دارید، یک داروی بی‌حسی بدون نسخه می‌تواند درد و خارش‌تان را تسکین دهد. آنهایی را که حاوی بنزوکائین، بنزیل الکل، لیدوکائین یا دیفن‌هیدرامین هیدروکلورید هستند، بخرید. اسپری‌ها سریع‌تر از کرم‌ها و پمادها عمل می‌کنند، اما هرگز آنها را مستقیما روی صورت اسپری نکنید.
۷. به سراغ فریزر بروید
به دنبال یک چیز سرد بروید، فقط مطمئن شوید که این کار را درست انجام می‌دهید. اگر سوختگی خفیف باشد یک بسته یخ می‌تواند درمانگر باشد. آن را درون پارچه‌ای نمناک بپیچید و روی سوختگی قرار دهید. دکتر هابرمن می‌گوید، اگر لازم است خودتان آن را بسازید. به این منظور می‌توانید بسته‌ای نخود فرنگی یخ‌زده بردارید و از آن استفاده کنید. اما ابتدا آن را درون پارچه بپیچید و یخ را مستقیما روی پوست‌تان قرار ندهید.
۸. بخورید و بیاشامید
ماده مناسب را روی بدن‌تان قرار دهید تا به آن در تلاش‌ برای التیام کمک کنید. به گفته‌ی دکتر گوسل، نوشیدن آب فراوان برای خنثی کردن تاثیر آفتاب‌سوختگی ایده خوبی است. آب‌میوه‌ها نیز همین تاثیر را دارند. یک تکه‌ بزرگ از هندوانه ۲۷۰ گرمی، بیشتر از ۱ فنجان آب دارد. همچنین منبع فوق‌العاده‌ لیکوپن‌ است که به مبارزه با سرطان کمک می‌کند.
۹. سخت نگیرید
خوایبدن با آفتاب‌سوختگی می‌تواند چالش‌برانگیز باشد، اما کل بدن‌تان برای بازسازی به استراحت نیاز دارد. به گفته‌ دکتر هابرمن، برای کم کردن خارش و حساسیت کمی پودر تالک را امتحان کنید. یک تشک بادی نیز ممکن است به خواب آسان‌تر کمک کند.
۱۰. مراقب تاول باشید
تاول نشانه یک آسیب‌دیدگی شدید است که باید به آن توجه ویژه شود. اگر روی پوستتان تاول مشاهده کردید، پس سوختگی نسبتا بدی دارید. دکتر باسلر می‌گوید، اگر سوختگی شما را اذیت می‌کند و تنها ناحیه‌ کوچکی را پوشانده، با دقت آن را تخلیه کنید. اما سطح روی پوست را بلند نکنید. اگر رشته‌های حساس عصب در تماس با هوا نباشند، احتمالا کم‌تر اذیت می‌شوید و خطر عفونت نیز کمتر خواهد بود.
۱۱. در مورد داروهایتان تحقیق کنید
آیا به نور فلش دوربین حساس هستید؟ بحث درباره‌ داروهای مشخصی است که حساسیت به نور خورشید را افزایش می‌دهند و منجر به سوختگی‌هایی مانند دراماتیت می‌شوند. به‌گفته‌ دکتر باستر، آنتی بیوتیک‌ها، آرام‌بخش‌ها و داروهای ضد قارچ می‌توانند موجب واکنش شوند. همیشه در مورد عوارض جانبی و پنهانی هر دارویی که استفاده می‌کنید از پزشک‌تان سوال بپرسید.
۱۲. عاقل باشید
هرگز یک اشتباه را دو بار تکرار نکنید. دکتر اسکرایبر می‌گوید بعد از اینکه دچار سوختگی شدید، ۳ تا ۶ ماه طول می‌کشد تا پوست‌تان به حالت طبیعی بازگردد. وقتی آفتاب سوخته می‌شوید و لایه رویی پوست‌تان کنده می‌شود، پوست جدید بیشتر از همیشه حساس است. بنابراین اگر مراقب نباشید خیلی سریع‌تر از گذشته می‌سوزید. سعی کنید از خودتان با کرم ضد آفتاب، کلاه و لباس مراقبت کنید.
منبع: prevention 

برای درمان آفتاب سوختگی با عصاره این گیاه حمام کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ