5 روش سرگرم کننده برای سلامت روان

a.mahammadi
بسیاری از ما روی سلامت جسمانی خود توجه داریم بدون آنکه آگاه باشیم که سلامت روانی نیز به توجه و مراقبت نیاز دارد.

به گزارش شفاآنلاین، در اینجا با 5 روش سرگرم‌کننده برای به دست آوردن سلامت روان آشنا می‌شویم:
رنگ‌آمیزی‌هایی برای بزرگسالان: این روزها کتاب‌های رنگ‌آمیزی بزرگسالان بسیار پرطرفدار شده‌اند. خوشبختانه هیچ‌ چیزی بهتر از صبر و حوصله برای رنگ کردن خطوط تصاویر زیبای این کتاب‌ها نمی‌تواند آرامش را به ذهن بازگرداند. این کار مشابه همان کاری است که با مداد یا خودکار حین صحبت تلفنی روی مجله یا کاغذ کنار تلفن انجام می‌دهیم. این کار مفید است زیرا نیاز به تمرکز بالا دارد بدون آن که به ذهن فشار خاصی وارد کند. رنگ‌آمیزی به ذهن شما اجازه می‌دهد چیزهای منفی را از ذهن دور بریزید و به جای آن ذهنتان را با رنگ‌ها و شکل‌های دلپذیر پر کنید.
سودوکو حل کنید: بازی‌هایی مانند سودوکو نیاز به زمانی برای یادگیری دارند، می‌توانند موجب وحدت ذهنی شوند. بررسی‌ها نشان داده است که این بازی می‌تواند موجب تحریک سیناپس شده و بهبود حافظه و کاهش استرس را به دنبال داشته باشد. سودوکو به لحاظ فنی یک بازی منطقی است؛ البته‌ گزینه‌های دیگری هم وجود دارد که شامل برخی از بازی‌های ویدئویی همچون گوگل آلفا می‌شود.
دبلنا بازی کنید: یکی از بهترین روش‌ها برای از بین بردن استرس ذهنی، انتقال حواس به جای دیگر است. به همین منظور بازی‌ها نقش مهمی در ایجاد سلامت ذهن و روان دارند. بازی دبلنا شاید خیلی بین افراد جوان طرفدار نداشته باشد، اما مسلما می‌تواند ذهن شما را برای مدتی به خود مشغول کند. دبلنا علاوه بر ایجاد فضای بازی، امکان تعاملات اجتماعی را هم بیشتر می‌کند. دبلنا یک بازی مبتنی بر شانس است که داور اعدادی را به صورت تصادفی اعلام می‌کند و بازیکنان این اعداد تصادفی را با اعدادی که پیش‌تر روی ماتریس‌های ۵×۵ چاپ شده‌است مطابقت می‌دهند. در بسیاری از گونه‌های بازی به محض آنکه اولین نفر به نقش مشخصی از اعداد تصادفی رسید، بازی خاتمه می‌یابد. معمولا برنده باید واژه «دبلنا» را فریاد بزند تا سایر بازیکنان و داور را از برد احتمالی‌اش باخبر کند. سپس داور به بررسی کارت فریادزن می‌پردازد تا صحت برد او را تصدیق کند. در صورت تصدیق، جایزه به برنده اختصاص می‌یابد و دور جدیدی از بازی شروع می‌شود.
ماساژ بگیرید: ماساژ گرفتن می‌تواند احساس فوق‌العاده‌ای به شما بدهد و همچنین باعث بهبود وضعیت روانی شما شود. مطالعات حاکی از آن است که ماساژ احساس اضطراب و استرس را کاهش می‌دهد و می‌تواند نوعی تجدید قوا به حساب بیاید. علاوه بر اینکه ماساژ گرفتن به شما کمک می‌کند مشکلات خوابتان نیز رفع شود.

استشمام بوهای خوب را از دست ندهید: شاید باورش سخت باشد اما استشمام بوهای خوب می‌تواند استرس را کاهش دهد و توانایی شما برای خواب را بهبود بخشد. شاید به نظرتان این هم یکی از شارلاتان بازی‌های عصر جدید به نظر برسد اما باور کنید یا نه، عطرهای خاص می‌توانند خلق‌وخوی ما را بهتر یا بدتر کنند. بهترین عطرها برای کاهش استرس شامل اسانس یلانگ یلانگ (روغن یلانگ یلانگ حاوی بوی شیرین همراه با عطر گل‌هاست)، چوب صندل، اسطوخدوس، بابونه و کندر هستند.

اگر هیچ کدام از روش‌های ذکر شده میل شما را برنمی‌انگیزد بد نیست روش مخصوص به خودتان را ابداع کنید زیرا به‌هرحال هرفردی به روش‌هایی برای رفع استرس و تقویت قوای شناختی خود در یک روز پرمشغله نیاز دارد.

منبع:شفاآنلاین

با این 18 عادت ذهن تان را قوی کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ