چه وقت می‌توانید به کودکتان غذای جامد بدهید-قسمت اول

مهرناز زاوه
والدین اغلب سوالات زیادی درباره زمان شروع به دادن غذاهای جامد به کوکانشان دارند. خوشبختانه بعد از خواندن این مطلب، جواب شایع‌ترین سوالات‌تان را خواهید گرفت.

والدین اغلب سوالات زیادی درباره زمان شروع به دادن غذاهای جامد به کوکانشان دارند. خوشبختانه بعد از خواندن این مطلب، جواب شایع‌ترین سوالات‌تان را خواهید گرفت.
چه وقت می‌توانم به کودکم تخم‌ مرغ بدهم؟
در پاسخ به این سؤال معمولا متخصصان به والدین توصیه می‌کنند که این کار را پس از ۲ سالگی انجام دهند. با این حال تحقیقات جدیدتر نشان می‌دهد که هیچ نوع شواهد و یافته علمی برای به تأخیر انداختن آغاز تغذیه با تخم‌مرغ وجود ندارد. البته در این میان تحقیقاتی هم هست که نشان می‌دهد به تأخیر انداختن خوراندن برخی از غذاهایی که به طور بالقوه آلرژی‌زا هستند به کودک (مانند تخم‌مرغ، شیر، کره بادام زمینی، بادام درختی، ماهی) تا بعد از ۶ ماهگی می‌تواند باعث افزایش خطر پیشرفت آلرژی‌ها در سنین بالاتر در او شود. 
بااین حال اگر نگران آلرژی هستید می‌توانید هر زمان که کودک برای خوردن غذاهای جامد از خود علاقه نشان داد، فقط زرده تخم‌مرغ به او بدهید. زرده تخم‌مرغ حاوی پروتئین‌هایی نیست که مسبب حساسیت به تخم‌مرغ می‌شود و کاملا مغذی است.
با اینکه می‌توانید زرده تخم‌مرغ را پیش از پختن از سفیده آن جدا کنید، در برخی موارد ممکن است کمی سفیده هم همراه آن باشد. حتی میزان کمی پروتئین می‌تواند سبب واکنش شود. بهترین روش برای جداسازی تخم‌مرغ این است که نخست آن را آب‌پز کنید. بعد می‌توانید با دقت سفیده آن را از زرده جدا کنید (می‌توانید از سفیده در سالاد تن ماهی یا سالادهای دیگر استفاده کنید) و یا داخل ماست آن را هم بزنید. برای آنکه ماستتان نرم‌تر شود، می‌توانید موقع هم‌زدن کمی شیر مادر یا شیر خشک و یا آب هم به آن اضافه کنید.
تخم‌مرغ، یک غذای مغذی برای رژیم غذایی کودک محسوب می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد که زرده تخم‌مرغ باعث افزایش میزان آهن در نوزادان ۶ تا ۱۲ ماهه شده و از طرفی تخم‌مرغ‌های غنی‌شده و حاوی اسیدهای چرب امگا۳ هم می‌توانند میزان DHA را در همین سنین افزایش دهند.
نشانه‌های حساسیت به تخم‌مرغ
وقتی برای اولین بار به کودک تخم‌مرغ می‌دهید، حتما علائم حساسیت‌زای زیر را در مورد او چک کنید؛ علائمی که بعد از خوردن تخم‌مرغ ظرف مدت کوتاهی رخ می‌دهد:
-واکنش پوستی مانند تورم، کهیر یا اگزما
-خس‌خسِ سینه و یا دشواری در تنفس
-آبریزش بینی و عطسه
-قرمزی یا اشک چشم
-معده‌درد، حالت تهوع، استفراغ و یا اسهال 
-آنافیلاکسی
واکسیناسیون و تخم‌مرغ
برخی از واکسن‌ها حاوی محتویات تخم‌مرغ بوده و می‌توانند سبب بروز واکنش‌های حساسیت‌زا شوند. برای مثال واکسن MMR حاوی تخم‌مرغ است که در سنین ۱۲ تا ۱۵ ماهگی به نوزاد تزریق می‌شود. از دیگر واکسن‌هایی که حاوی تخم‌مرغ است واکسن آنفولانزاست. بنابراین بار دیگر هنگام دادن تخم‌مرغ به نوزاد حواستان به او و واکنش‌هایش باشد و هر نوع علائمی را با پزشک در میان بگذارید.
چه وقت می‌توانم به کودکم شکلات بدهم؟
اغلب توصیه می‌شود تا پیش از یک سالگی به نوزاد شکلات ندهید –در برخی مواقع این مسئله با این هشدار همراه است که خوردن شکلات می‌تواند توأم با حساسیت‌هایی از سوی او باشد. با این حال انواع حساسیت‌ها به کاکائو هم ممکن است رخ دهد، اما این نوع آلرژی‌ها بسیار نادرند. خود شکلات در لیست هشت غذای آلرژی‌زا قرار ندارد، هرچند ترکیبات موجود در آن در این لیست وجود داشته و شکلات را به غذایی تبدیل می‌کند که باید هنگام دادن آن به نوزاد،‌ جوانب احتیاط را رعایت کرد. 
برای اطمینان خاطر، می‌توانید این کار را بعد از یک سالگی نوزاد انجام دهید (خصوصا اگر مسئله حساسیت، در خانواده‌تان سابقه دارد)، اما اگر می‌خواهید زودتر به او شکلات بدهید، سعی کنید شکلات‌هایی را انتخاب کنید که سایر ترکیبات آلرژی‌زای پنهان را ندارد. انواع شکلات‌های تلخ حاوی میزان کمتری از این ترکیبات، خصوصا ترکیبات لبنی هستند.
ترکیبات حساسیت‌زای شایع در شکلات
شکلات اغلب حاوی ترکیباتی است که سبب بروز انواع آلرژی‌ و یا عدم تحمل غذایی می‌شود که عبارتند از:
-شیر
-بادام‌زمینی و بادام درختی
-گندم و گلوتن
-سویا
-ذرت
-میوه‌های دانه‌دار
شاید با فراتر رفتن از حساسیت‌های غذایی بخواهید به خاطر کافئین و شکر موجود در شکلات، تغذیه آن را در نوزاد به تعویق بیاندازید. البته احتمالا یک یا دو گاز از آن یا یک برش از کیک تولد یک‌سالگی باعث دل‌درد، افزایش میزان شکر و یا کافئین در او نمی‌شود. با این حال، باید سعی کنید مصرف شکلات او را کنترل کنید و مراقب باشید تا این کار تبدیل به عادت نشود. 
منبع: parenting 

قسمت دوم این مطلب را اینجا بخوانید.

جایگزین‌های مناسب برای کودکان مبتلا به آلرژی غذایی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ