خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در نوزادان دچار کمبود وزن

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد بچه‌هایی که به خاطر عوامل ژنتیکی در زمان تولد دچار کمبود وزن هستند، خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در آنها بیشتر دیده می‌شود.

تحقیقات نشان می‌دهد بچه‌هایی که به خاطر عوامل ژنتیکی در زمان تولد دچار کمبود وزن هستند، خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ در آنها بیشتر دیده می‌شود. محققان دریافتند که کمبود وزن در زمان تولد می‌تواند باعث افزایش خطر دیابت نوع ۲ شود. در واقع کمبود وزن در زمان تولد می‌تواند مسبب محدودیت رشدِ داخلِ رحمی شود – نوعی بیماری که در آن جثه نوزاد به‌ دنیا نیامده کوچک‌تر از حد طبیعی بوده؛ چرا که در داخل رحم، رشدی عادی نداشته است.
علاوه بر این، محدودیت رشد داخلِ رحمی بیانگر عامل خطرزایی برای کمبود وزن در زمان زایمان و نیز زمینه‌های بروز دیابت نوع ۲ است. این عوامل خطرزا برای محدودیت رشد داخل رحمی شامل سوء‌تغذیه، کم‌خونی، انواع عفونت‌ها و نارسایی جفتی است. یافته‌ها حاکی از ارتباط پنهان خفیفی بین کمبود وزن در زمان زایمان و خطر دیابت نوع ۲ بوده که نشانه بارزی به منظور پوشش نقشِ تماس‌های درون‌رحمی در عامل بیماری‌زایی دیابت نوع ۲ محسوب می‌شود. شواهد به دست آمده از جمعیت افراد و تحقیقات آزمایشگاهی نشان داده است که رشد محدود در روزهای اول شکل‌گیری جنین، تأثیر کارکردی و ساختاری طولانی‌مدتی بر افراد بزرگسال در جهت بروز بیماری‌های متابولیسمی مانند دیابت نوع ۲ در آنها خواهد داشت.
این تحقیق بر روی ۳۶۲۷ مورد از افراد دارای دیابت نوع ۲ و ۱۲۹۷۴ افراد در گروه تحت کنترل صورت گرفت. طی این تحقیق، تیم تحقیقاتی، امتیازی به نام امتیاز خطر ژنتیکی (GRS) را بر اساس پنج متغیر ژنتیکی مرتبط با کمبود وزن در زمان زایمان در نظر گرفتند که به آنها چندریختی تک-نوکلئوتید (SNPs) می‌گفتند. نتایج بررسی‌ها نشان داد که بازای افزایش هر امتیاز در GRS (با دامنه امتیازی ۱ تا ۱۰)، خطر پیشرفت دیابت نوع ۲ تا ۶ درصد افزایش یافت.
منبع: thehealthsite

معجزه ماساژ درمانی برای نوزادان کم وزن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ