چطور در ۸ هفته ظاهر و باطن زیباتری داشته باشیم؟

مهرناز زاوه
راه‌های زیادی برای بازیابی جوانی وجود دارد. شما می‌توانید کیفیت روزگار جوانی‌تان را در کمتر از ۸ هفته برگردانید.

یک ثانیه به گذشته فکر کنید. به اینکه دوست داشتید پیری تان چه شکلی باشد؟ وقتی جوان بودید، نمی‌توانستید برای داشتن یک آپارتمان مستقل صبر کنید. در ۲۰ سالگی، به اعتماد به نفس همتایان بزرگ‌ترتان غبطه می‌خوردید و در ۳۰ سالگی، در فکر این بودید که روزی فارغ از تمام مشغله‌ها از زندگی‌تان لذت خواهید برد. حالا بزرگ شده‌اید. سن و سال شما به سرعت بالا رفته و تغییراتی در بدن‌تان ایجاد شده است. شاید می‌پرسید آن همه انرژی کجا رفت؟ چه بلایی سر خوش‌بینی‌تان آمده است؟ دیگر خبری از حس و حال قدیمی نیست.
اما راه‌های زیادی برای بازیابی جوانی وجود دارد. شما می‌توانید کیفیت روزگار جوانی‌تان را در کمتر از ۸ هفته برگردانید.
تحقیقات نشان می‌دهد که اعمال چند تغییر مثبت در رژیم غذایی و عادات روزانه می‌تواند شما را به ایام جوانی برگرداند. یکی از چیزهایی که باید به آن توجه کنید، تلومرها هستند. تلومرها ایانه فیزیکی کروموزم‌های خطی هستند. هر اندازه که طول این پایانه‌ها بیشتر باشد، کمتر احتمال دارد دچار بیماری‌های قلبی عروقی، چاقی، دیابت، دمانس و بسیاری از انواع سرطان‌ها شوید. طول تلومرها به طور طبیعی با بالا رفتن سن کاهش می‌یابد، اما مطالعات نشان داده‌اند که امکان محدود کردن روند کاهش طول تلومرها وجود دارد. رژیم غذایی و سبک زندگی نقش به‌سزایی در حفظ طول تلومرها دارند.
برای شروع این ۸ نکته را در نظر بگیرید:
۱. غذای سالم و سبزیجات بخورید
بشقاب‌تان را با انواع سبزیجات پر کنید:‌ یک رژیم غذایی حاوی آنتی اکسیدان که با التهاب مبارزه می‌کنند، مفید خواهد بود. بر اساس تحقیقات محققان دانشگاه هاروارد، اگر رژیم غذایی با سبک زندگی سالم، ترگ سیگار و ورزش منظم همراه شود، طول تلومرها افزایش خواهد یافت. به علاوه، یک رژیم غذایی گیاهی در مقایسه با یک رژیم غذایی گوشتی، فیبر و آنتی اکسیدان بیشتری تامین می‌کند.
غذاهای ارگانیک بخورید: بررسی‌های مجله انگلیسی تغذیه نشان می‌دهد که خوردن میوه‌ها، سبزیجات، غلات و حبوبات ارگانیک با تامین آنتی اکسیدان لازم برای بدن، طول تلومرها را ۲۰ تا ۴۰ درصد افزایش می‌دهد.
از مصرف محصولات قندی بپرهیزید: قند افزودنی به مواد غذایی با پیامدهای بسیاری از جمله فشار خون بالا، دیابت نوع ۲ و بیماری‌های کلیوی همراه است. مصرف نوشیدنی‌های شیرین نیز به تسریع روند پیر شدن سلول‌ها می‌انجامد. بر اساس مطالعه محققان دانشگاه کالیفرنیا، سان فرانسیسکو، افرادی که نوشابه‌های گازدار می‌نوشیند، از تلومرهای کوتاه‌تری برخوردارند.
روده‌تان را تقویت کنید: از ماست یونانی خامه‌ای خوشتان می‌آید؟ دنیای میکروسکوپی باکتری‌های مفید روده‌ها نقش قابل‌توجهی در حفظ سلامت روده ایفا می‌کند. همچنین، دستگاه گوارش شما را تقویت کرده، عملکرد سیستم ایمنی بدن را ارتقا داده و سوخت‌وساز بدن را افزایش می‌دهد. ماست ساده، یکی از بهترین منابع غذایی است..
۲. فعال باشید تا انرژی و قدرت بیشتری داشته باشید
تحقیقات نشان داده‌اند که ورزش منظم به افزایش طول تلومرها می‌انجامد؛ تمرین کردن از شدت التهاب می‌کاهد و علائم پیری را نیز کاهش می‌دهد.
روز را با تمرینات کششی آغاز کنید: ورزش منظم موجب افزایش انعطاف‌پذیری بدن شده و از تشدید تنش و درد مفاصل جلوگیری می‌کند. اگر تمرینات خود را در فواصل مناسب انجام دهید، چربی‌ها با سرعت بیشتری خواهند سوخت. شما می‌توانید تمرینات قلبی خود را نیز در فواصل مشخص انجام دهید.
تمرینات قدرتی را فراموش نکنید: وزنه زدن و انجام تمرینات مقاومتی نه تنها عضلات و استخوان‌های شما را تقویت می‌کند، بلکه خلق و خو و اعتماد به نفس شما را نیز ارتقا می‌دهد.
۳. با حفظ ارتباطات خود بهتر و طولانی‌تر زندگی کنید
بزرگسالانی که خود را به تجربه‌های جدید وا می‌دارند و زندگی را آن‌طور که هست می‌پذیرند، اغلب زندگی طولانی‌تری دارند و و سالم‌تر و شادتر زندگی می‌کنند. رابطه از اهمیت زیادی برخوردار است. تحقیقات نشان می‌دهند که حمایت‌های اجتماعی به افزایش طول تلومرها می‌انجامد.
ارتباطات خود را تقویت کنید: محققان در یکی از مطالعات اخیر، عادات اجتماعی مردم را در راستای پرونده سلامت آنها در یک دوره ۷ ساله مورد مطالعه قرار دادند. نتایج نشان می‌دهند که روابط اجتماعی ضعیف، شانس زندگی را به میزان ۵۰٪ کاهش می‌دهد.
از مراقبه به عنوان یک دارو کمک بگیرید: اختصاص یک زمان کوتاه به مراقبه موجب کاهش فشار خون و تقویت سیستم ایمنی بدن می‌شود. همچنین، سطح استرس را کاهش می‌دهد و با بهبود وضعیت خواب موجب کاهش علائم افسردگی می‌شود.
۴. از درون و بیرون بدرخشید
از سرم‌های آنتی اکسیدان استفاده کنید: آنتی اکسیدان با رادیکال‌های آزاد و مولکول‌های سرکش مانند کریپتونایت مبارزه می‌کند. در غیر این صورت، DNA شما آسیب خواهد دید.
رطوبت را بهترین دوست خود کنید: شما می‌توانید با استفاده از مرطوب‌کننده‌های مناسب، از ظهور خطوط و چین و چروک سطحی پوست جلوگیری کنید و پوست‌تان را جوان‌تر سازید.
کرم‌ ضد آفتاب بزنید: لوسیون‌های دارای طیف گسترده که در برابر اشعه UVA و UVB مقاوم هستند، به جوان‌سازی پوست کمک می‌کنند. اما SPF از پوست شما صرفا در برابر UVB محافظت می‌کند. بنابراین از وجود ترکیبات مسدودکننده UVA نیز در محصول مورد نظرتان اطمینان حاصل کنید. آووبنزون، اکامسول، دی اکسید تیتانیوم و اکسید روی از جمله رایج‌ترین ترکیبات محافظ در برابر UVB هستند.
منبع: msn  

رمز و رازهای داشتن عمر طولانی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ