خوش اندام ها بهتر میخوابند؟!

faateme1366
برای داشتن خوابی راحت و باکیفیت لازم است که تغذیه ی متعادلی داشته باشید و وزن خود را کنترل کنید. چاقی مفرط یکی از عواملی است که کیفیت خواب شبانه را به هم می ریزد.

 نتایج پژوهشی که در کنگره سالانه Sleep سال 2016 ارائه و در مجله Eurakalert به چاپ رسید نشان می دهد که کیفیت خواب ارتباط زیادی با نوع تغذیه و وزن دارد

محققان دانشگاه پنسیلوانیا (ایالات متحده آمریکا) بررسی هایی روی 36 داوطلب سالم انجام داده و کیفیت خواب آن ها را به مدت 2 شب متوالی بررسی کردند.

محققان شرایط و وزن بدن و صرف میزان انرژی در حالت استراحت شرکت کننده ها و همچنین عادت های غذایی و میزان کالری دریافتی روزانه شان را نیز به دقت اندازه گیری و بررسی کردند.

خواب افراد دارای اضافه وزن از کیفیت پایین تری برخوردار است

نتایج بررسی ها نشان داد که شاخص توده بدن، درصد چربی های بدن و میزان انرژی مصرفی در حالت استراحت روی طول مراحل خواب تاثیر دارند.

همچنین مشخص شد خواب افراد بزرگسالی که دچار اضافه وزن یا چاقی مفرط هستند به اندازه افراد عادی احیا کننده و نیروبخش نیست. در واقع در این افراد، مرحله حرکت سریع چشم در خواب (Rapid Eye Movement ( که با ویژگی هایی مانند افزایش ضربان قلب و تنفس های سریع و دیدن رویا تعریف می شود طولانی تر شده و در مراحل بعدی اختلال ایجاد می کند.

پروتئین ها و کیفیت خواب

محققان همچنین مشاهده کردند افزایش مصرف پروتئین ها فاز یا مرحله دوم خواب را کوتاهتر می کند. در این مرحله ضربان قلب و تنفس فرد نسبتا به حالت عادی برمی گردد و دمای بدنش به میزان اندکی کاهش پیدا می کند. این مصرف زیاد همچنین باعث افزایش دوره خواب پارادوکسال می شود.

البته محققان معتقد هستند که هنوز به بررسی های بیشتری برای تعیین چگونگی تاثیر مصرف پروتئین ها روی کیفیت خواب نیاز دارند. با این حال به افرادی که از بدخوابی رنج می برند توصیه می کنند نسبت به تغذیه خود دقت بیشتری داشته و وزن خود را کنترل کنند.

منبع: تبیان

وقفه تنفسی هنگام خواب و مشکل مغزی!

چرا کابوس می‌بینیم؟

بختک یا فلج خواب چیست؟!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ