چیزهایی که پوستتان تلاش می‌کند به شما بگوید

مهرناز زاوه
دکتر ماریسا پوتر، متخصص پوست، معتقد است که بروز تغییرات در پوست شما می‌تواند نشانگر بروز اختلالی باشد و نشان دهد که به خواب بیشتری نیاز دارید و یا باید از مرطوب‌کننده بیشتری استفاده کنید.

متخصصان پوست به مانند کارآگاهان سلامت هستند. با یک نگاه به سطح پوست می‌توانند اطلاعات مهمی درباره آنچه در لایه‌های زیرین آن رخ می‌دهد به شما بگویند. در واقع پوست می‌تواند بازتاب‌دهنده خوب سلامت شما باشد. دکتر ماریسا پوتر، متخصص پوست، معتقد است که بروز تغییرات در پوست شما می‌تواند نشانگر بروز اختلالی باشد و نشان دهد که به خواب بیشتری نیاز دارید و یا باید از مرطوب‌کننده بیشتری استفاده کنید. در اینجا به اطلاعات و نکات بیشتری در این زمینه اشاره می‌کنیم.
علائم: بروز لکه‌های قرمز و برآمده
این علائم می‌تواند نشان‌دهنده پسوریاسیس باشد، یعنی عدم تعادل سلول‌های ایمنی که از زیر پوست عبور کرده و منجر به بروز التهاب شده و همین منجر به بروز لکه‌های متورم پوستی می‌شود. برخی از افراد ژن‌هایی دارند که آنها را نسبت به بیماری خود‌ایمنی آسیب‌پذیرتر می‌کند. با آنکه ممکن است در هر سنی به پسوریاسیس مبتلا شوید، اما دو بازه زمانی اصلی برای وقوع این بیماری وجود دارد: یک بار در سنین نوجوانی یا اوایل سنین ۲۰ سالگی و زمان دیگر در سنین ۵۰ و ۶۰ سالگی. بروز این نوع لکه‌ها یا پسوریاسیس در سنین ۵۰ یا ۶۰ سالگی بیشتر به خاطر رویدادی استرس‌زا مانند مرگ یکی از اعضای فامیل یا طلاق رخ می‌دهد.
علائم: پوست خشک و خارش‌دار
این بیماری احتمالا «خارش زمستانی» است که به خاطر هوای سرد و خشک رخ می‌دهد. استفاده از مرطوب‌کننده هوا، عدم استفاده از دوش آب داغ و استفاده مرتب از مرطوب‌کننده‌های غلیظ باعث می‌شود پوستتان حالت انعطاف‌پذیر داشته باشد. اما اگر خارش آن شدید باشد (در واقع خارشی که به بروز خراش و زخم روی پوست بیانجامد) و با علائم دیگری مانند خستگی یا کاهش وزن همراه باشد، احتمالا دچار بیماری‌های جدی‌تری مانند مشکلات تیروئید، بیماری کلیوی یا سرطان‌های خاصی شده‌اید.
علائم: آکنه پوستی
احتمالا به خاطر استرس دچار آکنه شده‌اید. شاید عوامل زیادی برای نگرانی وجود داشته باشد اما بخشی از آنها در قالب آکنه روی صورتتان خودشان را نشان می‌دهند. وقتی دچار تشویش می‌شوید، بدنتان کورتیزول ترشح می‌کند و این ترشح منجر به بروز جوش یا آکنه می‌شود. برای رفع آن باید سعی کنید رژیم غذایی خوبی داشته باشید. در این میان قرص‌های ضدبارداری هورمونی هم می‌توانند از بروز جوش‌ها پیشگیری کنند. از طرفی باید سعی کنید استراتژی‌های آرام‌سازی را هم یاد بگیرید تا بتوانید در لحظه و یا پس از یک روز بسیار شلوغ، خودتان را آرام کنید. کارهایی مانند تمرینات یوگا، چند نفس عمیق یا پیاده‌روی در اطراف خانه، همه و همه در کاهش استرس بسیار تأثیرگذارند.
علائم: برآمدگی‌های قرمز
البته عامل بروز آن چیزی بیشتر از استرس است. در بسیاری از مواقع بروز بیماری‌های پوستی در قالب بروز ظاهری و جسمی، ریشه در بیماری‌های روان‌شناختی دارد. برخی از افرادی که دچار تشویش و افسردگی هستند برای روبه‌رو شدن با احساس شادی معمولا پوست خود را شدیدا می مالند و می‌کَنند و این منجر به بروز لکه‌های قرمز، برآمدگی و حتی خونریزی می‌شود. در این موارد، متخصص پوست شما را به یک روانشناس معرفی خواهد کرد تا بتوانید مشکل اصلی را حل کنید.
علائم: آکنه و موهای زائد
متأسفانه بروز آکنه در سنین نوجوانی اجتناب‌ناپذیر است؛ اما زنان در هر سنی به آن دچار می‌شوند. در سنین ۳۰ و ۴۰ سالگی هم ممکن است روی چانه و گونه‌هایتان آکنه و نیز موهای زائد را مشاهده کنید (مثلا بر روی شکم، صورت و سینه). شاید این علائم باعث شود که نخواهید درباره آنها با پزشک صحبت کنید، اما باید این کار را انجام دهید. پزشک برایتان آزمایش خون تجویز خواهد کرد تا بتواند عدم تعادل هورمونی‌تان را چک کند و بعد در ادامه روند درمان، شما را نزد یک متخصص غدد بفرستد.
علائم: پلک‌های پف‌کرده
چشم‌های متورم ممکن است ناشی از عملی ساده مانند چندین ساعت نخوابیدن باشد. خوابیدن بر روی شکم هم می‌تواند به تجمع مایعات در اطراف پلک بیانجامد. اما اگر این نواحی متورم با خارش، قرمزی و یا پوسته‌پوسته شدن پوست همراه باشد احتمالا دچار حساسیت فصلی شده‌اید یا از واکنش آلرژیک رنج می‌برید. پلک‌ها با نازک‌ترین لایه پوستی در بدن پوشیده شده‌اند و اغلب پیش از هر نقطه دیگری در بدن، علائم آلرژی را نشان می‌دهند. آلرژی‌های ساده و شایع شامل حساسیت به بو، حساسیت به رنگ موجود در محصولات زیبایی و لباس‌ها و فرم‌آلدهید است – ماده‌ای نگهدارنده در برخی کرم‌ها، شامپوها و لاک ناخن.
علائم: برآمدگی‌های زرد روی بازو و پاها یا لکه‌های تیر نرم
باید تست دیابت بدهید. برآمدگی‌های زرد و موم‌مانند می‌تواند به خاطر میزان بالای تری‌گلیسرید یا دیابت بر روی پوست رخ دهد. لکه‌های تیره و نرم روی پوستِ پشت گردن و بازوها هم از دیگر نشانه‌های دیابت است. اغلب افراد سعی می‌کنند این لکه‌ها را بمالند تا از بین برود چون فکر می‌کنند نوعی کثیفی است؛ در حالی‌که این‌طور نیست. حدود ۲۹ میلیون آمریکایی دچار دیابت هستند و یک‌چهارمِ آنها از این مسئله اطلاع ندارند، بنابراین علائم پوستی می‌تواند یکی از نشانه‌های آن باشد. 
منبع: prevention 

ناخن‌ها با شما حرف می‌زنند

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ