چرا بعد از رنگ کردن مو جوش می زنید؟

مهرناز زاوه
افراد زیادی پس از رنگ کردن موهایشان دچار جوش‌های سطحی پوست می‌شوند. دلایل مختلفی برای این عارضه مطرح می‌شود که رایج‌ترین آن خود رنگ مو است.

افراد زیادی پس از رنگ کردن موهایشان دچار جوش‌های سطحی پوست می‌شوند. دلایل مختلفی برای این عارضه مطرح می‌شود که رایج‌ترین آن خود رنگ مو است. با این وجود، اغلب بیماران از شنیدن اینکه رنگ مو باعث بروز جوش‌ها شده باشد، متعجب می‌شوند. به ویژه اینکه خیلی‌ها از یک رنگ برای یک مدت طولانی بدون مشکل استفاده کرده‌اند. دلیل اینکه جوش‌های صورت پس از رنگ کردن مو ظاهر می‌شوند این است که پوست صورت از پوست سایر نقاط نازک‌تر است و سریع‌تر واکنش نشان می‌دهد. از آنجایی که پوست سر خیلی ضخیم است، واکنش چندانی در سطح پوست سر رخ نمی‌دهد.
۴ علت واکنش پوست سر به رنگ مو
۱. پارا فنیلن دی آمین (PPD)
PPD در بیش از دو سوم از رنگ موهای دائمی یافت می‌شود. این ترکیب در ساقه مو و فولیکول نفوذ می‌کند و به پروتئین‌های پوست سر می‌چسبد. این خصوصیات PPD را به یک آنتی‌ژن تماسی قوی با قابلیت القای واکنش‌های آلرژیک بدل کرده است. به همین دلیل، در بسیاری از کشورهای اروپایی مثل آلمان، فرانسه و سوئد، استفاده از PPD ممنوع شده است.
۲. کبالت
کبالت یکی دیگر از مواد شیمیایی موجود در رنگ مو است که بعضا منجر به بروز واکنش‌های آلرژیک در سطح پوست سر می‌شود. از این ماده شیمیایی در تهیه رنگ موهای روشن و قهوه‌ای استفاده می‌شود. با این حال، تاثیر کبالت اغلب نادیده گرفته می‌شود. اگر پس از رنگ کردن موهای‌تان با یک واکنش آلرژیک مواجه شدید، احتمالا به PPD حساسیت دارید.
۳. گلیسریل تیو گلیکلات
از این ماده شیمیایی در تهیه فر کننده‌های دائمی و انواع رنگ مو استفاده می‌شود. از آنجایی که گلیسریل تیو گلیکلات تحت آزمایش درماتیت تماسی قرار نمی‌گیرد، این امکان وجود دارد که به راحتی نادیده گرفته شود.
۴. کوکوآمید پروپیل بتائین
این ترکیب که از پوست نارگیل به دست می‌آید در تهیه انواع شامپو، صابون و محصولات بهداشتی مورد استفاده قرار می‌گیرد. این ترکیب شیمیایی که به عنوان یک سورفاکتانت عمل می‌کند -یعنی تولید حباب می‌کند- اثر پاک‌کنندگی بالایی دارد. از آنجایی که کوکوآمید پروپیل بتائین در بسیاری از شامپوها به کار گرفته می‌شود، پیامدهای احتمالی آن اغلب نادیده گرفته می‌شوند.
منبع: webmd 

پیدا کردن بهترین رنگ مو بر اساس رنگ پوست

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ