با این ترفندها احتمال ابتلا به سرطان پوست را کاهش دهید!

پانته آ توتونپیان
سرطان پوست یکی از شایع ترین انواع سرطان در امریکا شناخته شده است. سرطان پوست که رشد غیر طبیعی سلولهای پوستی است 3 نوع مختلف دارد : ملانوما، سرطان سلول بازال، سرطان سلول سنگفرشی. چنانچه سرطان پوست زود درمان نشود می تواند به دیگر قسمت های بدن مانند ریه ها و روده بزرگ هم گسترش پیدا کند. بنابراین دانستن اینکه چگونه می توان شانس ابتلا به سرطان پوست را در خود کاهش داد، امری بسیار حیاتی است.

شما باید هر ماه پوستتان را برای هر گونه نشانه ای از سرطان چک کنید.
از بالای سرتان شروع کنید و این کار را تا نوک پاهایتان ادامه دهید. باید به دنبال هرگونه تغییر در پوست خود مانند خالهای جدید یا حتی تغییر در خالهای موجود در بدنتان باشید. باید خالهایتان را بررسی کنید. به دنبال عدم تقارن باشید. یعنی یک خال که ممکن است قرینه نباشد و هر دو طرف آن یک شکل به نظر نرسد. یا خالی که لبه های تار یا دندانه دار داشته باشد. علاوه بر این ممکن است تغییر رنگ در خالتان را مشاهده کنید. سپس ارتفاع خال را بررسی کنید ممکن است ارتفاعش به دلیل وجود سطح زبر و خشن در آن باشد.

از پوست خود در برابر نور خورشید محافظت کنید.
هر زمان که خارج از منزل هستید حتما باید از لوسیون های ضد آفتاب استفاده کنید. باید از کرم های ضد آفتاب با فاکتور حفاظتی(SPF) حداقل 15، حتی در روزهای ابری استفاده کنید. باید کرم را حداقل 30 دقیقه قبل از اینکه از منزل خارج شوید روی پوستتان بمالید. آن را در محل هایی که ممکن است با نور خورشید در تماس باشد مانند پشت گردن و پشت گوشتان هم بمالید. زمانهایی که شنا می کنید یا عرق می کنید باید هر یک ساعت یکبار کرم ضد آفتاب خود را تجدید کنید. از کلاه های لبه دار پهن که باعث محافظت از صورت، گردن و گوشها در برابر آفتاب می شود استفاده نمایید. همچنین بهتر است زمانی که هوا خیلی گرم نیست از لباسهای آستین بلند و شلوارهای بلند استفاده کنید.

از کارهایی که شانس ابتلا به سرطان پوست را افزایش می دهد، دوری کنید.
در زمان اوج تابش نور خورشید از منزل خارج نشوید. به طور معمول این زمان از ساعت 10 صبح تا 4 بعدازظهر است. باید برنزه کردن پوستتان را متوقف کنید. این کار باعث صدمه زدن به آن می شود.

نکات و هشدارها
هر زمان که متوجه تغییرات پوستی از قبیل محل های زبر و خشن سنباده مانند، زخمی که التیام پیدا نمی کند، پوسته پوسته شدن، همچنین خالی که غیر طبیعی رشد می کند، یا خارش و خونریزی شدید، به پزشک مراجعه کنید.

منبع: phow.ir 

چه کسانی به سرطان پوست مبتلا می شوند؟

چگونه سرطان پوست را تشخیص دهیم ؟

کرم ضد آفتاب به تنهایی سد سرطان پوست نمی شود!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ