چطور با مدیتیشن وزن کم کنیم؟-قسمت دوم

مهرناز زاوه
بسیاری از افراد در طول عمرشان بارها و بارها با اشتهای کاذب مواجه می‌شوند. اما چطور می‌شود با اشتهای کاذب مقابله کرد؟

با یک ترفند رژیمی جلوی اشتهای کاذب خود را بگیرید
بسیاری از افراد در طول عمرشان بارها و بارها با اشتهای کاذب مواجه می‌شوند. اما چطور می‌شود با اشتهای کاذب مقابله کرد؟ در این مطلب با لیزا ایبرلی، متخصص طب پیشگیرانه و تغذیه صحبت کردیم و از او خواستیم ما را با نحوه جلوگیری از اشتهای کاذب آشنا کند.
لیزا ایبرلی از یک رویکرد روان‌شناختی برای درمان بیماران استفاده می‌کند. او معتقد است که کلید جلوگیری از اشتهای کاذب، غذا خوردن آگاهانه است. شاید ساده به نظر برسد، اما در عمل شما را با چالش‌های زیادی مواجه خواهد کرد. غذا خوردن آگاهانه به این مسئله اشاره دارد که به آنچه می‌خورید توجه بیشتری نشان دهید.
آنچه در مورد این متد اهمیت دارد این است که غذا خوردن آگاهانه نباید به شما احساس گناه بدهد یا طوری جلوه دهد که شما یک انتخاب ضعیف داشته‌اید. در واقع، ایبرلی شما را تشویق می‌کند آنچه را بخورید که دوست دارید بخورید. اما هدف از غذا خوردن آگاهانه این است که مراقب چیزهایی باشید که وارد بدن‌تان می‌کنید. همیشه این امکان وجود دارد که کورکورانه غذا بخوریم و در پایان روز اصلا ندانیم در هر وعده غذایی یا میان‌وعده چه خورده‌ایم.
شما می‌توانید از نکات زیر برای شروع یک برنامه غذایی آگاهانه استفاده کنید.
با یک خوراکی مورد علاقه شروع کنید. یکی از غذاهای مورد علاقه‌تان را انتخاب کنید یا غذایی که واقعا دوستش دارید و اغلب می‌خورید.
حسش کنید. ظاهر غذا را مشاهده کنید، بافت آن را لمس کرده و بویش را استشمام کنید. به ظاهر و عطر و بوی مواد غذایی و احساسی که از خوردن آنها دارید توجه بیشتری نشان دهید.
به جویدن غذایتان توجه کنید. وقتی لقمه‌ای را در دهان می‌گذارید، قبل از جویدن آن را در دهان‌تان احساس کنید. سعی کنید به طعم و مزه غذا بیشتر فکر کنید.
آهسته غذا بخورید و به آن فکر کنید. غذایتان را به آرامی بجوید و هر بار کمی مکث کنید. به محل قرارگیری مواد غذایی در دهان خود توجه کنید و طعم و بافت آن را در نظر بگیرید. طعم و بافت غذا را پس از جویدن نیز در دهان‌تان احساس کنید.
مکث کنید. قبل از اینکه غذا را فرو ببرید، ببینید آیا به این کار نیاز دارید یا خیر. این کار را آگاهانه انجام دهید تا انتقال مواد غذایی از مری به معده را احساس کنید. به تمام احساسات درگیر در امر خوردن توجه کنید.
شکرگزار باشید. لحظه‌ای را به شکرگزاری اختصاص دهید و قدردان غذایی باشید که می‌خورید. شکرگزاری بر روند کلی غذا خوردن شما اثر می‌گذارد و کمک می‌کند آگاهانه غذا بخورید. غذا خوردن آگاهانه یک تکنیک کاملا عملی است که شما را به غذا خوردن سالم تشویق می‌کند و عادات غذایی بدتان را از بین می‌برد. ایبرلی توصیه می‌کنید که از نکات زیر در وعده‌های غذایی روزانه خود استفاده کنید.
کارد و چنگال خود را حین جویدن پایین بگذارید. این کار کمک می‌کند که مقدار غذای مصرفی خود را کنترل کنید و آگاهانه‌تر غذا بخورید.
حداقل ۳۰ دقیقه برای یک وعده غذایی وقت بگذارید. کم کردن سرعت غذا خوردن کمک می‌کند که بدن با پردازش لپتین به شما احساس سیری بدهد.
وقتی غذا بخورید که واقعا گرسنه هستید، این کار از اشتهای کاذب جلوگیری می‌کند. اما به خودتان گرسنگی ندهید، چون ممکن است دچار وسواس غذایی شوید.
بر غذا خوردن‌تان تمرکز کنید. وقتی غذا می‌خورید، کار دیگری نکنید. آیا در حین غذا خوردن کار می‌کنید، تلویزیون می‌بینید و دائم در رفت و آمد هستید؟ بهتر است تجدیدنظر کنید. این رویه بر خلاف غذا خوردن آگاهانه است. سعی کنید برای غذا خوردن وقت بگذارید و بر تاثیر غذا بر جسم‌تان تمرکز کنید.
غذا خوردن راه مناسبی برای تسکین یافتن است. اما اشتهای کاذب و میل به غذا خوردن اغلب با تجربیات عاطفی ما مرتبط است. آیا هر صبح به این دلیل هوس دونات می‌کنید که از روی عادت در مسیر کارتان دونات می‌خرید؟ آیا در سینما هوس ذرت بو داده می‌کنید؟
هوس خوردن یک خوراکی خاص با چیزهایی غیر از مواد غذایی نیز برطرف می‌شود؛ برای این کار باید ببینید چه چیزی باعث تحریک میل شما به یک ماده غذایی می‌شود. اگر بدانید چرا هوس یک خوراکی خاص کرده‌اید یا چه احساسی از خوردنش دارید، بهتر می‌توانید از خوردن آن در آینده جلوگیری کنید. اگر فکر می‌کنید اشتهای شما یک اشتهای عصبی است و به استرس مرتبط است، سعی کنید برای کاهش استرس و اضطراب خود اقدامات لازم را انجام دهید یا سعی کنید از مواد غذایی کاهنده استرس استفاده کنید.
منبع: msn 

قسمت اول را اینجا بخوانید

نکاتی برای کاهش وزن موفق

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ