چرا دیگر نباید صبح‌ها رخت‌خواب‌تان را مرتب کنید؟

مهرناز زاوه
تحقیقات نشان می‌دهد تشک‌های قدیمی – یعنی تشک‌هایی که حدود ۱۰ سال یا بیشتر است از آنها استفاده می‌کنید – محیط مناسبی برای پرورش و رشد انواع باکتری‌ها از جمله باکتری استافیلوکوکوس، انتروکوکوس، نوروویروس و در موارد نادری MRSA است.

وقتی یک‌سومِ عمرتان را در خواب سپری می‌کنید، تشک شما هم به نوعی خانه شما تلقی می‌شود. تحقیقات نشان می‌دهد تشک‌های قدیمی – یعنی تشک‌هایی که حدود ۱۰ سال یا بیشتر است از آنها استفاده می‌کنید – محیط مناسبی برای پرورش و رشد انواع باکتری‌ها از جمله باکتری استافیلوکوکوس، انتروکوکوس، نوروویروس و در موارد نادری MRSA است. اگر فضای اتاق یا تشک‌تان تا حدودی مرطوب باشد، احتمال بروز کپک هم وجود خواهد داشت. (این مسئله زمانی خود را نشان می دهد که متوجه شوید تی‌شرتتان کثیف‌تر از آن است که فکر می‌کنید.)
چاره کار این است که صبح‌ها تخت و تشک‌تان را مرتب نکنید. باکتری و کپک عاشق جاهای تاریک و محیط گرم هستند بنابراین سعی کنید تشک خود را در طول روز در معرض هوای خشک قرار دهید تا این اتفاق نیافتد. (در واقع فقط کافی‌ست روکش تخت‌خواب و پتو‌ها را باز بگذارید.)
در اینجا به روش‌های دیگری اشاره می‌کنیم که طی آن ممکن است تشک‌تان شما را مریض کند و از طرفی به این مسئله می‌پردازیم که چطور می‌توانید یک‌بار برای همیشه تخت‌تان را تمیز کنید.
۱.تشک و تخت شما مملو از مواد شیمیایی پنهان است
پلی‌یورتن، فرم‌آلدهید و اسید بوریک تنها بخشی از مواد شیمیایی هستند که در همه تشک‌ها یافت می‌شوند. پلی‌یورتن ماده‌ای قابل احتراق است بنابراین برای آنکه امنیت درباره آن رعایت شود، بسیاری از تولیدکنندگان معمولا به تشک‌ها، مواد شیمیایی پیشگیرنده اشتعال می‌افزایند که به مرور سمومی را منتشر می‌کند که در بافت‌های جفت در زنان باردار قابل رؤیت است. سایر مواد شیمیایی که گاز منتشر می‌سازند می‌توانند باعث حساسیت و التهاب چشم، بینی و ریه‌هایتان شده و مسبب بروز آلرژی، سمیّت عضوی و برخی از انواع سرطان‌ها شود.
چه باید کرد؟ تشکی بخرید که از مواد آلی (یا گیاهی) تهیه شده باشد. به دنبال برند‌هایی باشید که در گواهی‌نامه آن درج شده که ۹۵ درصد از مواد به کار رفته در آن از جنس مواد آلی تأییدشده است و باقی مواد آن‌ها به هیچ وجه مواد شیمیایی اشتعال‌پذیر یا پلی‌یورتن نیست.
۲.تشک‌ها دارای فنرهای خمیده و ابرهای شل هستند
فرقی نمی‌کند که از تشک‌های فنردار سنتی استفاده کنید یا تشک‌های ابری. آنها به مرور میزان انعطاف‌پذیری خود را از دست می‌دهند و مناطق فرسوده‌شان شروع می‌کند به خم شدن و فرو رفتن. تشکی که ناصاف باشد نمی‌تواند بدن شما را به خوبی تحت پوشش قرار دهد و این قابلیت را خواهد داشت که مسبب دردهای مداوم کمر، گردن و مفاصل شده و چرخه خواب شما را به هم بزند.
چه باید کرد؟ سعی کنید دائما جای تشک خود را عوض کرده و آن را بچرخانید. این کار مانع از فرو رفتن بدن‌تان در جاهای گود و فرورفته تشک شده و کمک‌ می‌کند تا بتوانید ۸ ساعت مفید بخوابید. اگر دیدید که چرخاندن و عوض کردن جای تشک فشار وارده بر بدن‌تان را کاهش نداد، سعی کنید یک تشک آلی (یا گیاهی) بخرید. 
۳.ساس‌های تشک در آن تاخت و تاز می‌کنند
تشک شما می‌تواند پناهگاه صدها هزار ساس و ذرات ریز گرد و غبار باشد که هر شب در آن جمع می‌شوند – در واقع آنقدر زیاد هستند که به راحتی می‌توانید آنها را استنشاق کنید. تحقیقات نشان می‌دهد که به طور متوسط هر تشکی حاوی ۱۰۰ هزار تا ۲ میلیون ذرات غبار است و بعد از حدود یک دهه، وزن تشک شما به خاطر وجود آنها دو برابر خواهد شد. 
متأسفانه تشک‌ها تنها سطوح حساس به این ذرات غبار و ساس‌های تخت نیستند. تحقیقات نشان می‌دهد بیش از ۱۰ درصد از وزن یک بالشِ دو ساله ناشی از ذرات گرد و غبار و فضله ساس‌هاست.
چه باید کرد؟ یک محافظ تشک بخرید و تشک خود را حداقل هفته‌ای یک‌بار جارو بزنید.  
منبع: prevention 

هر چند وقت یک‌بار باید ملحفه‌های روی تخت را عوض کنیم؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ