راهنمای جامع مراقبت از پوست‌های حساس-قسمت اول

مهرناز زاوه
از کجا متوجه می‌شوید که پوست حساسی دارید؟ در واقع می‌توان گفت که هیچ تعریف پزشکی مشخصی برای این شرایط وجود ندارد، اما شاید بتوان از روی برخی علائم شایع، آن را شناسایی کرد.

از کجا متوجه می‌شوید که پوست حساسی دارید؟ در واقع می‌توان گفت که هیچ تعریف پزشکی مشخصی برای این شرایط وجود ندارد، اما شاید بتوان از روی برخی علائم شایع، آن را شناسایی کرد.
پوست شما از راه سوزن‌ سوزن شدن، سوزش، خارش، قرمزی و یا کهیر به برخی عوامل محرک خاص واکنش نشان می‌دهد. باید سعی کنید مراقب محصولاتی باشید که به منظور مرطوب کردن پوست یا شستن از آنها استفاده می‌کنید. به مرور زمان، یاد می‌گیرید که که روش‌های زیادی برای تسکین پوست و پیشگیری از التهاب آن وجود دارد. 
محافظت از پوست در برابر عوامل مختلف
اگر پوست حساسی دارید، برای مراقبت از آن باید به فکر گزینه‌هایی ورای محصولاتی باشید که برای آن استفاده می‌کنید. ممکن است پوست شما به خورشید، باد و آب و هوای گرم و سرد واکنش نشان دهد.
-می‌توانید با استفاده از کرم‌های ضدآفتابی که حاوی اکسید تیتانیوم یا اکسید روی هستند از پوست در برابر نور خورشید محافظت کنید. احتمال بروز التهاب ناشی از این محصولات نسبت به کرم‌های ضدآفتاب شیمیایی بسیار کمتر است. 
-وقتی هوا سرد یا بادی است صورتتان را با شال بپوشانید و وقتی احساس می‌کنید هوا خشک است در اتاقتان دستگاه رطوبت‌ساز را روشن کنید. 
-از دوش گرفتن و شستشوی پوستتان با آب داغ خودداری کنید و سعی کنید دوش گرفتنتان بیشتر از ۱۰ دقیقه طول نکشد. 
-لباس‌هایی بپوشید که از جنس مواد نرم مانند نخ طبیعی بوده و و تحریک‌آمیز نباشند.
بهترین، یعنی کمترین
سعی کنید رژیم مراقبت پوستی‌تان خیلی ساده باشد. باید هر روز پوستتان را تمیز کنید و از کرم‌های مرطوب‌کننده و ضدآفتاب استفاده کنید؛ اما می‌توانید بعضی کارهای دیگر مانند برنزه کردن، لایه‌برداری یا استفاده از سرم‌های چندکاره را با فواصل زمانی بیشتری انجام دهید. برای رفع مشکلات پوستی‌تان بهتر است تنها به یک یا دو محصول اکتفا کنید. در واقع توصیه می‌شود به دنبال محصولاتی باشید که کمتر از ۱۰ ترکیب داشته باشند و مواد معطر افزودنی، مواد رنگی و تا حد امکان مواد نگهدارنده ندارند. 
سعی کنید محصولاتتان را با آگاهی انتخاب کنید
-وقتی محلول‌های پاک‌کننده را انتخاب می‌کنید، سعی کنید از نوع پاک‌ساز ترکیبی آن استفاده کنید؛ زیرا میزان تحریک‌‌آمیزی آنها برای پوست‌های حساس کمتر از صابون است. در کل از محصولات پاک‌کننده آنتی‌باکتریال و یا پاک‌کننده‌های ضدبو و لایه‌بردارهای زمخت استفاده نکنید.
-به دنبال آن دسته از مواد آرایشی باشید که آب، ترکیب اصلی تشکیل‌دهنده آنهاست و مواد حساسیت‌زای کمتری داشته باشند. یک کرم‌پودرِ معدنی رقیق اغلب گزینه خوبی است.
-برای محصولات خانگی، ترجیحا از مواد ضدعفونی‌کننده و نرم‌کننده‌های پارچه‌ای استفاده کنید که رویشان برچسب «فاقد مواد افزودنی» یا «پاک‌ساز» خورده باشد. برای کار با آنها از دستکش‌های محافظتی استفاده کنید و همیشه بعد از کار با محصولات پاک‌‌کننده، دستانتان را بشویید. 
وقتی از محصولات ضدسالخوردگی یا آکنه استفاده می‌کنید حواستان باشد. بسیاری از این محصولات حاوی ترکیباتی هستند که ممکن است برای پوست خیلی زمخت یا سخت باشند؛ مانند بنزویل پروکسید، اسید سالیسیلیک و رتینول‌ها یا اسید آلفاهیدروکسی. 
اول آن را امتحان کنید
با اینکه موارد مشخصی وجود دارد که باید از آنها اجتناب کنید، شاید همیشه متوجه نشوید که چه چیزی باعث واکنش پوستتان خواهد شد. حتی ممکن است سایر افرادی که پوست حساسی دارند، محصول خاصی را به شما پیشنهاد کنند که برای خودشان عالی است اما برای پوست شما جواب نمی‌دهد. وقتی از محصول جدیدی استفاده می‌کنید، سعی کنید برای اولین بار مقدار کمی از آن را در قسمت داخلی بازو یا پشت گوشتان بمالید تا ببینید آیا پوست حساس‌تان، تحمل آن را دارد یا نه. به یاد داشته باشید که هرگز بیش از یک محصول را در یک زمان استفاده نکنید. 
به پزشک متخصص مراجعه کنید
اگر با پوستتان مشکل دارید و نمی‌توانید محصول مناسبی برای آن بیابید که باعث تحریک و التهاب آن نشود، حتما به یک متخصص پوست مراجعه کنید. با اینکه هیچ تست یا آزمایش خاصی برای شناسایی پوست‌های حساس وجود ندارد، متخصص پوست می‌تواند به شما این اطمینان خاطر را بدهد که به بیماری‌های پوستی مانند روزاسه، اگزما یا انواع آلرژی مبتلا نیستید. از طرفی او به شما کمک می‌کند تا بتوانید حساسیت پوستی خود را کنترل کنید. متخصص پوست می‌تواند به شما یاد بدهد که به منظور پیشگیری از عوامل محرک، برچسب روی محصولات را بخوانید و آنهایی را انتخاب کنید که متناسب با پوستتان هستند. و اگر از علائمی رنج می‌برید که به خاطر حساسیت پوستی رخ داده است، این استراتژی‌ها باعث تسکین سوزن‌سوزن شدن پوست، خارش، سوزش و قرمزی آن خواهد شد.
منبع: lifescript 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

کدام ماسک صورت مناسب پوست شماست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ