راهنمای جامع مراقبت از پوست‌های حساس-قسمت دوم

مهرناز زاوه
اگرچه بوی محصولات رخت‌شویی می‌تواند باعث ایجاد طراوت و نشاط باشد، اما مواد شیمیایی موجود در محصولات ضدعفونی‌کننده می‌تواند به تشدید حساسیت پوستی منتهی شود.

چطور می‌توان میزان حساسیت پوستی را کاهش داد یا آن را از بین برد؟
موارد خاصی وجود دارد که با رعایت آنها می‌توانید تا حد زیادی حساسیت پوستتان را در کنترل داشته باشید.
-از محصولات رخت‌شویی معطر استفاده نکنید
اگرچه بوی محصولات رخت‌شویی می‌تواند باعث ایجاد طراوت و نشاط باشد، اما مواد شیمیایی موجود در محصولات ضدعفونی‌کننده می‌تواند به تشدید حساسیت پوستی منتهی شود. بنابراین به دنبال محصولات ضدعفونی‌کننده یا کاغذهای خشک‌کنی باشید که مواد رنگی و معطر نداشته باشند. این نوع محصولات اغلب برای محیط هم بهتر هستند. از دیگر مواردی که باید رعایت کرد زمانی است که لباس‌ تازه‌ای می‌خرید؛ اگر پوست حساسی دارید، همیشه پیش از پوشیدن لباس نو، آن را بشویید. لباس‌های نو حاوی فرم‌آلدهید و یا سایر مواد شیمیایی هستند. فیبرهای طبیعی مانند پشم‌های صد درصد طبیعی هم می‌توانند باعث تحریک پوست‌های حساس شوند.
-عطر، کف حمام یا لوسیون‌های معطر را کنار بگذارید
هر وقت به شک افتادید، ترکیبات نوشته شده روی مواد پاک‌کننده و صابون‌ها را بخوانید. از عطرهایی که حالت اسپری دارند و همچنین افشانه‌های بدن پرهیز کنید و به جای آن از روغن‌های طبیعی استفاده کنید. 
-تماس طولانی با آب نداشته باشید
به نظر می‌رسد مرطوب نگه داشتن پوست حرکتی عالی و مؤثر است، اما زیاد ماندن زیر دوش حمام یا یک جلسه شنای طولانی می‌تواند منجر به تشدید حساسیت پوستی‌تان شود. سعی کنید مدت زمان حمام‌تان را کوتاه کنید و از آب متعادل و ولرم استفاده کنید – دمای بالا و تغییرات ناگهانی دمایی می‌تواند باعث بدتر شدن یا تحریک اگزمای پوستی شود. 
-استرس‌تان را کاهش دهید
وقتی افراد تحت فشار و استرس زیاد باشند، اغلب میزان بروز اگزما و روزاسه در آنها افزایش می‌یابد. انجام روش‌های مراقبه در قالب تمرین‌های روزانه یا یوگا و پیاده‌روی برای رفع استرس بسیار مفید است. وقتی میزان فعالیت فیزیکی‌تان را افزایش می‌دهید فقط حواستان به تعرق زیاد باشد؛ چرا که باعث تحریک پوستتان خواهد شد. 
اگر پوست‌های حساس دارید، برای پوشیدن لباس به این نکات توجه کنید:
۱-از پوشیدن لباس‌های پشمی یا نایلونی خودداری کنید
این پارچه‌ها دارای فیبرهای زمختی هستند که به پوستتان مالیده شده و باعث می‌شوند پوست احساس سوزن‌سوزن داشته باشد. در سایر مواقع، این احتمال وجود دارد که افراد نسبت به این پارچه‌ها مانند پشم آلرژی داشته باشند و همین مسئله به خارش و بروز کهیر بیانجامد.
۲-از پارچه‌هایی رسوخ‌پذیر استفاده کنید
سعی کنید لباس‌هایی انتخاب کنید که رطوبت را از پوست جذب کرده و آن را پخش می‌کنند. این عمل خصوصا زمانی اهمیت بیشتری پیدا می‌کند که چند لباس روی هم می‌پوشید. اگر عرق کنید و لباس‌‌تان هیچ درزی برای خروج آن نداشته باشد، رطوبت همان‌جا می‌ماند. رطوبت زیاد به طور طبیعی باعث ایجاد باکتری روی پوست و رشد آنها می‌شود؛ که همین مسئله به بروز کهیرهای پوستی می‌انجامد. بافتِ ابریشم، پارچه‌های نخی غیرکتان و پارچه‌های نخی آلی ازجمله پارچه‌های نرمی هستند که می‌توانید امتحان کنید.
۳-به دنبال لباس‌های بدون برچسب باشید
به دنبال لباس‌هایی باشید که اطلاعات پارچه و اندازه آن در قسمت داخلی‌ خود لباس درج شده باشد؛ به جای آنکه یک برچسب آزاردهنده و اضافی برای این اطلاعات داشته باشد. این نوع لباس‌های بدون برچسب را می‌توان اغلب در قالب لباس‌های زیر یا تی‌شرت‌ها و یا برخی شلوارک‌ها یافت. پوشیدن لباس‌هایی از این دست بدون برچسب باعث کاهش اصطکاک شده و همین به کاهش التهاب پوستی می‌انجامد.
۴-از کش‌ استفاده نکنید
اگر پوست حساسی دارید، نباید از کش‌های مخصوص بازو، زانو و کمر استفاده کنید. چسبیدن چنین بافت‌‌هایی به بدن تأثیر بدی بر پوست دارد. در واقع هر کسی ممکن است احساس ناخوشیاندی نسبت به آنها داشته باشد اما اگر پوستتان نازک و آسیب‌پذیر است، استفاده از این بندها و کش‌ها می‌تواند آن را بدتر کند.
۵-اول بشویید، بعد بپوشید
شاید پوشیدن پولیوری که تازه خریده‌اید بلافاصله بعد از خرید آن خیلی وسوسه‌انگیز باشد، اما بهتر است این کار را نکنید. همانطور که پیش‌تر گفتیم، بهتر است همیشه قبل از پوشیدن لباس‌ها برای اولین بار آنها را بشویید. این کار باعث از بین رفتن مواد رنگی و سایر مواد شیمیایی به کار رفته حین فرآیند تولید می‌شود. 
منبع: lifescript 

قسمت اول را اینجا بخوانید

به این دلایل نباید هر روز از تونر صورت استفاده کنید

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ