ناقل بودن تالاسمی عاملی برای ممنوعیت ازدواج نیست

a.mahammadi
پزشک مشاور ژنتیک با بیان اینکه ناقلیت تالاسمی عاملی برای ممنوعیت ازدواج نیست، گفت: بدشکلی‌های ظاهری در صورت، اندام‌ها، بزرگی کبد و طحال از نشانه‌های ابتلا به تالاسمی ماژور یا کشنده است.

به گزارش سلامت نیوز به نقل از فارس، سیدحسینعلی صابری در ارتباط با موضوع تالاسمی اظهارداشت: تشخیص‌های انجام شده قبل از تولد به صورت 100 درصد و تضمینی مانع از تولد کودک ناهنجار می‌شود.
پزشک مشاور ژنتیک با اشاره به اینکه بیمار‌ی تالاسمی ماژور حاصل ژن‌های ناقل و معیوبی است که بیشتر در اثر ازدواج‌های فامیلی صورت می‌گیرد عنوان کرد: همچنین این بیماری در بعضی از نقاط مثل شمال کشور، استان‌های گیلان و مازندران و جنوب مثل هرمزگان و بوشهر شیوع بالاتری دارد و این مناطق بر روی خط تالاسمی قرار دارند.
صابری افزود: در این مناطق حتی در ازدواج‌های غیرفامیلی به دلیل اینکه ناقلیت ژن معیوب تالاسمی در بین مردم شیوع فراوانی دارد احتمال بروز این بیماری نیز نسبت به دیگر مناطق کشور بیشتر است و در نتیجه به طور اتوماتیک دانشگاه‌های علوم پزشکی و مراکز بهداشت این افراد را مورد ارزیابی قرار می‌دهند.
وی ضمن بیان اینکه تالاسمی ماژور یا کشنده با کم‌خونی بروز می‌کند، افزود: از علائم دیگر بدشکلی‌های ظاهری در سروصورت و اندام‌ها، بزرگی کبد و طحال است که به مرور زمان می‌توان باعث جراحی و برداشتن طحال شده و حتی از شش ماهگی به بعد نیاز به خون داشته باشند.
پزشک مشاور ژنتیک با بیان اینکه غربالگری قبل از ازدواج برای جلوگیری از شیوع این بیماری خطرناک ضروری است، توضیح داد: چنانچه خانم یا آقا به کم‌خونی مبتلا باشند باید قبل از ازدواج مورد بررسی و معالجه قرار بگیرد.
صابری، تأکید کرد: خوشبختانه ایران به عنوان یکی از موفق‌ترین کشور‌ها در دنیا در رابطه با تالاسمی و غربالگری آن قبل از ازدواج شناخته شده است و بر این اساس باید متذکر شد امروزه ناقلیت این بیماری عاملی برای ممنوعیت ازدواج نیست.
وی با اشاره به اینکه سازمان بهزیستی کشور بخش عمده‌ای از این هزینه را پرداخت می‌کند، در پایان افزود: افرادی که ناقل این بیماری هستند در سراسر کشور می‌توانند به مراکز تحت نظر این سازمان مراجعه کرده و از خدمات آن استفاده کنند و باید تأکید کرد پیشگیری از تالاسمی ماژور در این افراد قطعی است.

منبع: سلامت نیوز

موثرترین راه پیشگیری از تالاسمی

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ