زیره پلو با گوشت، یک سحری دلپذیر برای ماه روزه!

jalalvand
شاید یکی از دلایلی که ساکنان کرمان کمتر دچار مشکلات گوارشی می‌شوند استفاده از زیره در انواع غذاهای خوش‌طعم کرمانی باشد.

زیره معروف‌ترین سوغات معطر کرمان و یکی از مفیدترین افزودنی‌های غذاست که با خواص بسیار خود در تنظیم هورمونی بدن و همچنین قوی‌تر کردن معده و دستگاه گوارشی بسیار کاراست. همچنین زیره به عنوان ماده‌ای شیرافزا برای زنانی که فرزند شیرخوار دارند بسیار مفید است.

کرمانی‌ها به روش‌های مختلف زیره را در خورشت و پلو و… استفاده می‌کنند. زیره‌پلو یکی از غذاهای خوش طعم و عطر کرمانی است که به دلیل داشتن انرژی فراوان برای روزهایی که به انرژی زیادی احتیاج دارید یا وعده سحری بسیار مفید است. برای تهیه زیره پلوی کرمانی به این مواد نیاز دارید:

برنج: 3 پیمانه

گوشت چرخ‌کرده: 300 گرم

پیاز متوسط: یک عدد

زیره سیاه: 2 قاشق غذاخوری سر پر

کشمش پلویی: یک پیمانه

کره: 50 گرم

روغن، زعفران، نمک، فلفل و زردچوبه: به میزان لازم

برنج را چند ساعتی با نمک خیس کرده و بعد در آب جوش می‌ریزیم و آبکش می‌کنیم، ته قابلمه را روغن ریخته و نان یا سیب‌زمینی یا تخمه آفتابگردان و کنجد را به عنوان ته‌دیگ در قابلمه قرار می‌دهیم.

زیره را چند دقیقه خیس می‌کنیم تا آشغال‌های آن جدا شود، بعد آب آن را خالی می‌کنیم و زیره را روی یک پارچه پهن می‌کنیم تا حتما خشک شود. اگر زیره را خیس لای برنج بریزیم گلوله می‌شود.

زیره خوب را وقتی مابین دو انگشت ماساژ می‌دهیم عطر آن در می‌آید، اگر زیره‌ای که خریدید خیلی عطر خوبی داشته باشد حتما به آن اسانس اضافه شده است و طبیعی نیست.

مقداری از زیره را روی برنج می‌ریزیم و با برنج مخلوط می‌کنیم و باز برنج ریخته و زیره می‌ریزیم که کاملا با هم مخلوط شود و برنج را می‌گذاریم دم بکشد.

برای تهیه کوفته ریزه، پیاز را رنده کرده با نمک و فلفل به گوشت اضافه می‌کنیم و از گوشت چرخ کرده کوفته‌های ریز درمی‌آوریم و در ماهیتابه می‌ریزیم و سرخ می‌کنیم.

کشمش را کمی خیس کرده و بعد با کره تفت می‌دهیم و بعد از کشیدن پلو و گذاشتن کوفته ریزه‌ها روی آن، برای تزئین غذا همراه با پیاز داغ استفاده می‌کنیم. کرمانی‌ها زیره‌پلو را همراه با سبزی خوردن نوش جان می‌کنند.

منبع: چاردیواری

لینک مرتبط: بهترین نوشیدنی برای ماه روزه +طرز تهیه ساده

بهترین و سالمترین خوراکی ها برای سحری کدام اند؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ