افزایش ۴۰ درصدی خطر ابتلا به ام اس در افراد چاق

مهرناز زاوه
با توجه به تلاش‌های گروهی تیمی از محققان در کانادا و بریتانیا، مشخص شده که احتمالا بین اضافه‌وزن بحرانی و مضرّ و ام‌اس ارتباط نزدیکی وجود دارد.

بیش از ۲.۳ میلیون نفر از افراد در سرتاسر دنیا با ام‌اس زندگی می‌کنند؛ بیماری‌ای فلج‌کننده و پیشرونده که اغلب به از کار افتادن شدید اعضای بدن و مرگ زودهنگام منتهی می‌شود. با توجه به تلاش‌های گروهی تیمی از محققان در کانادا و بریتانیا، مشخص شده که احتمالا بین اضافه‌وزن بحرانی و مضر و ام‌اس ارتباط نزدیکی وجود دارد. 
این یافته‌ها پیامدهای مهمی در حوزه سلامت به همراه دارد و این به خاطر شیوع بالای چاقی در بسیاری از کشورها است. برای مثال گفته می‌شود که حدود ۱۷ درصد از جوانان و ۳۵ درصد از افراد بزرگسالی که در ایالات متحده زندگی می‌کنند دچار چاقی هستند. بنابراین تشخیص بالا رفتن میزان شاخص حجم بدن (BMI) در قالب «عامل آسیب‌پذیری» برای بیماران ام‌اِسی نقش مهم و عمده‌ای دارد. 
بر اساس آمار انجمن ملّی ام‌اس، زنان دو تا سه برابر بیشتر از مردان به ام‌اس مبتلا می‌شوند، بااین حال متخصصان هنوز دلیل آن را نمی‌دانند. در واقع از آنجایی که پژوهش‌ها در این زمینه از سال ۱۹۷۵ آغاز شد، آنها هنوز قادر نیستند تا علت ریشه‌ای این بیماری را شناسایی کنند اما حدس و گمان بر این است که این بیماری از تأثیرات محیطی مانند کمبود ویتامین D و مصرف سیگار و اخیرا هم اضافه‌وزن بحرانی و مضر و چاقی سرچشمه می‌گیرد. این بیماری هم مزمن بوده و هم غیرقابل‌پیش‌بینی است و علائم آن دامنه گسترده‌ای دارد مانند تیرگی قدرت بینایی، برهم خوردن تعادل، هماهنگی ضعیف بین اعضای بدن، بریده‌بریده حرف زدن، کرختی در بدن، خستگی مفرط، مشکلات حافظه و تمرکز، فلج و کوری.
از آنجایی که اغلب افراد جوان و میان‌سال ۲۰ تا ۵۰ ساله دچار ام‌اس می‌شوند، محققان این تحقیق بر این باورند که با این همه دلیل محکم دیگری برای پیشگیری از چاقی در اختیار داریم چرا که نتایج تحقیقات نشان می‌دهد چاقی در سنین پائین می‌تواند به شکل تصادفی باعث افزایش خطر ام‌اس شود.
منبع: thehealthsite

تاثیر مصرف غذاهای پر نمک بر بروز ام اس

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ