بایدها و نبایدها برای بیماران مبتلا به پسوریازیس-قسمت اول

مهرناز زاوه
پسوریازیس می‌تواند به اشکال گوناگون بر سلامت جسمی و روحی شما اثر بگذارد. خبر خوب این است که شما می‌توانید حین ابتلا به این عارضه یک زندگی سالم و فعال داشته باشید و بیماری‌تان را مدیریت کنید.

اگر شما هم یکی از میلیون‌ها فرد مبتلا به پسوریازیس هستید، حتما می‌دانید که قرمزی و التهاب پوست می‌تواند در هر زمانی شیوع پیدا کند. شما می‌توانید از برخی از عوامل محرک مانند استرس و سرماخوردگی جلوگیری کنید، اما نمی‌توانید کار زیادی برای جلوگیری از خشکی و آسیب‌دیدگی پوستتان انجام دهید.
پسوریازیس می‌تواند به اشکال گوناگون بر سلامت جسمی و روحی شما اثر بگذارد. خبر خوب این است که شما می‌توانید حین ابتلا به این عارضه یک زندگی سالم و فعال داشته باشید و بیماری‌تان را مدیریت کنید. برای این کار، می‌بایست یک زندگی سالم داشته باشید.
مدیریت و کنترل پسوریازیس مستلزم همکاری نزدیک با پزشک، مصرف داروهای تجویزی و پای‌بندی به معاینات پزشکی است. برای آنکه بیماری تشدید نشود، باید از انجام چند کار خودداری کنید. در این مطلب، بایدها و نبایدهای بهداشتی ارائه شده است که می‌توانید به کمک آنها از پوست‌تان در برابر بیماری پسوریازیس محافظت کنید.
۱. پوست‌تان را در معرض آسیب‌دیدگی قرار ندهید
وقتی پسوریازیس دارید، حتی یک آسیب‌دیدگی جزئی نیز می‌تواند منجر به تشکیل پلاک‌های پسوریازیس در محل آسیب‌دیدگی شود. این واکنش پدیده کوبنر نام دارد. بیش از ۱۰۰ سال پیش، دکتر هاینریش کوبنر، متخصص پوست آلمانی، دریافت که هر گونه آسیب‌دیدگی زیر سطح پوست می‌تواند به تشکیل پلاک بیانجامد.
آسیب‌های پوستی شایعی که می‌توانند منجر به پدیده کوبنر شوند عبارتند از گزش حشرات، خراشیده شدن پوست، لمس کردن پیچک سمی و سوختگی. تشکیل پلاک‌های پوستی در بیش از ۵۰ درصد از بیماران مبتلا به پسوریازیس رخ می‌دهد. رفع علائم معمولا از چند روز تا چند هفته طول می‌کشد.
۲. پوست‌تان را با شدت و فشار نشویید 
بسیاری از پزشکان به بیماران مبتلا به پسوریازیس توصیه می‌کنند هر روز حمام کنند تا پوست‌شان تمیز نگه داشته شود و دچار عفونت نشود. اما نحوه پاکسازی پوست از اهمیت زیادی برخوردار است. برای حمام کردن از آب داغ استفاده نکنید. آب گرم می‌تواند پوست شما را شکننده کنند و به تدریج باعث خشکی آن شود. بنابراین به جای استفاده از آب داغ، از آب ولرم یا سرد استفاده کنید. برای شستن پوست‌تان نیز از یک شوینده ملایم، مرطوب‌کننده یا صابون بدون عطر استفاده کنید. پس از اتمام حمام یا دوش، پوست خود را به آرامی با یک حوله تمیز خشک کنید و ترجیحا اصلا آن را خشک نکنید و بگذارید خودش خشک شود.
۳. خشکی پوست‌تان را نادیده نگیرید
خشکی پوست می‌تواند منجر به خارش و سوزش شود و علائم پسوریازیس را تشدید کند. به همین دلیل، توصیه می‌شود پس از حمام از یک مرطوب‌کننده غنی استفاده کنید. از پزشکتان بخواهید یک کرم یا پماد مناسب به شما معرفی کند. از استعمال محصولات بدون نسخه که با برچسب طبیعی به فروش می‌رسند، اکیدا خودداری کنید.
برای افزایش اثر کرم‌های مرطوب‌کننده، بهتر است یک پوشش پلاستیکی روی محل آسیب‌دیده بگذارید یا آن را با یک پانسمان ضد آب ببندید. سعی کنید شب‌ها قبل از خواب پماد بزنید. اگر می‌خواهید یک کرم یا پماد جدید را امتحان کنید، بهتر است با پزشکتان مشورت کنید.
۴. نگذارید آفتاب‌سوخته شوید
احتمالا می‌دانید که نور خورشید محرک پسوریازیس است. قرار گرفتن در معرض نور خورشید، سیستم ایمنی بدن را تضعیف کرده و با افزایش روند تولید ویتامین D باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. نور خورشید در شرایط حاد می‌تواند منجر به به آفتاب‌سوختگی شود و بیماری‌تان را بدتر کند. از پزشکتان بپرسید که چه مقدار آفتاب برای پوست‌ شما بی‌ضرر است.
۵. پلاک‌های پوستی‌تان را نخارانید
خارش دادن پلاک‌های پوستی خیلی وسوسه‌انگیز است؛ اما این کار باعث تشدید علائم پسوریازیس می‌شود. خاراندن شدید می‌تواند باعث ایجاد ضایعات پوستی بیشتر و تحریک پدیده کوبنر شود. شما می‌توانید با خنک نگه داشتن محیط خانه و دفتر کار و با پوشیدن لباس‌های سبک و نخی از تشدید علائم پسوریازیس، از جمله خارش، جلوگیری کنید. اگر شدت خارش غیرقابل تحمل است، از کیسه یخ استفاده کنید.
منبع: prevention 

وقتی پسوریازیس به ناخن‌هایتان سرایت می‌کند…

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ