عادات‌ آشپزخانه‌ای برای پیشگیری از مسمومیت غذایی در تابستان

مهرناز زاوه
سطل‌ آشغال به مانند منشأ باکتری‌ها در خانه است. سعی کنید دو بار در روز آن را خالی کنید.

تعطیلات تابستانی دوره‌ای از سال است که مدام مجبورید ذهن‌تان را واکاوی کنید تا بتوانید انواع غذاهای خوشمزه را برای بچه‌ها درست کنید، چرا که آنها مدت زمان بیشتری را در خانه سپری می‌کنند. از بستنی‌های خوشمزه گرفته تا کیک‌های نرم اسفنجی، ژله، همه و همه را می‌توانید در خانه درست کنید تا با این کار به نوعی از خطر مسمومیت غذایی پیشگیری کرده باشید؛ خطری که در غذاهای بیرون از خانه به وفور وجود دارد. برای پیشگیری از مسمومیت غذایی این نکات را رعایت کنید:
۱.دو بار در روز سطل آشغالتان را خالی کنید
سطل‌ آشغال به مانند منشأ باکتری‌ها در خانه است. سعی کنید دو بار در روز آن را خالی کنید. فراموش نکنید که مواد زائد و دورریختنی آشپزخانه که آنها را دور می‌ریزید غذای سوسک‌ها هستند و هرچه تعداد آنها بیشتر باشد، میکروب‌های بیشتر و به دنبال آن بیماری بیشتری به همراه خواهد داشت. 
۲.آشپزخانه را همیشه تمیز و ضدعفونی کنید
یکی از جاهایی که مواد غذایی اغلب در آن جمع می‌شود سینک ظرفشوئی و لوله J شکل زیر آن است. حتی زمانی که سینک ظرفشوئی از بیرون بسیار تمیز به نظر می‌رسد، ممکن است مواد غذایی زیادی داخل آن گیر کرده باشد. بنابراین به خاطر داشته باشید که لوله‌های خروجی سینک ظرفشوئی معدن تجمع حشراتی مانند سوسک هستند.
۳.غذاها را در دمای پائین نگهداری کنید
غذاهایی که در یخچال نگهداری می‌شود در مقایسه با غذاهای که در دمای اتاق نگهداری می‌شود به مراتب کمتر دستخوش آلودگی هستند. دماهای پائین باعث کند شدن رشد باکتری‌های مضر می‌شود. بنابراین همیشه سعی کنید دمای یخچال را در حدود ۴ درجه یا کمتر نگه دارید. 
۴. مواد فاسد شدنی را در بسته‌بند‌ی‌های بدون هوا قرار دهید
این مواد غذایی را در محفظه‌های خالی از هوا و از جنس فلز، شیشه یا پلاستیک قرار دهید تا باکتری و بوی کمتری بگیرد. به این ترتیب، حشرات، سوسک‌ها و سایر جانوران نمی‌توانند غذای شما را آلوده کنند. اگر رطوبت آشپزخانه شما بیش از ۶۰٪ باشد، از رشد باکتری در غذای شما جلوگیری می‌کند.
۵. از دست سوسک‌های آشپزخانه خلاص شوید
سوسک‌ها در فاضلاب تمام خانه‌ها هستند. به جای اینکه از روش‌های قدیمی برای کشتن سوسک استفاده کنید، خانه و به خصوص آشپزخانه خود را هر چند وقت یک بار سم‌پاشی کنید. این بهترین روش برای از بین بردن سوسک‌هاست.
منبع: medicinenet

روش‌هایی برای کاهش پس‌ماندهای غذا در آشپزخانه

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ