نشانه‌های سرطان تیروئید که نباید نادیده بگیرید

مهرناز زاوه
بیماران معمولا می‌توانند به جای شروع درمان از ترفندهای خاصی برای کنترل سرطان‌شان استفاده کنند و از تشدید آن جلوگیری به عمل آورند.

اگر علائم زیر را دارید، ممکن است سرطان تیروئید گرفته باشید. پزشکان معمولا سرطان تیروئید را حین اولتراسوند، سی‌تی اسکن یا ام‌آرآی تشخیص می‌دهند. بیماران معمولا می‌توانند به جای شروع درمان از ترفندهای خاصی برای کنترل سرطان‌شان استفاده کنند و از تشدید آن جلوگیری به عمل آورند. اگر هر یک از علائم زیر را در خود می‌بینید، از دکترتان بپرسید که باید چه کنید.
۱. وجود غده در گردن
آقایان اغلب حین اصلاح متوجه این توده‌ها می‌شوند در حالی‌که خانم‌ها هنگام آرایش کردن متوجه‌اش می‌شوند. حدود ۹۰ درصد از غده‌های تیروئید خوش‌خیم هستند، اما اگر یک گره بزرگ در جلوی گردن خود در زیر سیب آدم دارید، ممکن است به عمل جراحی نیاز داشته باشید.
۲. گرفتگی صدا
عصب‌های حنجره، ماهیچه‌هایی را که وظیفه باز و بستن تارهای صوتی را بر عهده دارند، کنترل می‌کنند. این عصب‌ها درست پشت تیروئید قرار دارند. در موارد نادر، غده‌ها، به ویژه اگر سرطانی باشند، تا سایر نقاط در اطراف تیروئید گسترش می‌یابند و تارهای صوتی را مختل می‌سازند. از این رو، بسیاری از بیمارانی که سرطان تیروئید دارند، فکر می‌کنند صدای‌شان گرفته یا خشن شده است.
۳. سرفه‌های مزمن
درصد کمی از افراد مبتلا به سرطان تیروئید، دچار سرفه‌های مرموزی می‌شوند که با هیچ یک از علائم دیگر هم‌خوانی ندارد. سرفه ناشی از سرطان تیروئید عفونی نیست. از این رو، بیماران اغلب از این تعجب می‌کنند که چرا دائم سرفه می‌کنند.
۴. مشکل در بلعیدن
غده‌ها بعضا آنقدر بزرگ می‌شوند که ممکن است عمل بلعیدن یا نفس کشیدن را برای بیمار دشوار سازند. این وضعیت نشان می‌دهد که سرطان بیمار تهاجمی و بسیار بدخیم است. این وضعیت علی‌رغم اینکه نادر است، بسیار نگران‌کننده است. در این شرایط، همه چیز حاکی از آن است که وضعیت بدتر شده و سرطان به رشد خود ادامه می‌دهد.
منبع: healthywomen 

آیا کم‌کاری یا پرکاری تیروئید می‌تواند عامل بروز سرطان باشد؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ