هرآنچه باید درباره آنفولانزای معده کودکتان بدانید-قسمت اول

مهرناز زاوه
اگر ویروس معده همراه با شکم‌درد باشد، شاید تشخیص آن پیش از آنکه کودک دچار اسهال شود، کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر استفراغ باعث تسکین درد او شود، می‌توان گفت که علت بیماری تنها یک ویروس است.

آنفولانزای معده چیست؟ پروفسور باربارا فرانکوسکی درباره این بیماری می‌گوید: «آنفولانزای معده نام بی‌مسمایی است. در واقع نمی‌توان گفت که آنفولانزایی است که وقتی واکسن آنفولانزا می‌زنید دیگر از شر آن راحت می‌شوید.» او ترجیح می‌دهد به منظور تشریح دسته‌ای از ویروس‌ها که می‌توانند باعث برهم خوردن وضعیت معده‌تان شده، حالت تهوع در شما ایجاد کنند و منجر به استفراغ و اسهال شوند، از اصطلاح «ویروس معده» استفاده کند.
دو عامل مخرب در این بیماری یکی روتاویروس است که در ماه‌های زمستان شایع‌تر بوده و دیگری آدِنوویروس و اِکوویروس که هردویشان عاشق آب و هوای بهاری و تابستانی هستند. در واقع یکی از دلایلی که اغلب بچه‌ها دچار ویروس معده می‌شوند بیشتر به خاطر آن است که ویروس‌های زیادی می‌توانند مسبب بروز آن باشند. خوشبختانه ویروس معده، بیماریِ جدی و خطرناکی نیست و بعد از چند روز مراقبت به خودی خود خوب می‌شود.
در اینجا به نکات مهمی در ارتباط با این بیماری اشاره می‌کنیم. 
از کجا تشخیص بدهم که این آنفولانزای معده است یا مسمومیت غذایی؟
ویروس معده می‌تواند علائم مختلفی داشته باشد. برخی از بچه‌ها تنها دچار معده‌درد و کاهش اشتها می‌شوند، برخی از آنها دچار اسهال و استفراغ می‌شوند و بعضی‌ هم به هر دو وضعیت دچار می‌شوند. ممکن است بچه دچار تب شده و حتی علائم بیماری در او بیشتر شود و شدت بیماری افزایش یابد و یا آنکه فقط دچار استفراغ شود.
در شرایطی که مسمومیت غذایی هم برخی از این علائم را دارد، اما نکته مهم درباره آن این است که سریع بروز کرده و زود هم خوب می‌شود. در حالی‌که ویروس‌های معده اغلب سه تا پنج روز در بدن می‌مانند و مشکل‌ساز هستند.
آیا ممکن است این ویروس وضعیت بدتری پیدا کند؟
یکی از بیماری‌هایی که ممکن است نادیده گرفته شود، آماسِ آپاندیس است که با دردِ شدید معده و استفراغ همراه است. در اینجا به راهکارهایی برای شناسایی این بیماری اشاره می‌کنیم. بچه‌هایی که دچار آماسِ آپاندیس می‌شوند اغلب این علائم را دارند:
-درد در ناحیه شکمی که به پهلوها انتقال می‌یابد
-تب
-عدم تمایل به غذا خوردن
-تشدید درد به قدری که کودک قادر به راه رفتن، پریدن و یا حرکت کردن نیست
اگر ویروس معده همراه با شکم‌درد باشد، شاید تشخیص آن پیش از آنکه کودک دچار اسهال شود، کمی دشوار به نظر برسد، اما اگر استفراغ باعث تسکین درد او شود، می‌توان گفت که علت بیماری تنها یک ویروس است.
چه وقت باید به پزشک مراجعه کنید؟
اگر کودکتان زیر یک سال سن داشته باشد، در صورت وقوع هر نوع بیماری‌ یا مشکلی که بیش از دو روز طول کشید باید حتما با پزشک مشورت کنید. مهم‌ترین نگرانی‌ای که در ارتباط با ویروس معده وجود دارد اسهال و استفراغی است که می‌تواند به کم‌‌آبی منتهی شود و در بچه‌های کوچک‌تر، تبعات بدتر و حادتری به همراه دارد. تحقیقات نشان می‌دهد از هر ۴۰ نوزادی که دچار ویروس معده می‌شوند، تنها یکی از آنها مجبور می‌شود به خاطر کم‌آبی در بیمارستان بستری شود.
اگر هر نوع خونی در اسهال و استفراغ بچه دیدید، حتما با پزشک تماس بگیرید چرا که حتما اختلالی در ویروس معده رخ داده و وضعیت آن بدتر شده است. ممکن است اغلب لکه‌های خون را در مدفوع یا استفراغ خود با عفونت‌های حادتر باکتریایی مانند ای.کولی ببینید. در هر صورت اگر خون دیدید، حتما باید با پزشک مشورت کنید.
سایر دلایلی که باید به خاطر آن حتما با پزشک مشورت کنید شامل هر نوع بیماری است که برای بچه‌های زیر دو سال بیش از دو روز و برای بچه‌های بزرگ‌تر که هیچ بهبودی در وضعیت آنها مشاهده نمی‌شود، سه روز ادامه پیدا کند. البته شاید بالا بودن تب بچه مسئله چندان مهمی برای پزشک نباشد و در تشخیص بیماری اولویت موجود نباشد. اگر این تب برای بچه‌های بزرگ‌تر بیش از سه روز و برای بچه‌های زیر دو سال بیش از دو روز ادامه داشت حتما باید به پزشک مراجعه کنید.
منبع: parenting 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

وقتی نوزاد به خاطر کولیک بی‌وقفه گریه می‌کند چه باید بکنید؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ