کاهش وزن فوری فوتی؟

پانته آ توتونپیان
همه آنچه باید درباره بالون معده بدانید

چاقی است و هزار درد بی درمان که همراه خود دارد، با ماشینی شدن زندگی امروزی هزاران نفر با مشکلات چاقی روبه رو هستند. کمتر پیش میآید که در مهمانی  و موقع صرف غذا کسی سخن از اضافه وزن و رژیم به میان نیاورد. اگر شما هم مانند هزاران نفر دیگر به دنبال کاهش وزن باشید، حتما پیشنهادات زیادی را برای لاغری و راههای زیادی برای کاهش وزن در مدت کوتاه میشنوید. بالون هم به عنوان راهی برای کاهش وزن در مدت کوتاه مطرح میشود که برخی پزشکان معتقدند با بهرهگیری از این شیوه میتوان وزن را به سادگی در مدت کوتاهی کاهش داد.  نعیمه نظام دوست، هنرپیشه محبوب سینما هم برای کاهش وزن،  بالون در معده اش گذاشته است اما موفق به کاهش وزن دائمی خود نشده است. ما این هنرپیشه محبوب را بهانه قرار دادیم و درباره مزایا و معایب بالون معده با دکتر محمد فرهوش، فوق تخصص گوارش و دانشیار دانشگاه علوم پزشکی تهران گفت و گو کردیم.

جراحی راهی برای کاهش وزن
راههای زیادی برای کاهش وزن وجود دارد، چاقی عامل اصلی بروز بیماری  است، افراد چاق دچار مشکلات تنفسی میشوند، خطر ابتلا به دیابت در آنها بیشتر است و افسردگی، درد مفاصل و فشارخون هم از دیگر بیماریهای شایع همراه چاقی است، بههمین دلیل به افراد چاق توصیه میشود تمام تلاش خود را برای کاهش وزن انجام دهند اما استفاده از شیوههای مناسب در کاهش وزن بسیار مهم است. تنها برای افرادی باBMI  بالاتر از 40 اقدامات جراحی توصیه میشود؛ البته اگر فرد به بیماریهای زمینهای مانند دیابت یا فشارخون مبتلا باشد و نیاز به کاهش وزن در مدت کوتاهی داشته باشد، میتواند باBMI 35 هم سراغ راههای جراحی برود. انجمن دیابت، بهرهگیری از روشهای جراحی را برای بیماران دیابت نوع2 که چاقی با BMI 30 دارند هم مجاز میداند. بهتر است، قبل از هر اقدام جراحی برای کاهش وزن حتما با پزشک مشورت کنید. عملهای جراحی اگرچه وزن را کاهش میدهند اما عوارضی را هم به همراه دارند.

بادکنکی کوچک در معده شما
بالون، جسم کوچکی شبیه بادکنک از جنس سیلیکون است که غیرحساسیتزاست و پزشکان این جسم را از طریق آندوسکوپی وارد معده کرده و از طریق لوله متصل به بالون، مقدار 500 تا 800سیسی ماده رنگی به بالون تزریق میکنند. بعد از  تزریق این جسم باد کرده و جایی را در معده اشغال میکند و احساس سیری به فرد میدهد و درنتیجه با دریافت کالری کمتر کاهش وزن ایجاد میشود.

نباید رژیم را ترک کنید
کار گذاشتن بالون در معده باعث کاهش وزن 10تا 30کیلوگرمی میشود اما این کاهش وزن دائمی نیست و از آنجا که فرد باید بعد از 6ماه بالون را از معده خود خارج کند، دوباره وزنش اضافه میشود. البته در صورت نیاز میتوان بعد از 6ماه بالون را تعویض کرد اما قرار دادن بالون همیشه با موفقیت همراه نیست و برخی افراد با خوردن غذای پرکالری بیشتر یا میل کردن غذا در وعدههای کوچکتر دوباره چاق میشوند؛ بههمین دلیل به افراد توصیه میشود همزمان با قرار دادن بالون در معده، رژیم غذایی را نیز رعایت کنند و  فعالیت بدنی مناسبی داشته باشند. البته تغییر شیوه زندگی نقش مهم در کاهش وزن دارد. امروزه حتی در برخی بیمارستانهای دولتی و کلینیکها، گروههایی متشکل از روانپزشک، متخصص طب ورزشی و متخصص تغذیه همگام با هم به کاهش وزن افراد کمک میکنند. این متخصصان شرایط مناسبی برای کاهش وزن افراد ایجاد میکنند. ما هم به افرادی که بالون میگذارند، توصیه میکنیم حتما با کمک کارشناسان شیوه زندگی خود را نیز تغییر دهند تا به نتیجه دلخواه برسند.
 عمل جراحی مرگبار میشود
بالون گذاشتن برای افراد چاق و جوان مناسب نیست و تنها به افراد چا

فراد چاق با BMI بالا بسیار خطرناک است و ممکن است، دچار مشکل آمبولی شوند و جابهجایی آنها هم در حین عمل بسیار دشوار است
 به همین دلیل با قرار دادن بالون در مدت کوتاهی فرد وزن زیادی را از دست میدهد و برای انجام عمل جراحی آماده میشود.

چه عوارضی دارد؟
بالون یک جسم خارجی است که درون معده جای داده  میشود؛ بسیاری از افراد بعد از قرار دادن بالون در معده خود احساس ناراحتی میکنند. افرادی که بالون میگذارند، باید بدانند تا به وجود این جسم سنگین در معده خود عادت کنند، مدتی زمان میبرد. گاهی نیاز است فرد داروهای معده بخورد تا درد معده خود را تسکین دهد. برای کاهش عوارض ریفلاکس هم، بعد از غذا نباید خوابید. بهتر است بعد از قرار دادن بالون در معده، هر دوماه یکبار به پزشک مراجعه کنید تا وضعیت سلامت شما مورد بررسی قرار بگیرد. 
 مراقب باشید بالون پاره نشود
ممکن است بالون پاره شده و وارد روده شود، بههمین دلیل بعد از وارد کردن بالون به معده ماده رنگی نورمالسین را به بدن تزریق میکنند. اگر بالون پاره شود، ماده آبی رنگی از مدفوع خارج میشود و در این هنگام فرد با مراجعه به پزشک بالون را از بدن خود خارج میکند. اگر فرد متوجه پاره شدن بالون نشود، ممکن است بالون به روده و عثنیعشر راه پیدا کند که در این موارد باید سریع فرد آندوسکوپی شود و حتی در صورت نیاز با جراحی بالون را از معده خارج کند. خارج کردن بالون هم باید حتما توسط متخصص انجام شود و حتی ممکن است هنگام بیرون کشیدن بالون، در قسمت مری گیر کند و باعث خفگی شود. اگرچه این اتفاق بهندرت میافتد اما ممکن است حتی باعث مرگ شود.

منبع : مجله ی سیب سبز 

عوارض گذاشتن بالن در معده چیست؟

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ