آیا ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنسیت نوزاد اشتباه کند؟

مهرناز زاوه
در سونوگرافی از اسکن دستگاه تناسلی نوزاد برای تشخیص جسنیت او استفاده می‌شود. با بررسی اسکن است که گفته می‌شود نوزاد پسر است یا یک دختر به دنیا می‌آید. با این حال، این تشخیص در بسیاری از موارد با اشتباهاتی همراه است.

آیا ممکن است سونوگرافی در تشخیص جنسیت نوزاد دچار اشتباه شود؟ آیا نگران این اشتباهات هستید؟ در سونوگرافی از اسکن دستگاه تناسلی نوزاد برای تشخیص جسنیت او استفاده می‌شود. با بررسی اسکن است که گفته می‌شود نوزاد پسر است یا یک دختر به دنیا می‌آید. با این حال، این تشخیص در بسیاری از موارد با اشتباهاتی همراه است. در پاسخ به سوال فوق باید گفت: بله؛ سونوگرافی در بسیاری از موارد اشتباه می‌کند. اما این اشتباه چگونه رخ می‌دهد؟ در ادامه شما را با دلایل رایج بروز اشتباه در نتیجه سونوگرافی بیشتر آشنا می‌کنیم:
زمان‌بندی
بهترین زمان برای تعیین جنسیت نوزاد بین هفته‌های هجدهم تا بیستم از دوران بارداری است. تشخیص سونوگرافی‌هایی که قبل از این زمان انجام می‌گیرند، نه بر اساس شکل دستگاه تناسلی خارجی که بر اساس جهت دستگاه تناسلی صورت می‌گیرد. سونوگرافی بعد از این زمان نیز معمولا به نتیجه دقیقی ختم نمی‌شود.
تجهیزات
دستگاه‌های سونوگرافی مثل هم نیستند. در واقع، برخی از دستگاه‌های سونوگرافی بسیار قدیمی هستند و ممکن است به نتایج اشتباه منجر شوند.
نوزاد همکاری نمی‌کند
بیایید روراست باشیم، همه نوزادان اهل همکاری نیستند. حتما شنیده‌اید که مادرها می‌گویند، نوزاد خودش را نشان نداد. در این شرایط، تعیین جنسیت نوزاد بر اساس تصاویر بی‌کیفیتی انجام می‌گیرد که از وضعیت قرارگیری جنین گرفته شده‌اند. همچنین، اگر نوزاد در موقعیت بریچ باشد، تشخیص جنسیت او دشوار خواهد بود. موقعیت بریچ وضعیتی است که در آن پاها در هم پیچیده شده و دست‌ها نزدیک آلت تناسلی قرار دارند.
تجربه
به احتمال زیاد همه این شوخی قدیمی را مورد نوزاد دختر شنیده‌اید که در سونوگرافی پسر تشخیص داده می‌شود، اما بعد معلوم می‌شود که بند ناف لای پاهایش قرار گرفته است. در دل این شوخی یک حقیقت وجود دارد و آن احتمال تشخیص اشتباه توسط یک سونوگرافیست کم‌تجربه است. یک سونوگرافیست باتجربه هم ممکن است اشتباه کند، اما احتمالش کمتر است.
وزن مادر
کیفیت تصویر سونوگرافی در خانم‌هایی که اضافه‌وزن دارند، پایین‌تر است. چاقی مادر روند اسکن را با مشکل مواجه می‌کند. دلایل زیادی در این راستا مطرح می‌شود که برخی از آنها قابل کنترل هستند. بنابراین، برای تعیین وقت سونوگرافی در اوایل دوران بارداری زیاد عجله نکنید. ممکن است با اطلاعاتی مواجه شوید که صحیح نیستند. از جدید بودن تجهیزات و تجربه سونوگرافیست مطمئن شوید. همکاری نوزاد نیز از اهمیت بسیاری برخوردار است که امیدواریم در این زمینه شانس با شما یار باشد. همچنین، برخی از متخصصان سونوگرافی توصیه می‌‌کنند قبل از انجام این عمل نوشیدنی گازدار بدون کافئین مصرف نکنید تا نوزاد درون شکم فعال‌تر شود.
اشتباهات رایج چه زمانی رخ می‌دهند؟
هیچ‌کس نمی‌تواند شوک، نا‌امیدی و غم و اندوهی را که والدین از تولد نوزادی با جنسیت دیگر احساس می‌کنند، درک کند. گذر از این احساسات اغلب به زمان زیادی نیاز دارد. در واقع، یک مطالعه کوچک نشان داد وقتی که مادری با پیش‌بینی نادرست مواجه می‌شود، صرفا دچار بی‌اعتمادی به سونوگرافی نمی‌شود؛ کار برخی از آنها به مشاجرات خانوادگی و خشونت‌های خانگی می‌انجامد. با این حال، هرقدر زودتر متوجه اشتباه شوید، بهتر می‌توانید از پسش بر بیایید و از آن گذر کنید.
با این حال، احساس غم و اندوهی که به خاطر این اشتباه به والدین متحمل می‌شود، تا حد زیادی طبیعی است. حالا فرقی نمی‌کند دیگران چه می‌گویند. مادرها از این تجربه به عنوان سقط جنین روانی نام می‌برند. این بدان معنی نیست که مادر فرزندش را دوست ندارد. اما باید پذیرفت که این نوزاد، همانی نیست که مادر از مدت‌ها پیش انتظارش را کشیده و ۹ ماه با او زندگی کرده است. به طور معمول، چند هفته زمان می‌برد تا مادر با نوزاد جدیدش آشتی کند و به او خو بگیرد.
البته بسیاری از خانواده‌ها به این مسئله می‌خندند و به راحتی از آن عبور می‌کنند. با این حال، راه مشخصی برای مقابله با آن وجود ندارد. مسئله این است که شما چطور با آن برخورد می‌کنید.
منبع: healthywomen 

چگونه جنسیت فرزندمان را تعیین کنیم+ پاسخ دکتر کشاورز

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ