این باکتری کشنده با یک تنفس ساده طی ۲۴ ساعت وارد مغز می‌شود

مهرناز زاوه
محققان به تازگی دریافته‌اند که نوعی باکتری کشنده می‌تواند با یک تنفس ساده، ظرف ۲۴ ساعت وارد سیستم بدن، مغز و نخاع انسان شود.

محققان به تازگی دریافته‌اند که نوعی باکتری کشنده می‌تواند با یک تنفس ساده، ظرف ۲۴ ساعت وارد سیستم بدن، مغز و نخاع انسان شود. این باکتری بیماری‌زا که بورکولدریا پسودومالئی نام دارد می‌تواند منجر به بیماری کشنده ملیوییدوز شود که هر ساله جان ۸۹۰۰۰ نفر را در سراسر دنیا گرفته و در اتریش شمالی و جنوب آسیا بسیار شایع است. قبلا محققان به این مسئله پی نبرده بودند که این باکتری چگونه به مغز و ستون فقرات وارد می‌شود. در واقع این باکتری را که مسبب ملیوییدوز است می‌توان در آب و خاک آلوده یافت.
سخنگوی مرکز پیشگیری و کنترل بیماری اعلام کرد: آخرین نتاج یافته‌های ما نشان‌دهنده اثبات مستقیم انتقال باکتریوم از پرده مخاطی بویایی به سیستم عصبی مرکزی بدن با عصب سه‌شاخه است؛ این باکتری که در پرده مخاطی بویایی دیده شده در ساقه مغز و حتی در نقاطی از ستون فقرات هم دیده شده است.
ملیوییدوز که آن را بیماری وایت‌مور هم می‌نامند می‌تواند منجر به ذات‌الریه، آبسه‌های چندگانه و سپتیسمی شود. با این حال به نظر می‌رسد که باکتری دیگری می‌تواند از بینی به سیستم عصبی مرکزی منتقل شود که البته تحقیقات بیشتری برای شناسایی آن لازم است.
محققان در این زمینه تحقیقاتی روی موش‌‌ها انجام دادند تا دریابند که این باکتری پیش از حرکت از ساقه مغز و بعد ستون فقرات، از عصب‌ها در حفره بینی حرکت می‌کنند. حدود ۵۰ درصد از جمعیت جنوب شرق آسیا، تست ملیوییدوز‌شان مثبت بوده و در جاهایی مانند کامبوج میزان مرگ و میر ناشی از آن بیش از ۵۰ درصد است. سرعت این باکتری و روند انتقال آن به مغز بسیار شدید و نگران‌کننده است. 
منبع: medicaldaily

هشدار‌، مراقب این بیماری خطرناک تابستانه باشید‌!

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ