دولت در مبارزه با ریزگردها!

jalalvand
اسماعیل نجار- رییس سازمان مدیریت بحران کشور با تاکید بر اینکه دولت در حل معضل ریزگردها دست روی دست نگذاشته است، اظهار کرد: تمام تلاش دولت و نظام، آرامش و رفاه مردم است و پیگیری‌های لازم برای حل این معضل که 80 درصد آن منشاء خارجی دارد، در حال انجام است.

اسماعیل نجار در حاشیه جلسه شورای هماهنگی مدیریت بحران کشور که پیش از ظهر امروز با حضور اعضای کارگروه‌های مدیریت بحران در وزارت کشور برگزار شد، در جمع خبرنگاران درباره مصوبات این جلسه گفت:

در این جلسه درباره دستورالعمل اجرایی و وظایف استان‌های معین در حوادث ملی و منطقه‌ای بحث و تبادل نظر شد، همچنین پیشنهاد سازمان پیشگیری و مدیریت بحران شهر تهران درباره تغییر عنوان کمیته هماهنگی استان‌های معین در کارگروه هماهنگی استان‌های معین نیز مورد بررسی قرار گرفته است که با پیشنهاد عضویت کمیته امداد امام خمینی(ره)  در شورای هماهنگی مدیریت بحران موافقت و بنا شد تا کمیته امداد در برخی از جلسات شورای هماهنگی حضور داشته باشد.

وی اضافه کرد: همچنین سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری نیز خواستار تشکیل کارگروه تخصصی مدیریت بحران سازمان میراث فرهنگی شده بود که این موضوع نیز  مورد موافقت قرار گرفته و مقرر شد که کارگروه‌هایی از جمله مسکن، زلزله، بازسازی و… با سازمان همکاری کنند.

دولت و نظام در مورد ریزگردها دست روی دست نگذاشته است

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین در پاسخ به سوالی درباره اقدامات انجام شده برای مقابله با ریزگردها اظهار کرد: همانطور که بارها گفته‌ایم بیش از 80 درصد ریزگردها منشاء خارجی دارند و منشاءشان از کشورهایی همچون عراق، سوریه، عربستان و… است که برخی از این کشورها همچون سوریه و عراق درگیر مساله داعش بوده و عملا اولویتی برای حل معضل ریزگردها ندارند. از سوی دیگر بر روی رودخانه‌های دجله و فرات نیز سدسازی انجام شده و همین امر نیز مشکلات مربوط به ریزگردها را نیز تشدید کرده است.

نجار با تاکید بر اینکه دولت و نظام اهتمام ویژه‌ای برای حل این ریزگردها دارد، گفت: اینطور نیست که عده‌ای گمان کنند دولت دست روی دست گذاشته و توجهی به این موضوع ندارد؛ بلکه تمام امکانات در این زمینه بسیج شده و سال گذشته نیز دولت بودجه‌ 340 میلیارد تومانی را برای مقابله با ریزگردها تصویب کرد؛ اما هم اعتباری بیشتر نیاز داریم و هم نیازمند این هستیم که کشورهای کانون گرد و غبار با مشارکت سازمان‌های بین‌المللی، اقدامات خود را برای مهار این پدیده که من نام “ابر بحران” را روی آن می‌گذارم، انجام دهند.

وی با بیان اینکه 21 استان کشور درگیر پدیده گرد و غبار هستند، درباره اقداماتی همچون مالچ پاشی اظهار کرد: مالچ‌پاشی نیز به تنهایی پاسخگو نیست بلکه باید اقدامات دیگری نیز در کنار آن انجام شود وگرنه اگر مالچ پاشی به تنهایی انجام شود پس از سه یا چهار ماه براثر تابش نور خورشید مالچ پاشیده شده خاصیت خود را از دست داده و حتی می‌تواند به عاملی مخرب برای محیط زیست هم تبدیل شود.

درخواست مدیریت بحران از معاون علمی رییس جمهور

رییس سازمان مدیریت بحران کشور افزود: یکی از درخواست‌های ما از معاونت علمی و فناوری رییس جمهور تولید مالچی است که ضرر نداشته و کارایی آن نیز بالا باشد که امیدواریم با توجه به ظرفیت عظیم نیروی انسانی و نخبگان مملکت و با حمایت معاونت علمی ریاست جمهوری به ترکیبات چنین مالچی دست پیدا کنیم.

نجار با بیان اینکه دولت و وزارت امور خارجه نیز پیگیر حل معضل ریزگردها هستند، اظهار کرد: ما حتی در عراق از ظرفیت راهپیمایی اربعین برای حل معضل ریزگردها استفاده کرده و طول مسیر اقدام به درختکاری  کرده‌ایم اما امیدوارم که سازمان‌های بین‌المللی به این موضوع توجه بیشتری داشته باشند.

به گفته وی، علاوه بر سازمان مدیریت بحران، سازمان محیط زیست، سازمان جنگل‌ها و دیگر نهادهای مسوول نیز پیگیر حل معضل ریزگردها هستند.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور در پاسخ به سوالی درباره منشاء ریزگردهای داخلی نیز در شهری مانند تهران اظهار کرد: منشاء اکثر ریزگردها همانطور که گفتم خارجی است اما در داخل کشور نیز این ریزگزدها از  سوی کارخانه‌ها و معادن تولید شن و ماسه در اطراف تهران به نقاط دیگر منتقل می‌شود و باید کانون‌هایی که ممکن است باعث تولید گرد و غبار شود کنترل شود.

نجار تاکید کرد: تمام تلاش دولت آرامش و رفاه مردم است و در پدیده گرد و غبار من این قول را می‌دهم که تک تک اعضای دولت و مسوولان نظام با مردم شهرهای درگیر گرد و غبار هم‌نفس هستند.

وی درباره آتش‌سوزی جنگل‌ها نیز اظهار کرد: عمده حریق‌هایی که در جنگل‌ها رخ می‌دهد غیرعمدی بوده و برخی از آنها نیز به دلیل روشن کردن آتش از سوی مسافران یا حتی گرمای زیاد هوا ایجاد می‌شود اما در کل در این موضوع سازمان مدیریت بحران متولی نبوده؛ بلکه وظیفه هماهنگی را برعهده دارد.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور درباره وضعیت حادثه پتروشیمی ماهشهر نیز اظهار کرد: روز گذشته در گفت‌وگویی با ایسنا این موضوع را به طور کامل تشریح کردم. در این زمینه نیز ما به عنوان هماهنگ کننده وارد عمل شدیم و علی‌رغم آنکه می‌دانستیم استفاده از بالگرد برای اطفای این حریق موثر نخواهد بود، اما آن را با توجه به درخواستی شده بود، آن را در اختیار مسوولان نفتی قرار دادیم.

نجار درباره میزان خسارات ناشی از این حادثه اظهار کرد: مجتمع پتروشیمی بوعلی تحت پوشش بیمه قرار داشته و خسارات از سوی بیمه پرداخت خواهد شد. ما متولی این موضوع نبودیم و تنها به عنوان نیروی هماهنگ کننده وارد شدیم اما آنچه مسوولان نفتی اعلام کردند، خسارت 60 میلیون یورویی است.

رییس سازمان مدیریت بحران کشور همچنین از تفاهم‌نامه‌ای برای کاشت، تثبیت، نگهداری و آبیاری درختان به منظور کنترل ریزگردها با منشاء داخلی خبر داد و گفت: در این زمینه تفاهم‌نامه‌ای انجام شده اما مراحل تثبیت یک درخت از کاشت تا ورود ریشه‌هایش به خاک 21 مرحله است که باید انجام شود.

منبع: ایسنا

لینک مرتبط: توصیه هایی به هموطنان گرفتار ریزگرد

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ