اگر سگ شما را گاز یا چنگ گرفت چه باید بکنید؟

مهرناز زاوه
متأسفانه زمانی که سگی شما را گاز یا چنگ می‌گیرد و جایی از بدنتان دچار بریدگی می‌شود، احتمال ابتلا به هاری بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید خودتان را مصون نگه دارید.

متأسفانه زمانی که سگی شما را گاز یا چنگ می‌گیرد و جایی از بدنتان دچار بریدگی می‌شود، احتمال ابتلا به هاری بسیار زیاد خواهد بود. بنابراین باید سعی کنید خودتان را مصون نگه دارید و بلافاصله اقدامات درمانی را انجام دهید که در اینجا به چند نمونه از آنها اشاره می‌کنیم.
-اگر سگ شما را گاز گرفت هرگز اطراف زخم را با پارچه نبندید و بگذارید زخم باز بماند.
-ناحیه مورد نظر را با آب و صابون به خوبی بشویید. اگر در خانه الکل دارید، می‌توانید زخم را با آن تمیز کنید؛ چرا که به مانند ماده‌ای ضدعفونی‌کننده عمل می‌کند. این کار باعث می‌شود که ناحیه مورد نظر از چرک و بزاق دهان سگ پاک شود.
-ظرف ۲۴ ساعت حتما به پزشک مراجعه کرده و برای پیشگیری از عفونت حتما آمپول بزنید. 
گاز سگ چگونه درمان می‌شود؟

بر اساس شدت گازگرفتگی، پزشک تصمیم می‌گیرد که چه نوع روش درمانی اعمال کند – مثلا یا جای آن را تمیز می‌کند و یا به شما واکسن می‌زند.
-برای خراش‌های جزئی، بهترین روش واکسن زدن است و در شرایطی که گاز سگ عمیق یا جایش شدید باشد، ایمونوگلوبولین ضدهاری تجویز خواهد شد.
-در اکثر موارد، پزشکان از بخیه زخم خودداری می‌کنند، مگر آنکه این زخم روی صورت بوده یا مناطق حساس بدن را دچار عفونت کرده باشد.
-اگر این زخم به خاطر گاز حیوان خانگی باشد، در آن حالت واکسنی با سه دوز توصیه می‌شود. برای مثال اگر در روز اول یک واکسن بزنید، دومی را باید سه روز بعد از آن بزنید و سومی را یک هفته بعد. 
-اگر یک سگ ولگرد شما را گاز گرفته باشد، آنگاه باید پنج تا هفت بار عمل تزریق را در فاصله یک هفته‌ای بعد از تزریق سوم انجام دهید. این کار باعث افزایش قدرت ایمنی شما شده و خطر عفونت را کاهش می‌دهد. 
منبع: thehealthsite

آنچه حیوانات خانگی درباره شخصیت صاحبانشان می‌گویند

پاسخ به سوالات و ارتباط با دامپزشک

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ