چگونه یبوست ناشی از داروهای مُسکن را برطرف کنیم؟

مهرناز زاوه
مسکن‌ها، خصوصا مخدرهایی مانند مورفین و هیدروکودون می‌توانند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشند که از شایع‌ترین آنها، یبوست است.

مسکن‌ها، خصوصا مخدرهایی مانند مورفین و هیدروکودون می‌توانند عوارض جانبی زیادی به همراه داشته باشند که از شایع‌ترین آنها، یبوست است. بسیاری از پزشکان توصیه می‌کنند که از روشی پیشگیرانه برای مصرف مسکنی استفاده کنید که مسبب یبوست می‌شود. در اینجا به نکات جالب و مهمی در این زمینه اشاره می‌کنیم.
۱.از داروهای ملین و نرم‌کننده مدفوع استفاده کنید
یکی از بهترین روش‌ها برای پیشگیری از بروز یبوست، پیش‌بینی آن است: به محض شروع مصرف داروی مسکن، سعی کنید از مواد نرم‌کننده مدفوع و داروهای ملین استفاده کنید. البته تمام داروهای ملین به یک شکل عمل نمی‌کنند، بنابراین بهتر است در این مورد خاص با پزشک مشورت کنید. به خاطر داشته باشید که بدون هیدراته کردن کافی بدن، داروهای بدون نسخه‌ ملینی مانند Benefiber ، Citrucel و Metamucil این قابلیت را دارند تا یبوست شما را که به خاطر مصرف داروهای مخدر رخ داده بدتر کرده و منجر به انسداد روده‌ای شوند.
۲.آب زیاد بنوشید
آب باعث می‌شود که روده‌هایتان نرم شده و به ملایمت حرکت کنند. متخصصان توصیه می‌کنند که به منظور افزایش حرکات روده حداقل حدود یک و نیم لیتر آب بخورید. اگر در دوران نقاهت بعد از جراحی هستید و درد شدیدی دارید، شاید برایتان نوشیدن این مقدار آب دشوار باشد، اما بهتر است بدانید که ساده‌ترین راه برای پیشگیری از یبوست محسوب می‌شود.
۳.غذایی بخورید که برای روده‌تان مفید است
هرچند که مواد ملین فیبردار در دستگاه گوارش به سختی هضم می‌شوند، داشتن یک رژیم غذایی طبیعی از غذاهای سرشار از فیبر دشمن یبوست بوده و حتی بعد از قطع مصرف داروهای مسکن، وضعیت روده شما را متعادل نگه می‌دارد. سعی کنید روزانه با خوردن میوه‌ها، سبزیجات و غلات حدود ۱۸ تا ۳۰ گرم فیبر مورد نیازتان را تأمین کنید.
۴.هر وقت نیاز به دستشوئی داشتید، بلافاصله بروید
این شعار را فراموش نکنید: ‌اگر باید به توالت بروید، حتما بروید. به تعویق انداختن حرکت روده تنها باعث طولانی‌تر شدن یبوست می‌شود. نگذارید ترس از پریشانی در توالت عمومی سلامتتان را به خطر بیاندازید.
منبع: thehealthsite 

خوراکی‌های جایگزین قرص‌های مسکن

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ