۱۰ تغییری که بارداری در پوست‌تان ایجاد می‌کند

مهرناز زاوه
شکم تنها بخشی از بدن نیست که در طول بارداری دچار تغییر می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با تغییراتی که پوست در دوره ۹ ماهه بارداری با آن مواجه می‌شود، بیشتر آشنا کنیم.

شکم تنها بخشی از بدن نیست که در طول بارداری دچار تغییر می‌شود. در این مطلب قصد داریم شما را با تغییراتی که پوست در دوره ۹ ماهه بارداری با آن مواجه می‌شود، بیشتر آشنا کنیم. بارداری علاوه بر افزایش سایز دور کمر، ویارهای عجیب و غریب و نوسانات خلق و خو، پیامدهای دیگری نیز به دنبال دارد. ممکن است چند تار موی ضخیم در بیاورید یا گونه‌هایتان گل بیاندازد. دلیل این مسئله نوسانات هورمونی است. تغییر سطوح دو هورمون استروژن و پروژسترون بر تمام خانم‌های باردار اثر می‌گذارد.
اما چه چیزهای دیگری در انتظار شما خواهند بود؟ با ما همراه باشید تا متوجه شوید.
۱. درخشش
کارشناسان معتقدند ترکیب هورمون‌‌ها، چربی و افزایش ۴۰ درصدی حجم خون باعث می‌شود که پوست یک خانم باردار در دوران بارداری درخشان‌تر از حد معمول به نظر برسد. تغییرات هورمونی بارداری باعث می‌شود که اکسیژن و مواد مغذی بیشتری به تمامی ارگان‌های بدن از جمله پوست برسد.
۲. جوش
افزایش سطح پروژسترون باعث تولید سبوم بیشتر شده و احتمال بروز جوش را نیز افزایش می‌دهد. بنابراین بهتر است از محصولات مناسب برای مقابله با جوش استفاده کنید. توصیه می‌شود از محصولات حاوی رتینول، رتینوئیدها و اسید سالیسیلیک استفاده نکنید؛ چون ممکن است به جنین آسیب برسانند. دوزهای بالای این ترکیبات می‌تواند به نواقص مادرزادی منجر شود.
۳. تیره و تکه تکه شدن پوست
حدودا نیمی از خانم‌های باردار دچار ملاسما می‌شوند که به صورت تکه‌های تیره پوست دیده می‌شود. این عارضه که «ماسک حاملگی» نیز نامیده می‌شود معمولا روی گونه‌ها، بینی و پیشانی مشاهده می‌شود. افزایش سطح هورمون، یکی از عوامل دخیل در این امر است. سطح استروژن، پروژسترون و هورمون تحریک‌کننده ملانوسیت -که باعث تنظیم رنگ پوست می‌شود- در سه ماهه سوم بارداری در بالاترین حد ممکن است. متاسفانه، خانم‌های باردار گزینه‌های زیادی برای جلوگیری از ملاسما ندارند. توصیه می‌شود از نور آفتاب دور بمانید و در صورت لزوم، از کرم‌های ضد آفتاب با طیف گسترده استفاده کنید.
۴. موهای ضخیم
به طور معمول، هر تار مو ۲ تا ۶ سال رشد می‌کند و سپس بعد از چند ماه استراحت می‌ریزد. اما موهای یک خانم باردار قبل از ریزش، استراحت بیشتری دارد که باعث ایجاد موهای ضخیم می‌شود. ناخن‌ها نیز در طول بارداری بلندتر و محکم‌تر رشد می‌کنند. بارداری با افزایش سطح هورمون‌ها، حجم خون و آب بدن، اکسیژن و مواد مغذی بیشتری را به تارهای مو منتقل می‌کند.
۵. همه‌جا مو می‌روید
موهای زائد فقط روی سر رشد نمی‌کنند، بلکه ممکن است روی صورت، خطوط بیکینی، زیر بغل و پاهای شما نیز دیده شوند. شما می‌توانید از کرم‌های موبر برای برداشتن موهای زائد اطراف لب‌ها استفاده کنید، اما کاری با خطوط بیکینی نداشته باشید. بی‌خطر بودن برداشتن این موها در دوران بارداری هنوز به اثبات نرسیده است. حتی اپیلاسیون و موم نیز ممکن است باعث درد زیاد و بروز جوش و آکنه شوند.
۶. افزایش حساسیت پوست
احساسات شما تنها چیزهایی نیستند که در طول این ۹ ماه تغییر می‌کنند. بارداری می‌تواند پوست شما را نسبت به استفاده از محصولات بهداشتی حساس‌تر کند. التهاب ناشی از پوشیدن طلا و جواهر یکی از مشکلات رایجی است که بسیاری از خانم‌ها تجربه‌اش می‌کنند. سعی کنید از محصولات ملایم، بدون عطر و آزمایش‌شده استفاده کنید تا با مشکل خاصی مواجه نشوید.
۷. مول
مول احتمال بزرگ شدن دارد و ممکن است در سطح بدن گسترش یابد. برخی از خانم‌ها حتی ممکن است دچار گرانولوم پیوژنیک شوند؛ عارضه‌ای که به نام «تومور حاملگی» نیز شناخته می‌شود. این عارضه معمولا بی‌خطر است، اما توصیه می‌شود در اسرع وقت به یک متخصص پوست مراجعه کنید تا هر گونه تغییر در سطح پوست‌تان بررسی شود.
۸. تگ‌های پوستی
تگ‌های پوستی بی‌ضررند و معمولا در نقاطی مثل زیر بغل، کشاله ران، زیر سینه یا پشت گردن دیده می‌شوند. آنها اغلب در ۳ ماهه دوم و سوم بارداری ظاهر می‌شوند. چون در دوران بارداری، افزایش سطح استروژن و پروژسترون باعث تحریک رشد لایه‌های بیرونی بر سطح پوست می‌‌شود.
۹. ظاهر شدن یک نوار تیره روی شکم
چیزی حدود سه چهارم از خانم‌های باردار در میانه بارداری، یک نوار تیره رنگ عمودی بر روی شکم‌شان پدید می‌آید. لینه‌آ نیگرا، همان خط عمودی است که در سطح ناف تا پایین روی شکم اکثر خانم‌های باردار ایجاد می‌شود. این عارضه به دلیل افزایش تولید ملانین در دوران بارداری رخ می‌دهد. افزایش سطح استروژن در بدن نیز باعث مختل شدن سلول‌های تولید رنگدانه می‌شود و رنگ بخشی از شکم را تغییر می‌دهد. در این شرایط، حتی نوک سینه خانم‌ها نیز ممکن است تیره‌تر به نظر برسد.
۱۰. رگ‌های واریسی
افزایش حجم خون در بدن که باعث گل انداختن پوست و افزایش درخشندگی آن می‌شود، ممکن است پیامدهایی به دنبال داشته باشد. سطح بالای فشار خون، به رگ‌های پا فشار مضاعفی وارد می‌کند و ممکن است باعث یک تورم دردناک شود. رگ‌های واریسی به شکلی غیرطبیعی در سطح بدن گسترش می‌یابند و ممکن است از سطح پوست بیرون بزنند.
منبع: lifescript 

مقابله با ۷ مشکل شایع دوران بارداری

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ