پاسخ به پرسش‌های رایج درباره رژیم‌های غذایی سم‌زدا-قسمت اول

مهرناز زاوه
برای شروع بهتر است برخی غذاهای خاص مانند قهوه را از برنامه‌تان حذف کنید. انجام این کار باعث به حداقل رسیدن و کاهش واکنش‌های آزاردهنده و نامطلوب مانند سردرد، خستگی و استفراغ خواهد شد.

در اینجا به برخی از رایج‌ترین سؤالات در این زمینه و پاسخ پزشکان متخصص به آنها پرداخته‌ایم که حتما برایتان جالب خواهد بود. 
چطور باید خودم را برای رژیم غذایی سم‌زدا آماده کنم؟
برای شروع بهتر است برخی غذاهای خاص مانند قهوه را از برنامه‌تان حذف کنید. انجام این کار باعث به حداقل رسیدن و کاهش واکنش‌های آزاردهنده و نامطلوب مانند سردرد، خستگی و استفراغ خواهد شد.
اگر از شنبه تا پنجشنبه سر کار می‌روید، بهتر است این رژیم غذایی سم‌زدا را از پنجشنبه آغاز کنید تا لاقل به مدت دو روز برای شروع در خانه باشید چرا که روزهای آغاز این رژیم، جزو سخت‌ترین روزها محسوب می‌شوند. 
چه کسی نباید از این رژیم استفاده کند؟
سعی کنید با مشاور تغذیه خود در این زمینه و برای آغاز رژیم غذایی سم‌زدا مشورت کنید. افرادی که از بیماری‌هایی مانند بیماری کبد، دیابت، سرطان، بیماری کلیوی و یا اختلالات غذایی رنج می‌برند، باید از رژیم غذایی سم‌زدا پرهیز کنند و تنها بعد از مشورت با پزشک متخصص آن را شروع کنند.
آیا باید هم‌چنان به مصرف داروهای تجویزی و مکمل‌ها ادامه بدهم؟
با پزشک متخصص در این زمینه مشورت کنید، اما توصیه نمی‌شود که دست از مصرف داروهای تجویزی‌تان بردارید. هیچ‌وقت بدون مشورت با پزشک متخصص مصرف داروهایتان را کم یا متوقف نکنید.
اگر دچار سردرد شدم باید چه بکنم؟
اگر دستورالعمل‌های لازم را برای آغاز این رژیم غذایی انجام دادید اما باز دچار سردرد شدید، باید سعی کنید آب زیاد بنوشید، شقیقه‌های خود را ماساژ دهید، از رایحه‌درمانی استفاده کنید و یا یک فنجان چای سبز یا سفید بنوشید، چرا که هر دو حاوی میزان کمی کافئین هستند.
آیا می‌توانم طی این رژیم ورزش کنم؟
ورزش باعث افزایش جریان خون می‌شود که می‌تواند به بدن کمک کند مواد زائد را دفع کند. سعی کنید ورزش‌های سبکی مانند پیاده‌روی، یوگا و یا حرکات کششی انجام دهید اما زیاد به خودتان فشار وارد نکنید، خصوصا اگر احساس خستگی می‌کنید. هم‌چنین اگر به طور مرتب ورزش نمی‌کنید، پیش از شروع یک برنامه مرتب ورزشی حتما با پزشک مشورت کنید.
بعد از شروع این رژیم چه احساسی خواهم داشت؟
نخستین روزها اغلب دشوارترین روزها محسوب می‌شوند. اگر معتاد قهوه اول صبح هستید، کنار گذاشتن آن برای شروع این رژیم می‌تواند باعث ایجاد سردرد شود. اغلب افراد بعد از این کار احساس خستگی می‌کنند. اما در روز چهارم یا پنجم اغلب افراد احساس می‌کنند سرشار از انرژی‌اند و متوجه می‌شوند که وضعیت‌شان رو به بهبود است.
اگر دچار یبوست یا نفخ شدم چه کار کنم؟
زمانی‌که در رژیم غذایی سم‌زدا به سر می‌برید، بهتر است بدانید که تعدادی از غذاها هستند که می‌توانند مانع از بروز یبوست شوند. اگر عادت ندارید که زیاد فیبر مصرف کنید، شاید چند روز طول بکشد تا بدن‌تان بتواند خودش را با شرایط وفق دهد. سعی کنید از چای‌های گیاهی مانند چای زنجبیل، چای نعناع، چای زیره یا چای دارچین استفاده کنید؛ چرا که باعث سهولت روند هاضمه می‌شوند. اگر به یک‌باره شروع کردید به خوردن لوبیا، سعی کنید کمی گیاه دریایی کومبو را در آب خیس بدهید و بخورید. 
اغلب افراد چند بار از این رژیم استفاده می‌کنند؟
طرفداران رژیم‌های غذایی سم‌زدا به طور کلی برای بهبود وضعیت سلامت و پیشگیری از ابتلا به بیماری یک یا دو بار در سال به سراغ این رژیم می‌روند. با این حال در برخی موارد، پزشکان، رژیم‌های غذایی سم‌زدا را توصیه می‌کنند یا می‌گویند برای مدتی طولانی‌تری آن را ادامه دهید.
بعد از تمام شدن این رژیم باید چه غذاهایی بخورم؟
پزشکان اغلب توصیه می‌کنند که وقتی رژیم‌ غذایی سم‌زدا به پایان رسید، سعی کنید رفته‌رفته به سمت رژیم غذایی سالم اما با محدودیت کمتر بازگردید. بسیاری از افراد رژیم غذایی سم‌زدا را سرآغاز یک شیوه زندگی سالم‌ می‌دانند و هم‌چنان بعد از تمام شدن آن، به خوردن بسیاری از سبزیجات و میوه‌هایی که طی آن رژیم می‌خوردند ادامه می‌دهند.
پزشک متخصص می‌تواند به شما کمک کند تا قاعده‌مند، بار دیگر گروه‌های غذایی (مانند گندم، لبنیات، گلوتن، ذرت) را مصرف کنید و از طرفی شما را از واکنش‌های مختلف گروه‌های غذایی که ممکن است به بروز اختلالات پیشرونده مانند تراکم خلط، خستگی، بیماری پوستی، آرتروز، نفخ و یبوست بیانجامد آگاه سازد.
منبع: prevention 

قسمت دوم را اینجا بخوانید

سم‌زدایی بدن با لیمو

آیا این مطلب برای شما مفید بود؟
مطالب پیشنهادی

نظر خود را وارد نمایید
لغو پاسخ